הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


למרות האיסור: עשרות נוהגים בחופי הים


במבצע אכיפה ארצי שהתקיים בסוף השבוע על ידי רשות הטבע והגנים ומשטרת ישראל נרשמו 120 דו''חות לנהגים שנסעו בחופים בניגוד לחוק. במהלך המבצע נעצר רוכב טרקטורון שניסה לברוח מהחוף והתנגש בניידת סיור של משטרת עירון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  6-5-2012


האם החוק האוסר נהיגה בחופים מרתיע את הנהגים הישראלים ? מסתבר שלא ממש. במבצע אכיפה ארצי שהתקיים בסוף השבוע על ידי רשות הטבע והגנים ומשטרת ישראל נרשמו לא פחות מ-120 דו''חות לנהגים שנסעו בחופים בניגוד לחוק. סך כל דו''ח בין 500-1000 שקלים. במהלך המבצע נעצר רוכב טרקטורון שניסה לברוח מהחוף והתנגש בניידת סיור של משטרת עירון.

על פי החוק, הוגדרו תחומים האסורים בנהיגה באופן ברור - 100 מטרים מקו המים. כמו כן נקבע מנגנון לשינוי התחומים האסורים בנהיגה ואפשרות להטלת קנס על פי מספר הרישוי של הרכב. בית המשפט יוכל להטיל גם על מי שיורשע בנהיגה בחוף ים לתקן את ההרס הסביבתי שגרם, ובתנאים מסוימים ניתן יהיה לשלול את רישיונו לתקופה של עד 120 יום.

לאורך חופי ישראל נותרו שטחים פתוחים ושמורות טבע ערכיות אשר מבקשים לשמר את הטבע שנדחק בשל פיתוח עירוני ותשתיות. שטחים אלו משמשים את תושבי האזור לפעילות נופש, ומקיימים מגוון של בתי גידול שונים - מחוף ים, דרך פארק יער טבעי ועד לבתי גידול לחים. רבים מבעלי החיים והצמחים באזור מתקיימים רק בזכות השמירה על השטחים הללו, ביניהם ניתן למצוא צבאים, חתולי ביצות, שועלים, צבי ים, מינים שונים של זוחלים ודו-חיים, עופות מים ועופות דורסים וצמחיית בר עשירה שמקיימת אותם.

הממונה על הפיקוח והאכיפה ברשות הטבע והגנים אלדד פלד אומר, כי במהלך כל הקיץ פועלת הרשות לחיסול התופעה של הנהיגה בחופים, אשר מסבה נזק גדול לטבע בסביבה החופית, ומסכנת גם את השוהים בחוף. ''חופי הים, שמורות הטבע והגנים הלאומיים הם החצר האחורית של כולנו, אך יש נהגים שעבורם השטח הוא פארק לפעילות אקסטרים ולרכיבה פרועה - אלו צריכים להבין שהפקחים והשוטרים נמצאים שם בכדי לאכוף את החוק. האיסור לנהוג במרחק של 100 מטרים מקן המים קיים כבר כ-15 שנים ובמקביל למבצע אנחנו מקיימים פעילות הסברתית ענפה, כך שנגמרו לעבריינים התירוצים. לאורך הקיץ אנחנו בהחלט רואים ירידה מסוימת במספר העבריינים, אך זו פעילות שיש להתמיד בה על מנת שהשינוי יופנם והתופעה המכוערת הזו תתחסל לחלוטין''.