הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: אומגה 3 טובה גם לפרות


תרומתה של חומצת השומן אומגה 3 לבני אדם ידועה ומוכרת. כעת מסתבר שאומגה 3 תורמת גם לפרות ובפרט לפוריותן. נתונים אלו ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף מוצגים השבוע בכנס השנתי למדעי הבקר לחלב שמתקיים בימים אלה בירושלים

מערכת פורטל החקלאות  21-6-2011


כולנו מכירים זה מכבר את מעלותיה של חומצת השומן אומגה 3, כגורם המסייע בהפחתת הסיכון לחלות במחלות, משפר את כושר הקשב והריכוז, תורם להתפתחות ועוד. כעת מגלים לנו החוקרים: אומגה 3 טובה גם לפרות, ובפרט משפרת את פוריותן. המחקר החדש מוצג השבוע בכנס השנתי ה- 23 למדעי הבקר.

טיפולי פוריות נחשבים בישראל לגולת הכותרת הרפואית, אך מסתבר שגם ברפת מדובר בתחום מפותח ומתקדם. מחקר חדש שמקדם ד"ר עוזי מועלם ממכון וולקני שבמשרד החקלאות, עוסק בבדיקת התרומה של הוספת אומגה 3 לתפריט היומי של הפרות, ובפרט בבדיקת תרומת חומצת השומן לפוריות הפרות והפרים.

המחקר הנדון החל את צעדיו הראשונים לפני כשנתיים ובימים אלו הוא נמצא בשיאו. במהלך תקופת המחקר הראשונה, התמקדו החוקרים בבדיקת השפעת חומצת השומן אומגה 3 על פוריות הפרות. החוקרים מצאו שכאשר מוסיפים אומגה 3 לתזונת הפרות, החומצה אכן מגיעה עד לשחלות ולביציות של הפרות ויכולה להיטיב עמן בכל הקשור לפוריותן. החוקרים מצאו כי צריכת אומגה 3 משפרת את התפתחות הזקיקים בשחלות הפרות וכן, החוקרים הגיעו להישגים טובים יותר כאשר ביצעו הפריות חוץ גופיות, בדיוק כפי שמקובל לעשות אצל נשים.

השנה נמצא המחקר בחלקו השני ובו מתמקדים החוקרים בבדיקת השפעת חומצת השומן אומגה 3 על פוריות הפרים. גם כאן, מצאו החוקרים כי חומצת השומן שהתווספה לתפריט היומי אכן הגיעה בסופו של דבר לתאי הזרע של הפרים. בין ההשפעות המיטיבות של תזונה זו, לפי ממצאי המחקר עד כה, הן שינויים חיוביים בריכוז תאי הזרע הנעים, ושיפור התנועה שלהם.

המחקר כאמור נמצא עדיין בשלבי ביצוע, במסגרתו נבדקים היבטים מגוונים של פוריות הפרים והפרות, תחת השפעת חומצת השומן אומגה 3. החוקרים מאמינים כי הוספת האומגה 3 לתפריט היומי של הפרות אכן יכולה לתרום רבות לפוריותן.

נתונים אלו ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף מוצגים השבוע בכנס השנתי ה-23 למדעי הבקר לחלב, שמארגנים המחלקה לבקר בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) ומכון וולקני במשרד החקלאות, התאחדות מגדלי הבקר בישראל ומועצת החלב. הכנס, במעמד כל ראשי הענף והעוסקים בו, יצרני חלב, אנשי תעשיית החלב, מדריכים, חוקרים, רופאים וטרינרים וספקים, מתקיים בין התאריכים 21-23 ביוני בירושלים.