הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אגריטך 2012: שיתופי פעולה בין ישראל לקזחסטן וקונגו


הצהרה על הסכם שיתוף פעולה בתחום המים ייחתם עם משלחת רשמית מקזחסטן שהגיעה לישראל לרגל תערוכת החקלאות הבינלאומית אגריטך 2012. ישראל וקונגו יקימו שולחן עבודה משותף שיגבש נייר עבודה לשיתופי פעולה, כך סיכמו שר התמ''ת שלום שמחון והשר לפיתוח תעשייתי וקידום הסקטור הפרטי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-5-2012


משלחת רשמית מקזחסטן הגיעה לישראל לרגל תערוכת ארגיטך 2012 – התערוכה הבינלאומית לתחום הטכנולוגיות והפיתוחים החקלאיים. במסגרת ביקורה, יתקיים דיון בקבוצת עבודה משותפת בנושא מים (ישראל-קזחסטן) וייחתם הסכם לשיתוף פעולה בין המדינות, בתחום המים.

קבוצת העבודה המשותפת, תדון בין השאר בנושאים הנוגעים לשימוש יעיל במים בתחום החקלאות, הצלת בארות שזוהמו להשקיה ושתייה, הולכת מים למרחקים ארוכים, פתרונות להגדלת השטחים המעובדים, אלטרנטיבות מתקדמות להולכת מים ושימוש מושכל בשפכים מטופלים לחקלאות.

הצדדים יחתמו על ה MOU, המהווה הצהרה משותפת על שיתוף פעולה בתחום המים. על ההסכם, יחתמו עודד דיסטל, מנהל תכנית המים והאנרגיה הממשלתית – "ניוטק" במשרד התמ"ת ומר אבישייב אסלאם, נציב המים הראשי של קזחסטאן, אשר יחתום מצד הקזחים.

עודד דיסטל, מנהל תכנית המים והאנרגיה הממשלתית "ניוטק" במשרד התמ"ת: "מטרת ההסכם לשיתוף פעולה, היא להביא לפתיחת השוק הקזאחי עבור חברות ישראליות, שתוכלנה להגדיל את ריווחיהן ולפרוץ לשווקים חדשים באזור, הצמאים לידע והיכולת הטכנולוגית הישראלית בתחומיי המים והאנרגיה. בתמורה, תחלוק ישראל את הניסיון והידע הנצבר בתחום המים ותסייע בקידום פרויקטים לאומיים בקזחסטאן. מדובר בשיתוף פעולה כולל ומקיף הנוגע בסוגיות הנוגעות לשינויי חקיקה, מבנים, הגדלת סמכויות, תמחור, יישום מודלים כלכליים, השקת תכניות לחיזוק המודעות והגברת החינוך בתחומים אלו וכמובן - הכי חשוב - קידום טכנולוגיה ומוצרים כחול לבן בתחום המים".

ישראל וקונגו יקימו שולחן עבודה משותף שיגבש נייר עבודה לשת"פ – כך סיכמו שר התמ"ת שלום שמחון והשר לפיתוח תעשייתי וקידום הסקטור הפרטי רודולף אדדא, המבקר בתערוכת אגריטך 2012. לדברי אדדה, שת"פ עם ישראל החל כבר בשנות ה 60, עת ביקר נשיא המדינה דאז יצחק בן צבי, במדינה האפריקאית. ואולם, לדבריו ''פוטנציאל שיתוף הפעולה לא בא לידי מיצוי וכעת יש לשתי המדינות פערים גדולים להדביק. ניסיונה של ישראל והצלחתה בתחום החקלאות והמים חשובות לקונגו ועשויות לתרום להתפתחותה.'' שר התמ"ת שמחון אמר למקבילו כי לישראל יש עניין רב בהגדלת שיתוף הפעולה עם מדינתו, כמו גם עם מדינות נוספות באפריקה. השר אדדא הזמין את השר שמחון לבוא לביקור גומלין רשמי בקונגו ולבחון מקרוב את פוטנציאל שיתוף הפעולה במדינה האפריקאית והשר שמחון הודה לו על ההזמנה והבטיח לבחון את האפשרות בחיוב. הייצוא הישראלי לקונגו בשנת 2011 הסתכם ב 11.8 מיליון דולר בלבד בעוד שהייבוא מקונגו, עמד רק על מיליון דולר