הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון מגדלי העופות מבקש לדחות את הדיון ברפורמה בענף ההטלה


משרד החקלאות מבקש להחמיר את הצעת מתווה התקנות לגידול מטילות בישראל. הדיון במתווה יתחדש ביום שני הקרוב בפעם השמינית, לאחר שהצעת משרד החקלאות לא השיגה רוב בועדת הכנסת בדיונים הקודמים. מזכיר ארגון מגדלי העופות: ''העלות מעל 1.5 מיליארד שקל. לא נוכל לעמוד בדרישות ללא הגדלת השתתפות המדינה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  3-5-2012


ועדת החינוך של הכנסת תתכנס ביום שני הקרוב (7 במאי) בפעם השמינית, לדיון בתקנות בנושא ''צער בעלי חיים - גידול מטילות והחזקתן'' לאחר שגם בפעם שעברה לא נמצא הרוב לאישור המתווה של משרד החקלאות, לפיו יוחלפו לולי התרנגולות הישנים בחדשים ושטח המחייה לכל מטילה יוגדל ל- 750 סמ"ר.

בקרוב ייבנו מחדש לולי התרנגולות בישראל במסגרת הרפורמה בענף הלול שהתקבלה בהחלטת ממשלה ב-2007. רוב התרנגולות חיות כיום בשטח של כ-350-300 סמ"ר למטילה. התקנות לקידום הרפורמה של משרד החקלאות מציעות כאמור הגדלה ל-750 סמ"ר, כולל אביזרי העשרה, מקומות לינה, מוטות לעמידה, מתקנים לשיוף ציפורניים ועוד. לפי ההצעה, המגדלים יוכלו לבחור להקים לולי מעוף, חופש, אורגני או כלובים, ולעשות זאת במסגרת השינוי, ''כל עוד יעמדו בדרישות המחייבות שמטרתן, להביא את הענף לרמה גבוהה של בריאות, סניטציה והגנה על הסביבה''. לולנים שיבחרו להקים בשטחם לולי מעוף יזכו לתוספת מענק.

בעקבות עתירה לבג"ץ של עמותת אנונימוס שמתנגדת למתווה שהוצע ע''י משרד החקלאות, הוקפאה הרפורמה עד אשר תקבע ועדת החינוך של הכנסת שבסמכותה לאשר תקנות לחוק צער בעלי-חיים, תנאים מינימליים להחזקת התרנגולות. הנסיון הבא של משרד החקלאות להעביר את התקנות ייעשה בדיון ביום שני הקרוב בועדה בכנסת.

''אי אפשר להפיל את ההוצאה על כתפיהם של המגדלים"

לדברי מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן, עלות יישום התקנות תגיע למעל 1.5 מיליארד שקל. ''אין שום סיכוי שהמגדלים יוכלו לעמוד בהן ללא הגדלה משמעותית של השתתפות המדינה. אם מדינת ישראל רוצה ליישם כללי גידול חדשים זה בסדר גמור מבחינתנו, אבל אי אפשר להפיל את ההוצאה על כתפיהם של מגדלים שגם כך מתקשים להוציא את פרנסתם מעבודתם ואין להם מקורות כספיים להשקעות עתק. במידה ותקנות אלו יאושרו בנוסחן, המשמעות שלמגדלים תישאר יתרת אפס כהכנסה, ללא חוק הגליל, למשך עשר שנים.''

עוד טוען כהן כי משרד החקלאות עשה בתקנות החדשות ''תרגיל חשבונאי'' שבו התמיכה במגדלים הוגדלה לכאורה, אך בפועל הם יממנו את הסכום בעצמם. ''לצערנו שרת החקלאות החליטה לפעול נגד המגדלים והעדיפה להיכנע לדרישות הבלתי סבירות של ארגוני בעלי החיים וזאת מבלי שהשיגה מקור תקציבי לביצוען. מה התועלת באישור תקנות אם הן לא תבוצענה ורק תהפוכנה אלפי בני אדם לנרדפים?'' אומר כהן.

ארגון מגדלי העופות הגיש למשרד החקלאות תוכנית חלופית שתבטיח איזון נכון בין רווחת העופות לבין רווחתם של המגדלים. מזכיר הארגון פנה לשרת החקלאות וביקש ממנה למשוך את התקנות כדי למנוע הרס ענף הביצים שירשם על שמה ולהודיע לבג"צ שהחמרת תקנות הגידול היא גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. הארגון קורא לראשי תנועות ההתיישבות להצטרף למאבק למניעת אישור התקנות בנוסחן הנוכחי.

כמו כן פנה כהן ליו"ר ועדת החינוך ח"כ אלכס מילר, וליו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין, בבקשה לדחות את הדיון בתקנות עד לאחר הבחירות. לדבריו, אין שום הצדקה לערוך רפורמה כה גדולה שמסכנת את פרנסתן של אלפי משפחות בלוח זמנים קצר וכשחברי הכנסת כבר טרודים בהערכות לבחירות ולא יוכלו לבחון כראוי את החלופות.