הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: לא עוד הדברה כימית של זבובי הפירות


משרד החקלאות מפסיק לתמוך בפעולות הדברה כימית של זבובי הפירות ועובר לתמיכה בפעולות הדברה ידידותיות לסביבה בלבד. הדברת זבוב הפירות מהווה קרוב ל- 30% מסך פעולות ההדברה הכימית המבוצעות בישראל. עד שנת 2014 נעבור להדברה ירוקה וסביבתית. עלויות הפרויקט צפויות לעמוד על למעלה מ-30 מיליון ₪ לשנתיים הקרובות

מערכת פורטל החקלאות  20-6-2011


זבוב הפירות הים תיכוני נחשב למזיק מפתח הגורם לנזקים קשים ביותר בחקלאות הישראלית והעולמית. כיום נהוג להדבירו בין היתר באמצעות ריסוסי פיתיון מהאוויר ובתוספת ריסוסים מהקרקע, בעיקר בתכשירים מבוססים על זרחנים אורגניים. השימוש בריסוסים מהווה בעיה אקולוגית ומטרד ציבורי וסביבתי, בעיקר בחלקות מטע וכרם הסמוכות ליישובים.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר שם לו למטרה, כיעד מרכזי, להפחית משמעותית את השימוש בחומרי הדברה, ובימים אלו קובע עקרונות מנחים לתהליך שבו תופסק כליל התמיכה בפעולות הדברה כימיות של זבוב הפירות, ויושקעו משאבים בתמיכה בפעולות הדברה ירוקות וסביבתיות. הנושא הוא בעל חשיבות עליונה בתפיסה הכוללת של חקלאות בת קיימא. פיתוח הממשק של הדברה ידידותית לסביבה ולאדם מהווה את אחד מאבני היסוד בהפחתת השימוש בחומרים כימיים.

על פי העקרונות המנחים שקבע המשרד, עד שנת 2014 יבוטלו התמיכות הניתנות לפעולות הדברה כימיות של זבובי הפירות במטעים, והשנתיים הקרובות, 2012-2013, יהוו תקופת מעבר והסתגלות במהלכה יקדם המשרד פרויקטים של הדברה משולבת וביולוגית. במקביל לבחינת הנושא במטעים, יבחנו בשנה הקרובה גם חלופות להדברת זבוב הפירות בהדרים, זאת על אף שבמקרה זה כבר היום נהוג שימוש בחומר הדברה ידידותי לסביבה בענפים אלו. התקציב לתמיכות בחקלאים שיחלו את המעבר לשיטות הדברה ידידותיות לסביבה בשנתיים הקרובות צפוי לעמוד על למעלה מ- 15 מיליון ש"ח לשנה.