הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנהלי הארגונים החקלאיים קוראים לסכל את הכוונה לייבא מוצרי חלב


יעקב בכר, מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר: ''כל ההתחכמויות הפופוליסטיות היוצרות אשליות וזורות חול בעיני הציבור לא ניתנו לביצוע כי הן בניגוד לחוק''. מנכ''ל מועצת החלב: ''הצהרות הממשלה על ייבוא הן אחיזת עיניים, שיעלו לצרכן הישראלי ביוקר''

מערכת פורטל החקלאות  21-6-2011


בכנס ענף החלב בו השתתפו מעל 2000 רפתנים, ראשי ארגונים חקלאיים, אנשי תעשיית החלב, מנכ"לי המחלבות שטראוס, טרה ותנובה, שהתקיים היום בירושלים, קראו מנהלי הארגונים החקלאיים להתארגנות חקלאי ישראל לסכל את ההחלטה לייבא מוצרי צריכה וחקלאות.

ענף החלב מספק תעסוקה ישירה למעלה מ-10,000 אנשים. בישראל כ-1000 רפתות הפזורות מהגולן והגליל ועד ישובי עוטף עזה, הנגב ודרום הערבה, בהן כ-120,000 פרות חולבות. תנובת החלב בישראל היא הגבוהה בעולם ועומדת על כ-1.3 מיליארד ליטר בשנה. הפרה הישראלית הינה היעילה ביותר בניצול המזון, וגם הידידותית ביותר לסביבה בעולם.

ממשלת ישראל ורפתני ישראל השקיעו בשנים האחרונות למעלה ממיליארד שקל בשכלול הרפתות, תוך שימת דגש על רווחת בעלי החיים ושמירה על הסביבה, כל זאת בנוסף להשקעות העתק שנעשו בתעשייה.

מסקר בינלאומי שערך מכון IFCN עולה, כי עלויות הייצור בארץ נמוכות מעלויות הייצור ברוב מדינות אירופה, אך בניגוד לאירופה הרפתן הישראלי אינו נהנה מסבסוד המגיע באירופה לכ-20% מהכנסותיו. מחיר החלב הגולמי בישראל עומד כיום על כ-2.2 ₪ לליטר כאשר עלות המספוא לייצור החלב היא כ-60%. ערך הייצור בשער המשק הינו 2.7 מיליארד ₪ בשנה.

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר הסביר, כי חוק תכנון משק החלב, שנחקק לפני שלושה חודשים בלבד, קובע מפורשות שכל צריכת חלב ומוצריו בישראל תהיה מייצור חלב מקומי בלבד. ''כל ההתחכמויות הפופוליסטיות היוצרות אשליות וזורות חול בעיני הציבור לא ניתנו לביצוע כי הן בניגוד לחוק''.

עוד אמר בכר, כי ייבוא משמעו הענקת רווח כלכלי לרפתני צרפת על חשבון ייצור חלב בפריפריות בישראל. האירופאים המבינים את חשיבות קיום ענף חלב עצמאי מסבסדים את הרפתנים שלהם, בישראל מציאות זו לא קיימת ומחיר החלב הגולמי נקבע על ידי המדינה.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן, תבע נמרצות להתנגד לכל אפשרות של ייבוא חלב ומוצריו לישראל, "כשראש ממשלה אומר שהוא פותח ייבוא, הוא איננו מתכוון לייבוא קוטג'. בכל מדינות אירופה 6%-7% מוצרי חלב נסחרים בין המדינות ו-94% מיוצרים על ידי הרפתנים המקומיים. ראש הממשלה לא יוריד את מחיר הקוטג', אלא יעלה את מחירו ומחיר מוצרים נוספים. בייצור הקוטג' המרכיב של המחלבות עלה מ-11% ל-19%, בעוד המחיר של הרפתנים נשאר זהה. במקום לחפש סיסמאות, ההשתוללות החלה לאחר שהמוצרים יצאו מפיקוח. יוחזר הפיקוח על הקוטג' כמו מחירי הדלק". עוד אמר וילן, כי למרות טענתה של עופרה שטראוס כי "הדברים חזקים מאיתנו", יש לבדוק כי היד שלקחה מהציבור היא היד שתחזיר.

מנכ''ל מועצת החלב שייקה דרורי אמר, כי התשובה לבעיה איננה ייבוא. ''הייבוא יתבסס בסופו של דבר על אבקות חלב וגבינות קשות, התוצאה היא שהרפתנים ייצרו פחות חלב והצרכנים ישלמו יותר". עוד הוסיף דרורי, כי לכל המדינות ברור כי יהיה מחסור בחלב בשנים הבאות. הממשלה מתנהלת כמו רובין הוד רק הפוך - עושקת את החקלאים הפשוטים ומחזקת את התעשיינים והמתעשרים.

יואב צור, דור שלישי של רפתנים מבאר טוביה אמר בכנס, כי משפחתו מייצרת חלב בישראל כבר מספר דורות, משפחה ציונית שאף אבדה בן במלחמת לבנון האחרונה. צור אמר, כי ענף החלב הינו ענף ציוני אשר אין בו רווח של ממש, רווח בתחום החלב הינו נחלת המחלבות "אנו מצפים מראש הממשלה והשרים לעצור את רכבת השדים ולדאוג לצרכנים ולחקלאים, למוצרים ולפיקוח" אמר צור.

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה הבוקר בכנס: "החזרת מחיר הקוטג' לפיקוח ודיווח על רווחיות כל מוצרי החלב הם הצעדים המיידים והנכונים על מנת להשיב את אמון הצרכנים ולהוריד את עלויות הצרכן לשוק החלב. זהו תרגום נכון ומוצדק של מחאת הצרכנים מהמרחב הוירטואלי של הפייסבוק לדיונים הבין משרדיים. אני בוחנת את האפשרות להוסיף לועדת המחירים נציג של ארגון צרכנים."