הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


איגוד האופים: תתכן התייקרות במחירי הלחם שבפיקוח


באיגוד טוענים כי משרד התמ''ת הבטיח להם העלאה במחירו של הלחם בעקבות עלייה חריגה במחירי החיטה בבורסת קנזס שבארה''ב. משרד התמ''ת: הנוהל הוא שהמאפיות צריכות להעביר למשרד בכתב את בקשתן להעלאת המחיר והוא ידון בה כמקובל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-7-2012


האם איגוד האופים דוחף להעלאת מחיר הלחם ? "מחיר הלחם בפיקוח צפוי לעלות בתחילת אוגוסט בכ-7%", כך אמר הבוקר (א') לקול ישראל יוחנן אהרונסון, מראשי ענף המאפיות. לדבריו, העלייה החריגה במחירי החיטה בבורסת קנזס שבארה"ב תביא להתייקרות הלחם בשיעור שבין 34 ל-52 אגורות.

לדבריו בפגישה עם הממונה על המחירים במשרד התמ"ת, דודו שטיינמץ, הובטחה העלייה המחושבת על בסיס התייקרות תשומות הייצור של הלחם. עם זאת, לפני כשבועיים דובר בין בעלי המאפיות למשרד התמ"ת על עלייה מתוכננת של כ-3% בלבד. לחם בפיקוח כולל לחם שחור (אחיד) לחם לבן שלם ופרוס, וחלה רגילה.

ממשרד התמ"ת נמסר היום בתגובה, כי העדכון השוטף של מחיר הלחם נעשה מידי חודש ומועבר למאפיות. היות שהעדכון הקודם בפברואר 2011, על-פי הנוהל המחיר מתעדכן אם מוגשת בקשה למשרד. כך שלגבי שיעור העדכון נדע במדויק רק בסוף חודש זה.

עדכון מחיר מוצר בפיקוח נעשה בשני אופנים. עדכון בסיסי - בעדכון זה נבדקת הרווחיות של החברה שבפיקוח על המחירים לפי הדו"חות הכספיים ובהתאם לאמות מידה אשר פורטו בדו"ח לבדיקת רווחיות חברות הנמצאות בפיקוח מחירים לצורך תיקון מחיר בסיסי (דו"ח סוארי). עדכון שוטף - עדכון המחירים נעשה מידי חודש בהתאם לשינויים ב"סל התשומות" של החברה המפוקחת.

ממשרד התמ''ת נמסר כי נעשתה בדיקה על פי העדכון הבסיסי, אך היות והמאפיות נותנות הנחות משמעותיות לרשתות הגדולות דחה המשרד את בקשתן להעלאת המחיר ב-11%.

לגבי העדכון השוטף הרי שבחודשיים האחרונים עלה מאוד מחיר החיטה הנקנה בחו"ל וכן שער הדולר ומחירי המזוט. ''נכון להיום חסר לנו עדכון של מחירי המזוט אותו אנו מקבלים בסוף כל חודש.'' אומרים במשרד התמ''ת ומוסיפים כי בכל מקרה הנוהל הוא שהמאפיות צריכות להעביר למשרד בכתב את בקשתן ולהעלאת המחיר על פי העדכון השוטף והוא ידון בה כמקובל.

בפברואר אשתקד עלו מחירי הלחם שבפיקוח בשיעור של 3.33%. בין היתר, מחירו של לחם אחיד פרוס עלה מ-7.15 שקלים ל-7.38 שקלים ומחירה של חלה עלה מ-5.20 ל-5.37 שקלים. במשרד התמ"ת הסבירו אז כי עליית המחירים נובעת מהמשך העלייה של מחירי החיטה בעולם, שהחלה בדצמבר 2010, ונמשכה גם בחודש ינואר 2011 וגרמה להעלאת מחירי הקמח.