הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: אושר פטור מלא ממכס לייבוא עגבניות מירדן


משרד החקלאות, בשיתוף עם רשות המסים העניקו ליבואני עגבניות פטור מלא ממכס ליבוא עגבניות מירדן, על מנת להוריד את מחירן בשוק. עד כה הוגשו כ- 30 בקשות לייבוא וניתנו רישיונות בהיקף של כ-1,000 טון. בימים האחרונים כ- 230 טון עגבניות מירדן. שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד: ''אחד מיעדי המשרד הוא להבטיח תוצרת טרייה ובמחיר השווה לכל נפש''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-5-2012


עם ישראל אוהב עגבניות וכשמחיריהן מאמירים, סלט הירקות שלנו נמצא בחרדה קיומית. לאור עליית המחירים הנוכחית, החליט המרכז לסחר חוץ במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בשיתוף עם רשות המסים במשרד האוצר, לתת מכסות פטורות ממכס לייבוא עגבניות מירדן. מתן המכסות מתאפשר לאורו של הסכם הסחר בין שתי המדינות, הקובע כי כאשר תנאי השוק המקומי מצדיקים זאת, ניתן לייבא מוצרים תחת פטור ממכס, באופן מוגבל.

המרכז לסחר חוץ במשרד החקלאות בוחן מדי יום את תנודות מחירי התוצרת החקלאית הטרייה, ובמידת הצורך, באפשרותו להעניק רישיונות יבוא פטורים ממכס על מנת להביא להורדת מחירים. כך למשל, במהלך חודש מרץ עלו מחירי המלפפונים עד לכ-8 ₪. בתקופה זו ניתנו רישיונות יבוא פטורים ממכס ובסה"כ יובאו כ- 1,500 טונות מלפפונים מירדן. בחודשים פברואר עד אפריל עלו מחירי החצילים והפלפל החריף עד לכ-7.5 ₪ ו- 14 ₪ בהתאמה. בתקופה זו ניתנו רישיונות יבוא פטורים ממכס לייבוא חצילים ופלפל חריף מירדן. בסה"כ יובאו כ- 850 טונות חצילים וכ- 280 טונות פלפל חריף.

מכסות פטורות ממכס ניתנות לכל יבואן שמבקש, בכפוף לעמידה בתנאים, לתקופה קצובה של עד שבועיים, ולייבוא של עד 36 טון עגבניות מירדן. במידה וסיים את מכסתו, יכול היבואן להגיש בקשה נוספת ולקבל מכסה נוספת תחת אותם התנאים. המרכז לסחר חוץ במשרד החקלאות בוחן מדי יום ביומו את המצב בשוק המקומי וקובע האם המצב מצדיק המשך מתן מכסות אלו.

עד כה, הוגשו למשרד החקלאות כ-30 בקשות לקבלת רישיון לייבוא עגבניות מירדן בפטור ממכס, והמשרד כבר אישר רישיונות בהיקף של כ- 1,000 טון עגבניות. נכון להיום, הוכנסו לארץ במסגרת זו כ- 230 טון עגבניות.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד: "אחד מיעדי משרד החקלאות ופיתוח הכפר הוא להבטיח תוצרת טרייה ובמחיר השווה לכל נפש עבור הציבור הרחב במדינת ישראל. משרד החקלאות פועל במישורים רבים על מנת לממש יעד זה, בהם 'חוק הסטנדרטים' שעומד להיכנס לתוקפו, אשר עתיד להבטיח כי התוצרת החקלאית תסומן על פי מקורותיה ואיכותה, והמחירים יקבעו בהתאם".

החקלאים לא מתנגדים

בארגון מגדלי הירקות אומרים כי לא יתנגדו ליבוא עגבנית כדי להוזיל את המחיר לצרכן. מזכיר ארגון מגדלי הירקות מאיר יפרח מסר: "אין לנו עניין שמחירי העגבניות יהיו גבוהים למרות שכל השנה אנו מוכרים עגבניות בזול, בין שקל וחצי לשניים שזה עלות הגידול. אך היינו רוצים מחירים יותר יציבים ויותר סבירים לצרכן. אלא שחיש צורך להתמודד עם פער התיווך מול רשתות השיווק".

בתנועת המושבים אומרים כי עליית המחירים היא תוצאה של העדר תכנון לטווח ארוך בגידולים עתירי ידיים עובדות. כך לדוגמא שטחי גידול העגבניות בערבה ירדו בחמש השנים האחרונות ב-80%. המושבים נאלצו להטין את שטחי הגידול בהעדר ידים עובדות לקטיף היבולים. החזרת מכסות העובדים הזרים לחקלאות, שקוצצה בשנים האחרונות וגיבוש מדיניות חקלאית לטווח ארוך יסייעו להקטנת אי הוודאות האפיינית לענפי החקלאות ולייצוב המחירים לאורך כל השנה.

ארגון מגדלי הירקות יחד עם מועצת הצמחים יפעל לכנס את הנהלת משרד החקלאות ושרת החקלאות כדי למצוא פתרונות למחסור בעגבניות. בישיבה תידון גם בעיית יבוא ירקות אחרים, בעיקר שום ובצל, שפוגעים לדברי הארגון בתוצרת המקומית.