|
 |
|
שוק במונטנגרו. צילום: דורון
לב AgriSupportOnline |
אין
כל עדות לכך שקיים הבדל תזונתי איכותי בין מזון אורגני לבין מזון
המיוצר באמצעים הרגילים. למסקנה זו הגיע
צוות חוקרים בריטי אשר ערך לראשונה 'ניתוח על' שהקיף 55 מחקרים
שונים אשר בדקו את סוגיית המזון האורגני משנת 1958 ועד היום.
במחקרים הללו הוכללו גם דוחות שבהם נמדדו והושוו המרכיבים התזונתיים
במזונות אורגניים ובמזונות רגילים.
החוקרים מדגישים שעל מנת להשיג
תוצאות תקפות ואמינות, הם הקפידו על זיהוי נכון וודאי של מזון אורגני,
הן מבחינת רישיונות ואישורים שאכן מדובר במזון כזה, והן מבחינת וידוא
ואימות ישיר של נתונים הנוגעים לחוות הגידול וליצרני המזון.
המחקר נערך בבית הספר הלונדוני להיגיינה ולרפואה ותוצאותיו פורסמו
בגיליון האחרון של כתב העת האמריקאי
American Journal of Clinical Nutrition. מאחורי המימון למחקר עומדת
הסוכנות הבריטית לבקרה על מזון (FSA)
במחקר נבדקו 13 רכיבי מזון שונים, ביניהם ויטמין סי, סידן, אשלגן, אבץ,
מגנזיום וחנקן. תוצאות המחקר איתרו הבדלים משמעותיים בין מזון אורגני
למזון רגיל בשלושה רכיבים בלבד: חנקן, זרחן ורמת החומציות.
לדברי החוקרים, ההבדלים ברמות החנקן והזרחן קשורים ככל הנראה בסוגי
הדשנים שנעשה בהם שימוש, ואילו רמת החומציות מעידה ככל הנראה על מידת
הבשלות של הפירות והירקות. בכל מקרה, לדברי החוקרים, זה בלתי סביר
להניח שלהבדלי הרמות שאותרו יש משמעות בריאותית כלשהי.
יחד עם זאת, ראוי לציין שבמחקר לא נבדקו רמות של שיירים כימיקליים ושל
מזהמים, ובנוסף, במאמר הנלווה למחקר קובעים החוקרים כי בהיעדר מחקרים
גדולים וארוכי טווח, יש כרגע קושי להעריך את המשמעות הבריאותית הכללית
של צריכת מזון אורגני.
"בהסתמך על הסקירה השיטתית שערכנו, אין כל עדות להבדלים תזונתיים
איכותיים בין המזון האורגני לבין המזון שמיוצר באמצעים הרגילים", ציינו
החוקרים בסיכום המאמר. "ההבדלים הקטנים שנמצאו הם כאלה שאפשריים מבחינה
ביולוגית, וככל הנראה קשורים לשיטות הייצור".
לדברי ד"ר אלאן דאנגור, חוקר בבית הספר הלונדוני להיגיינה ולרפואה ואחד
מעורכי המחקר, "מספר הבדלים קטן נמצא אמנם בין הרכיבים התזונתיים
שבמזון האורגני לבין אלו שבמזון הרגיל, אבל ההבדלים הללו אינם
רלוונטיים לבריאות הציבור. מהמחקר שלנו עולה כי נכון לעכשיו לא קיימת
עדות שתתמוך בבחירה של מזון אורגני על פני מזון רגיל על בסיס עדיפות
תזונתית כלשהי".
ג'יל פיין, האחראית על בריאות תזונתית בסוכנות הבריטית לבקרה על המזון,
שיזמה ומימנה את המחקר, אמרה בראיון לרשת ה-BBC כי "הצרכנים זכאים
למידע מדויק שיסייע להם לבצע בחירות מושכלות באשר למזון שהם צורכים".
לדבריה, פירושו של המחקר אינו שהציבור צריך להימנע מאכילת מזון אורגני,
שכן לבחירה במזון האורגני יש השלכות חשובות על הסביבה ועל רווחת בעלי
החיים.
Ben Hirschler,
Reuters |