הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טכנולוגיה חדשנית לבדיקת בשלות האבוקדו לפני הגעתו למדפים


רשת המזון הבריטית ASDA משתמשת בטכנולוגיה חדשנית לבדיקת רמת הבשלות של פרי האבוקדו. הפרי נארז בתיבות המציגות לצרכן את מצב הפרי בשיטת 'הרמזור'. מתקן חדשני בודק כל פרי באמצעות חיישן מוצקות וחיישן אקוסטי ומדרג אותו בהתאם

שמחה סיגן  27-7-2012


אבוקדו הוא פרי מתסכל. טעים כשהוא בשל במידה הנכונה, מעצבן כשהוא קשה כאבן ומסרב להבשיל לקראת הארוחה המתוכננת, ודוחה כאשר הוא מקבל כתמים שחורים ולא במיוחד טעימים.

האבוקדו אינו מבשיל על העץ, אך בניגוד לבננה המבשילה על המדף במחלקת הירקות או אצלנו בבית, לאבוקדו יש סוג של אישיות עצמאית, כמו שני פירות אבוקדו מאותו עץ, שגדלו זה ליד זה על אותו ענף, ומחליטים להבשיל בקצב שונה.

רשת הסופרמרקטים ASDA השניה בגודלה בבריטניה, והידועה בחדשנות שלה, פיתחה מערכת 'רמזורים' המאפשרת לקונים לראות את שלבי ההבשלה השונים של פרי האבוקדו. איך זה מתבצע? לפני שהפרי נארז למכירה, הספק, על פי הנחיות רשת ASDA, מודד את רמת ההבשלה של כל פרי באמצעות מתקן דירוג חדשני שפותח על ידי חברת AWETA ההולנדית, הטופח קלות ארבע פעמים על כל פרי באמצעות שני חיישנים - האחד בודק את המוצקות של הפרי, והאחר הוא חיישן אקוסטי. כל פרי נארז בתיבה המציגה באמצעות הצבע שלה את שלב ההבשלה שבו נמצא הפרי. ירוק - מוכן לאכילה; תפוז -כמעט בשל; ורוד - עדיין ארוכה הדרך.

מתברר כי בעיית האבוקדו מטרידה גם את טסקו, שהיא רשת הסופרמרקטים המובילה בבריטניה, ומספר 3 בעולם. רשת זו מפתחת עתה אריזה חדשנית שתאריך את תקופת הבשלות האופטימאלית של האבוקדו, ועל פי הערכתה באמצעות אריזה זו תוכל הרשת למנוע השלכה למטמנות של 350,000 תיבות אבוקדו.

פרשנות העורך: אחת הבעיות בשיווק פירות וירקות טריים, היא חיי המדף הקצרים שלהם, מה שגורם להשלכת אחוז ניכר מהם, בין אם ברמת החנות, או ברמת ביתו של הקונה. ספקי מזון ורשתות קמעוניות הטמיעו תהליכי חדשנות טכנולוגית, המייצרים כבר תוצאות נאות בהארכת חיי המדף של מוצרי מזון רגישים אלה. 

המאמר פורסם באתר מכון האריזה והעיצוב הישראלי