הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פיקוד הדרום פינה מוקשים בשטח של כ-5000 דונם בערבה


השטח שיוסב לאדמה חקלאית, יתרום לקליטה ולשיפור התעסוקה והכלכלה באזור. מפקד פיקוד הדרום האלוף טל רוסו: פינוי המוקשים יסייע לצה''ל ולמדינה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  7-5-2012


אלפי דונמים בצפון הערבה פונו ממוקשים בפרויקט רחב היקף של צה"ל והרשות לפינוי מוקשים שנמשך כשנה וחצי, כך מוסר היום דובר צה''ל. האזורים שפונו מאפשרים לתושבי הערבה להרחיב את שטחי החקלאות, לקלוט משפחות חדשות ולפתח את הכלכלה המקומית.

לפני כשנה וחצי החל תהליך הפינוי של המוקשים משטח של 5,000 דונמים בצפון הערבה. מוקשים שהונחו שם ע''י צה"ל בשנות ה-60' כנגד הפדאיון, אך במהלך השנים הביאו השטפונות באזור לסחיפתם לשטחים אחרים, ואזורים נרחבים נסגרו מחשש לחיי אזרחים. טכנולוגיה חדשה, המבוססת על לייזר, אפשרה פענוח מדויק של מסלול הסחף. בשילוב נתוני ההיסטוריה הצליחה הרשות לפינוי מוקשים לנתח את מיקומם המדוייק, ולכוחות ההנדסה של צה"ל היו הכלים והניסיון בתחום לפינויים.

כמו כן, באזור ערבה התיכונה שולב כלי הנדסי מיוחד המשמש מעין מסננת לחול. החול שהגיע מירדן לאורך השנים איכותי מאוד לחקלאות, אך איתו נסחפו גם המוקשים שקשה היה לסנן ממנו. בנפה גדולת הממדים שבמקור מתאימה לאבנים, שונו המרווחים כך שתתאים לניפוי חול.

"זה אירוע מיוחד ומשמח מאוד'' אמר מפקד פיקוד הדרום אלוף טל רוסו בטקס סיום הפרויקט. ''בגזרת הערבה האתגר שלנו הוא בעיית המוקשים וזיכוי שטחים רחבים כל כך משפר את צה"ל והמדינה כולה''. ראש המועצה האזורית תמר אמר כי זהו רגע היסטורי. "הפרויקט נותן הזדמנות לרוץ קדימה במועצה ולנצל את האזור".