הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''חייבים להגן על השום והבצל הישראלי''


ארגון מגדלי ירקות פנה במכתב דחוף לשר האוצר ולשרת החקלאות, בו הוא מתריע על מצב בלתי אפשרי, בו רשתות השיווק ויבואנים מייבאים לישראל שום ובצל, בעיקר מסין, זאת בשל מכסים נמוכים ללא הצדקה, הפוגעים קשות בחקלאים ומייקרים את המוצרים לצרכנים; המגדלים שוקלים הגשת תביעות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-5-2012


מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות, פנה במכתב דחוף לשר האוצר ולשרת החקלאות, בו הוא מתריע על מצב בלתי אפשרי, בו רשתות השיווק ויבואנים מייבאים לישראל שום ובצל, בעיקר מסין, וזאת ללא הצדקה או סיבה של מחסור במוצרים אלה בארץ או בשל מחירים גבוהים. ההיפך הוא הנכון.

במכתב מפרט יפרח כי התוצרת המיובאת נמכרת לצרכנים בישראל במחירים גבוהים יותר מהתוצרת המקומית בשיעור של עד 50% "תוך ניצול של עלות מכס זולה בסך של 1 ש"ח לק"ג בצל ו-7 ש"ח לק"ג שום, בניצול הריכוזיות של רשתות השיווק והיבואנים, נעשים רווחים לא רק על חשבון החקלאי הישראלי אלא גם על חשבון הצרכן הישראלי, שאינו משלם עבור התוצרת המיובאת מחירים זולים יותר, אלא אף גבוהים עד 50% מהתוצרת המקומית".

עלות 1 ק"ג שום מיובא מגיעה למחיר של 12 ש"ח לק"ג בשער הכניסה לארץ, אך המחיר אותו משלם הצרכן עבור אותו שום הוא 38 ש"ח לק"ג, כאשר את השום הישראלי ניתן למכור לצרכן במחצית מסכום זה. גם בבצל, המחיר של בצל מיובא לצרכן הוא 3.5 ש"ח לק"ג, שעה שמחיר הבצל הישראלי הוא כ1.5- ש"ח לק"ג. ''במקרה זה של יבוא השום נעשה אי צדק חברתי לא רק עם החקלאים המקומיים, שמאבדים את מקור פרנסתם בלא סיבה הגיונית, מלבד רווח למדינה ממכסים ורווח ניכר לרשתות וליבואנים, אלא גם עם הציבור, שנאלץ לשלם מחירים גבוהים שעה שאף אינו יודע על ה"קומבינה" הנעשית על גבו.'' כותב יפרח לשרים.

מזכיר ארגון מגדלי הירקות מבקש משרי האוצר והחקלאות להכפיל מיידית את המכס על יבוא השום המיובא ל-14 ש''ח לק"ג ואת המכס על הבצל ל-2 ש''ח לק"ג, מתוך דאגה למגזר חקלאי גדול של מגדלי שום ובצל ולצרכנים בישראל.

בנוסף, מציין יפרח, חוקרים נכבדים מהפקולטה לחקלאות וממינהל המחקר החקלאי פרסמו לאחרונה מאמר, בו הם מתריעים על היבט נוסף הקשור ליבוא שום ובצל – התוצרת המיובאת עלולה להכניס לארץ מחלות שמסכנות את עתידם של ענפים אלה.

מאיר יפרח מתריע כנגד מונופולים הפוגעים קשות בתוצרת המקומית ומוסיף כי החקלאים שוקלים לתבוע את האוצר על הנזקים הנגרמים למגדלי ירקות בכל מוצר בו תהיה הפקרות מעין זו, המסכנת את פרנסתם: "כספי המכסים שמרוויחה המדינה ללא צדק ישמשו לפיצוי החקלאים הנפגעים מיבוא פרוע מעין זה".