הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם שמורת גמלא תחזור להיות מושבת נשרים משגשגת


במשך השנים הידלדלה מאוד אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן. בימים אלה מתעוררת שוב תקוותם של אנשי שמורת גמלא, לאחר ששלושה גוזלים שבקעו מהביצים, הגיעו לגיל בגרות ואמורים לעזוב בקרוב את הקן. סיכויי הגוזלים בשמורת גמלא להגיע לשלב הבקיעה עומדים בדרך כלל על פחות מ-30 אחוזים, אך הפעם הם ניצחו את הסטטיסטיקה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-8-2012


התרגשות בשמורת גמלא לאחר שנים של ירידה מתמדת באוכלוסיית הנשרים במקום: על פי מעקב של אנשי רשות הטבע והגנים, שלושה מתוך ארבעת הגוזלים שבקעו בשמורה לפני מספר חודשים, צפויים לפרוס כנפיים בכל רגע, ולעזוב את הקנים שעל המצוקים התלולים אל שמי השמורה.

בהתחשב בנתונים שלפיהם סיכויי הגוזלים להגיע לשלב הבקיעה עומדים על פחות מ-30% (לעומת 85% במושבות נשרים במערב אירופה) מדובר באירוע חריג ויוצא דופן. הפעם לא רק ש-75 אחוזים מהגוזלים בקעו מהביצים, אלא הם גם הצליחו להגיע לגיל בגרות (כ-130 ימים), בו הם יכולים לעזוב את הקן.

בחודש יוני 2007 אירע מקרה הרעלה רחב היקף בקרב מושבת הנשרים בשמורת טבע גמלא. מבין 22 הנשרים שהיו בשמורה ערב ההרעלה נצפו למחרת רק 11 מהם. שבעה גוזלים חולצו לאחר שנותרו יתומים ועתיד המושבה עמד בסימן שאלה. בשנת 2007 רק גוזל אחד גדל במושבה מתוך 35 ניסיונות קינון. מחקר שערכה חטיבת המדע ברשות הטבע והגנים חזה כי ללא התערבות חריגה ייעלמו הנשרים מצפון הארץ בתוך פחות מ-25 שנים. לאור הנתונים התקבלה החלטה ברשות לפעול ביתר שאת לצימצום ההרעלות, קידום הסניטציה של פגרים בשטח הפתוח והפעלת תכנית חירום ל"עידוד הילודה" בקרב הנשרים במושבה שבגמלא ובמושבות אחרות בצפון. בסוף שנת 2010 שוחררו לטבע הנשרים הראשונים ילידי הפרויקט.

אקולוג רשות הטבע והגנים בגמלא עידו שקד, מסביר כי ייתכן שאחת הסיבות להצלחה היא שינוי שיטות הסיוע להישרדות הנשרים. "בשנים האחרונות נהגנו להוציא ביצים מהקנים ולקחת אותן להדגרה מלאכותית, מכיוון שידוע שכשזוג נשרים מאבד ביצה הוא מטיל מיד אחת נוספת. השנה הוחלט לתת לטבע לעשות את שלו, והושם דגש על סיוע בסניטציה, בניית תחנות האכלה לנשרים והעמדת פקח ייעודי לנושא. עם זאת, אומר שקד, כרגע נמצאים בגמלא שישה נשרים בלבד, והדרך למצב הדומה לימיה הטובים של השמורה עוד ארוכה.