הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טכנולוגיה ישראלית תסייע לסינים לשלוט ביצור כמויות המזון


המערכת החקלאית ''ענן חקלאי'' תוטמע בשלב ראשון בבקרת הצומח ולאחר מכן תשולב גם בבקרת חלב, לולים, חזיריות ועוד. כל הפתרונות יתבססו על הידע והיישומים של חברת AKOL הישראלית. משלחת בכירים מסין הגיעה לישראל לרגל טקס חתימה במעמד שרת החקלאות אורית נוקד. זו פעם ראשונה שחברה ישראלית זוכה להשתלב בפרויקט לאומי של ממשלת סין

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-7-2012


החקלאות הישראלית נחשבת למתקדמת בעולם: בחממות ישראליות מגדלים חמישים טון לדונם של ירקות בעוד בעולם מגיעים רק ל 20 טון לדונם. הפרה הישראלית הממוצעת מפיקה 12,000 ליטר חלב בעוד רוב המדינות המתקדמות בעולם מגיעות רק ל 6000 ליטר בממוצע ועוד. איך משיגים זאת? בין היתר, בעזרת מחשוב.

פרויקט לאומי סיני, פרי פיתוח טכנולוגי כחול לבן, יאפשר לממשל הסיני לשלוט - בפעם הראשונה - בכמויות המזון אותם מיצרים בסין. ראשיתו של התהליך בהחלטת הממשל הסיני, כחלק מתוכנית החומש הפדראלית בנושא שליטה ובקרה, לקדם פרויקט לאומי שעושה שימוש באינטרנט במטרה לשלוט ולבקר את כמויות האוכל שמיצר השוק החקלאי. הממשל המרכזי העביר תקציבים למספר פרובינציות בסין במטרה להציג עד לסוף 2012 הוכחת יכולת. על פי השיטה הסינית הפרובינציות, המהוות זרוע מבצע, החלו בחיפוש אחר חברות אזרחיות בינלאומיות בעלות ניסיון מוכח בניהול חקלאי מתקדם.

בסוף 2009 פנתה חברת ענת-קשב (כיום AKOL) לחברה IBM העולמית והודיע כי היא מחפשת שותף שיבנה פלטפורמת של "ענן חקלאי" על הענן המתהווה של IBM. ב 2010 התחילו החברות בפיתוח המיזם המשותף. כדי להשתלב באחד מהפילוטים עסקה החברה בפעילות מסיבית מול ראשי פרובינציות, שרי חקלאות ושרי כלכלה. משרד התמ"ת, באמצעות קרן חדשה, הקרן לסיוע לפרויקטים בין-לאומיים, סייע לחברת AKOL לממן את הפיילוט בסין במסגרתו ביקרו ראשי פרובינציות שונות בישראל ושלחו פקידי ממשל מקצועיים אשר בדקו את הפתרונות הישראליים. AKOL ביחד עם חברת האינטגרציה BF AGRITECH LTD הישראלית וחברת LONGCOM הסינית, הקימה קואליציה שמטרתה להוביל פרויקטים לאומים גדולים בסין.

לפני כחודש נחתם בבית IBM בישראל בנוכחות יו"ר IBM ישראל מאיר ניסנסון הסכם לשיתוף פעולה עם פרובינציית אנחוי. ההסכם מגדיר את קבוצת BF AGRITECH, AKOLו LONGCOM כזרוע הביצוע של פרובינציית אנחוי. בשלב ראשון יוקמו מערכות לבקרה חקלאית של הצומח בלבד ובשלב השני ישולבו גם בקרת חלב, לולים, חזיריות וכו'... כל הפתרונות יתבססו על הטכנולוגיה והיישומים של AKOL הישראלית.

ב 12 ליוני נערך בפרובינציית אנחויי שבחפיי סמינר לכלל הממשל החקלאי בו הצגנו את הפתרונות שלנו. במעמד זה גם הוכרז על ידי הממשל כי חברת Longcom הסינית, (החברה שתחתיה תעבוד הקבוצה הישראלית) מקבלת מעמד מיוחד של זרועה ביצוע ממשלתית שאחראית על מימוש הפרויקט. כמו כן הצהיר הממשל כי תוך שנה הוא רוצה לממש פיילוט של מחשוב חממות בטכנולוגית AKOL בכל האזורים החקלאים בפרובינציה (בפרובינציה זאת יש 13 אזורים חקלאים). במסגרת הביקור הציג הממשל את החוות החקלאיות הראשונות שבהם יבוצע הפיילוט.

נועה אשר, מנהלת מערך כלי סיוע לתעשיה במנהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, אשר העניק את הסיוע לפיילוט: "מבחינה כלכלית לפרויקט זה יש פוטנציאל ניכר להגדיל את היצוא הישראלי לסין ולחזק את קשרי הממשל בין שתי המדינות. בסוף 2011 זיהה משרד התמ"ת בעזרת קרן הפרויקטים הבין-לאומיים את ההזדמנות העסקית של החברה בשווקים המתפתחים, והחליט לתמוך במאמצי החדירה שמבצעת החברה בסין. קרן הפרויקטים הבין לאומיים פועלת להגדלת מספר הזכיות של חברות ישראליות בפרוייקטים בינלאומיים ומשתתפת בסיכון שלוקחות החברות הישראליות על עצמן בבואן להתמודד במכרזים בינ"ל או בביצוע פרויקטים בחו"ל".

שרת החקלאות אורית נוקד: "מעל לשני עשורים, מקיימת מדינת ישראל שת"פ בתחום החקלאות עם סין. פעילות זאת הינה רחבה ומגוונת, ואינה פוסחת כמעט על אף תחום בו לישראל ידע, חדשנות וערך מוסף לטובת החקלאים והכלכלות של שתי המדינות. המאמץ להמשיך ולפעול ולהעמיק את קשרי המדינות נמשך ויימשך, תוך הכרה בשינויים מרחיקי הלכת שעוברת סין הן כלכלית ולא פחות חשוב, חברתית."

ענת-קשב כיום AKOL, הנו בית תוכנה חקלאי שהוקם בשנת 1978 על ידי קיבוץ ברור חיל שבעוטף עזה. הקיבוץ שהתמחה בחקלאות הבין כבר לפני 35 שנה את הפוטנציאל של ניהול מידע חקלאי. בשלושת העשורים הראשונים (לפני ההפרטות שהקיבוץ התנהל בשיטה הקיבוצית הישנה) התמחתה החברה רק בשוק הישראלי. מכיוון שהחברה מיחשבה הלכה למעשה את החקלאות הישראלית וכל הידע נצבר במערכות החברה הפכה החברה לבעלת הידע המתקדם בעולם במחשוב חקלאי. בשל בעיות ביטחוניות, כלכליות וניהול קיבוצי לא הצליחה החברה לממש את הפוטנציאל של החברה בחו"ל תחת הניהול הקיבוצי. ב 2008 החליט הקיבוץ להכניס משקיע חיצוני שייקח את ניהול החברה וינסה לממש את הפוטנציאל. איש העסקים והיזם רון שני נבחר וב 2009 רכש שני ב 25% והתמנה למנכ"ל החברה.