הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



'מה שהלב מרגיש' - תערוכה חדשה של אמנים בעלי צרכים מיוחדים


בתערוכה שמתקיימת בבית ציוני אמריקה מוצגות עשרות יצירות פרי עבודתם של אנשים עם צרכים מיוחדים בעמותת צ'יימס ישראל לצד יצירות של אמנים ישראלים, היוצרים ביניהם דיאלוג מרתק

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 11.4.2013 - 18.5.2013


אגם חורשה - ליאת אריה

'מה שהלב מרגיש', תערוכה חדשה פרי יצירתם של משתקמים עם צרכים מיוחדים בעמותת צ'יימס ישראל, מוצגת בימים אלה בבית ציוני אמריקה בגלריה ע"ש דבורה פישר ז"ל.  התערוכה כוללת עשרות ציורים שצוירו בהשראת דמיונם ועושרם הפנימי של היוצרים, אמני העמותה, לצד יצירות של אמנים ישראלים, היוצרים ביניהם דיאלוג מרתק.

השימוש באמנות בעמותת צ'יימס ישראל ככלי לביטוי אישי החל לפני כ-10 שנים בהנחיית האומן רב הכישורים ברוך (בוקי) ברקין. בוקי שהגיע כמתנדב למרכז תעסוקה שיקומי של העמותה, פתח בפני המשתקמים את עולם היצירה והאומנות וסביבו התגבשה קבוצה מוכשרת של משתקמים שאט אט החלו לגלות את כישרונותיהם האמנותיים.

בציורים השתמשו היוצרים בצבעי פנדה, צבעי גואש או טושים. השימוש במיומנויות מגוונות, הבחירה החופשית בתכנים, בצבעים, בכלי הציור מאפשרים חופש בחירה וביטוי אישי למימוש העצמי. בהתבוננות מקרוב ניתן לראות כיצד בציור יוצאים האמנים מגבולות הצורות, עולים עם צבע על צבע ומוכיחים לנו כי הם מסוגלים לפרוץ את גבולות "המגבלה" ולתת חופש לצבע, לצורה ולעצמם.

היצירות מציגות את עולמם הפנימי של המשתקמים בין אם זה מה שנשקף מחלון החדר או חצר הבית, פינת הרחוב בשכונה ובין אם מדובר בדרך תקשורת שלהם עם העולם. בחירת הצבעים והנחתם על הנייר מעידה על העושר הפנימי החבוי ביוצרים, אשר לרוב אינו בא לידי ביטוי עקב קשיי השפה והתקשורת. האמנות סייעה לחלקם הגדול ליצור קשר עם הסביבה, בשעה שבדרכים אחרות הם נתקלים בתסכול.

העבודות המוצגות צוירו במסגרת סטודיו לציור שמפעילה העמותה במרכזו תעסוקה שיקומיים ובסיוע צוות מקצועי, לומדים המשתקמים את רזי הציור וטכניקות עבודה. השתתפותם של היוצרים בסדנאות אלו פותחת בפניהם צוהר אל העולם ונותנת להם כלים נוספים לביטוי עצמי ובעיקר מאפשרת להם ליצור וליהנות.

בין האמנים המציגים לצד האמנים עם הצרכים המיוחדים: קרן שפילשר, מאשה ברמן, ציפי אדר, אילנה אלוף, איסה מרקוביץ', ואורה אברהמי.

דורון פולק, אוצר התערוכה: "מדובר בתערוכה היוצרת דיאלוג מעניין ומרגש במיוחד המביאה ומציגה את כשרונם של אמנים עם מוגבלויות לצד אמנים ישראליים מוכרים. באמנות לא קיים המושג "נורמטיבי" ועל כן אין הבדל בין אמן נורמטיבי לאמן עם נכות קוגניטיבית. הקשר הוא אמפטי וישיר, ואנו שמחים על ההזדמנות לקחת חלק בתערוכה זו ולתת במה לקהל ולציבור המיוחד הזה".

מנכ"ל עמותת צ'יימס ישראל ג'ורג' צימרמן: "אנו מאמינים כי לאדם עם הצרכים המיוחדים זכויות שוות ככל האדם. התערוכה החדשה היא ייחודית ומרגשת. האומנות שמביאה לביטוי את החופש לבחור, להביע וליצור ללא מגבלה מביעה באופן כנה את כמיהתם של אנשים עם צרכים מיוחדים להיות שווים."

עמותת צ'יימס ישראל הוקמה בשנת 1991 ביוזמת עיריית תל-אביב ובשיתוף משרד הרווחה (מלכ"ר) ופועלת מזה כ-20 שנה במתן שירותים לאנשים עם צרכים מיוחדים מגיל ינקות ועד זקנה ובפריסה גיאוגרפית רחבה.

הגלריה לאמנות שהוקמה על ידי מפעלי דר' פישר בשיתוף הנהלת בית ציוני אמריקה על שם דבורה פישר, מארחת את עמותת צ'יימס ישראל. הפעילות נעשית, בין היתר, על מנת לתזכר את פעילותה הברוכה של דבורה פישר ז"ל, תעשיינית, אשת חינוך ואם, ששקדה ותרמה ממרצה לסייע לבני נוער ללמוד ולהשתלב בחברה.

לפרטים על רכישת היצירות, נא לפנות לטובית, עמותת צ'יימס ישראל, 03-6445227

תאריך פתיחת התערוכה: 11.4.2013 תאריך נעילה: 18.5.2013


חיבוק של אמא - ליאת אריה


עבודה קבוצתית - עמותת צ'יימס ישראל