הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בקריאה ראשונה: החוק שיפקח על שרשרת המזון ''מהמשק לצלחת''


החוק יסלול את הדרך להבטחת שרשרת הבטיחות של ייצור מזון מן החי, ויאפשר בין השאר - ביצוע איסוף של מזון או חומר גלם שנמצא כי עלול להזיק לבע''ח או לאדם, הסדרת אחריותם של היצרנים לבטיחות ואיכות המזון לבעלי חיים תוך פיקוח של המדינה על תהליכי הייצור הייבוא והשיווק, ייצור מזון בעלי חיים מחומרי גלם מותרים, הקמת מערכת ממוחשבת לצורך מעקב והתראה מהירה ועוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-7-2012


החוק לפיקוח על מזון לבעלי חיים ביוזמת שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד אושר היום (ה') בקריאה ראשונה בכנסת. החוק נועד להסדיר באופן כולל ועדכני את הפיקוח על יצור ושיווק מזון לבעלי חיים, על ידי הבטחת שרשרת הבטיחות של ייצור המזון מן החי, לפי התפיסה המקובלת במדינות מפותחות של פיקוח ועקיבות המזון לבעלי חיים משלב הייצור ועד להזנתם.

החוק יאפשר מעקב על תהליכי הייצור והשיווק עד לשלב השיווק של המזון לצרכנים, לפי התפיסה: "מהמשק לצלחת" -Farm to Fork. שרשרת בטיחות המזון כוללת היבטים של בריאות ורווחת בעלי החיים הניזונים ממנו ומניעת הפצת מחלות בעלי חיים, והן היבטים של בריאות הציבור.

הגישה בשנים האחרונות היא להחליף צווים לשעת חירום בחקיקה עדכנית, כמו בחוק הזה שיחליף את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור מזון לבעלי חיים והסחר בו) שנחקק בשנת 1971. צו הפיקוח שקיים היום, אינו עוסק בהיבטים נרחבים הנוגעים לעיסוק במזון לבעלי חיים. כך למשל, אין בו הטלת אחריות על מי שעושה שימוש במזון מזוהם, פגום או מזיק לבעלי החיים שברשותו, אשר יש בו כדי להשפיע על בריאות הציבור הצורך מוצרים מן החי.

מטרת החוק החדש לקבוע הסדרים מתאימים לכל צורות הגשת המזון לבעלי חיים הנהוגות כיום, ולהוות מסגרת חוקית כוללת המשקפת תפיסת פיקוח עדכנית, אשר תבטיח שהמזון יהיה באיכות גבוהה, הן בהיבט הבטיחותי והן בהיבט התזונתי.

החוק יסדיר אמצעים לבקרה ולטיפול בתקלות בתהליכי ייצור המזון לבעלי חיים, שיש בהם כדי לסכן את בריאות בעלי החיים או הציבור, כגון ביצוע איסוף (Recall) של מזון או חומר גלם, שנמצא כי הוא עלול להזיק או שקיים חשש כי הוא עלול להזיק. וכן הקמת מערכת מעקב ממוחשבת, אשר תשמש להתראה מהירה במקרים בהן נדרשת פעולת איסוף לדוגמה, בדומה לזו שקיימת במדינות האיחוד האירופי.

בין היתר, החוק המוצע בא להסדיר גם את אחריותם של היצרנים לבטיחותו ולאיכותו של המזון לבעלי חיים, תוך פיקוח של המדינה על מנגנוני הייצור, הייבוא והשיווק. כמו כן, סימון מזון לבעלי חיים בתווית אריזה יהווה תנאי לשיווקו. התווית תכלול את שם היצרן, מקום הייצור, תכולת המזון לבעלי חיים ונתונים נוספים.

החוק קובע כי תנאי הבסיס למתן היתר לייצור ולשיווק מזון לבעלי חיים, הוא ייצור מחומרי גלם מותרים ואיסור שימוש בחומרים מזיקים. כך גם לגבי יבוא ויצוא של מזון לבעלי חיים או של חומרי הגלם המשמשים בייצורו, ומסדיר את התנאים הבסיסיים לייצור ושיווק מזון לבעלי חיים. תנאים אלה מבוססים על שלושה נדבכים – האיסור לכלול חומר מזיק מעל לשיעור המותר, החובה לייצר את המזון לבעלי חיים מחומר גלם מותר בלבד, והחובה לקבל היתר ממנהל השירותים הווטרינריים לייצור ולשיווק מזון לבעלי חיים. רשימת החומרים המזיקים היא רשימה עדכנית המבוססת על ידע מקצועי בינלאומי והיא משקפת את ההסדרים הנוהגים במדינות מפותחות לעניין זה.

במסגרת החוק המוצע תוקם ועדה מקצועית בין-משרדית שתפקידה לייעץ למנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, המפקח העליון למזון בעלי חיים, לעניין חומרי הגלם המותרים, חומרים מזיקים ותוספים. בוועדה חברים נציגי משרד החקלאות, הבריאות, הגנת הסביבה והאקדמיה.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד: "מטרת החוק היא הבטחת שרשרת המזון משלב הייצור ועד לשיווקו לצרכן. פיקוח של המדינה תוך שימוש באמצעים מתקדמים יבטיח את בריאות הציבור, בין היתר, על ידי הקמת מערכת מעקב ממוחשבת וקביעת נהלים וכללים ברורים במקרים של איסוף מוצרים (Recall)".