הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה לפיתוח הגליל: גידול של 25% ביבול האגסים השנה


בזכות החורף המבורך, יבול האגסים השנה גבוה במיוחד וצפוי להגיע לכ-30 אלף טון, לעומת 24 אלף טון בשנה שעברה. בישראל 14,000 דונמים של מטעי אגסים, אשר מרביתם נמצאים בגליל וברמת הגולן, בהם מעל 90% מיבול האגסים בישראל. השנה החל שיווקו של ה''אטרוסקה'' זן אגסים חדש שיובא מדרום אפריקה וטופח במו''פ צפון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-7-2012


עונת קטיף האגסים באזור הגליל והגולן בעיצומה, ומבית הקירור הגדול בצפון 'גליל קירור' של החברה לפיתוח הגליל, נמסר כי השנה צפוי יבול האגסים להגיע לכ-30 אלף טון, כ-6 אלף טון יותר מאשר בשנה שעברה.

בשנה שעברה יבול האגסים היה נמוך במיוחד, ולארץ יובאו אגסים מאירופה וארצות-הברית על מנת להשלים את המחסור בשווקים. השנה, בזכות החורף הגשום והטמפרטורות הנוחות, יבול האגסים ופירות נוספים, גבוה במיוחד.

לדברי מנכ"ל גליל קירור חיים קמין, שיווק האגסים לצרכן מתחיל מראשית עונת הקטיף בחודש יולי, כאשר חלקו מאוסם בקירור מבוקר, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת ששומרת על הפרי במצבו הטרי לאורך זמן רב. ''הטכנולוגיה המתקדמות המאפשרות את שיווק הפרי באיכות גבוהה עד עשרה חודשים מיום הקטיף. הפרי נשמר טעים וקריספי למאכל ושומר על כל הערכים התזונתיים שלו" אומר קמין.

בישראל 14,000 דונמים של מטעי אגסים, אשר מרביתם נמצאים בגליל וברמת הגולן, בהם למעלה מ-90% מיבול האגסים בישראל. שאר המטעים מצויים באזור ירושלים ובנגב. האגסים בארץ מיועדים לשוק המקומי בלבד ואינם מיוצא לחו''ל. מחיר קילוגרם אגסים לצרכן עומד כיום על 6-12 ₪, תלוי בזן ובגודל הפרי.

בארץ ישנו מגוון זני אגסים, כאשר העיקרי והמוביל הינו "ספדונה" הספרדי - ירקרק, מצטיין בעסיסיות ונימוח בפה. זן נוסף החביב על הישראלים הינו "קוסצ'יה" אשר מוצאו באיטליה - זן צהוב, בעל צורה מאורכת ומתוק. זן שלישי פחות נפוץ ואופייני לתחילת הקיץ הוא ה"ג'נטיל".

השנה החלו לשווק בארץ את ה"אטרוסקה", זן חדש של אגסים אשר יובא לישראל מדרום-אפריקה, אוקלם וטופח בארץ על ידי מו"פ צפון (מחקר ופיתוח) של החברה לפיתוח הגליל. האטרוסקה הוא בעצם הכלאה בין הזנים קוסצ'יה וג'נטיל והוא מבשיל מוקדם בעונה, לקראת חציו השני של חודש יוני. אגסי האטרוסקה בעלי מראה חיצוני יפה עם "לחי" אדומה, טעימים במיוחד, עסיסיים, עם מרקם 'חמאתי' ויש להם חיי מדף ארוכים. החל משנת 2008 ניטע זן זה בהיקפים של עשרות דונמים, בעיקר בדרום רמת הגולן וכאמור, החל מעונה זו ישווק בישראל בהיקף מוגבל של כמה עשרות טונות.

האגס ידוע כעשיר באשלגן ונחשב על פי מחקרים אחרונים בעולם כמרכיב חשוב בהשפעה מיטיבה על יתר לחץ דם. אגס בינוני השוקל כ-150 גר' מכיל 90 קלוריות ו-2 גר' סיבים תזונתיים ובעיקר סיבים מסיסים המגבירים את תחושת השובע. הוא מכיל גם מגנזיום, ויטמין C, ויטמין A וחומצה פולית.

מפעל גליל קירור בבעלות החברה לפיתוח הגליל ו-27 קיבוצים וישובים בגליל העליון וצפון רמת הגולן, משתרע על שטח של 52 דונם ובו 80 חדרי אוויר מבוקר לאחסון של מעל 24,000 טון פרי, עשרה חדרי קירור רגיל בהם יכולת אחסון של מעל 10,000 טון פרי ו-15 חדרי קירור עמוק בטמפרטורה של מינוס 18 מעלות צלזיוס, בהם יכולת אחסון של 12,000 משטחי סחורה.

בית הקירור המשוכלל גליל קירור מקפיד על שימור הפירות, בכללם האגסים, בתנאי הקירור והאחסון הטובים והמתקדמים ביותר תחת בקרה צמודה ביותר, כך שהפרי הנשמר באווירה מבוקרת משווק טרי ורענן על כל ערכיו התזונתיים גם חודשים רבים לאחר הקטיף. בית הקירור משרת את כל אזור אצבע הגליל ורמת הגולן. בנוסף נותן גליל קירור שירותי קירור עמוק לחברות ענק כמו: תנובה, סנפרוסט, פרי גליל, שטראוס ועוד.