הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפתנים: ''לחצו עלינו לוותר על מחצית מעליית מחיר המטרה''


סערת החלב פרצה לאחר שמחיר המטרה התייקר ב-20 אגורות כתוצאה מעלית מחירי המזון לבעלי החיים, וצפוי לגרום לייקור מוצרי החלב. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר: חשוב לי להדגיש כי כוחו של מחיר המטרה הוא בכך שאינו נתון למו''מ, לא היה ולא נברא וגם לא יהיה בעתיד כל מו''מ בעניין זה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-10-2012


מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר, טוען בטור שפירסם בסוף השבוע באינטרנט, כי האוצר הפעיל על נציגי הרפתנים מסע לחצים בלתי נסבל לוותר על מחצית עליית מחיר המטרה של החלב.

סערת החלב פרצה לאחר שמחיר המטרה התייקר ברבעון הרביעי של שנת 2012 ב-20 אג' לליטר (עליה בשיעור של 9.5%). מחיר המטרה הוא המחיר שמקבל הרפתן מהמחלבות עבור ליטר חלב גולמי ומחירו נקבע אחת לרבעון, בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק משק החלב. החוק מאושר ע''י ועדת המחירים. מחיר המטרה התעדכן הפעם בשל עליית מחירי הגרעינים שהתייקרו כתוצאה מהבצורת העולמית, ואשר מהווים מרכיב חשוב במזון לבעלי החיים. מחיר המטרה נקבע באמצעות נוסחה מוסכמת על משרדי החקלאות והאוצר, שהפרמטרים העיקריים בה הם מחירי המזון לבעלי חיים, הנקבעים בבורסת הסחורות החקלאיות בשיקגו, בנוסף לעלות שכר העבודה, מחיר ההון למימון ההשקעות בענף, הון חוזר, תשלום ריבית וכו'.

"כאשר התברר לוועדת המחירים ובמיוחד לאנשי האוצר שבה, שהמחיר יעלה, הופעל עלינו מסע לחצים בלתי נסבל לוותר על מחצית מעליית מחיר המטרה, ולהסכים להפחיתה למחצית'' כותב בכר. ''חשוב לי להדגיש כי כוחו של מחיר המטרה הוא בכך שאינו נתון למו"מ, לא היה ולא נברא וגם לא יהיה בעתיד כל מו"מ בעניין זה".

בכר מוסיף כי "תגובת האוצר לא איחרה לבוא. לאחר פרסום מחיר המטרה המעודכן (שצפוי לגרום לייקור של 5% במחירי מוצרי החלב), הודיע שר האוצר כי הוא מכוון למהלך דרמטי של פתיחת יבוא מוצרי החלב וצעד זה התבצע תוך כדי החג וללא כל יכולת מצידנו להגיב עליו''. כזכור משרד האוצר החליט לפני כשבוע על מתווה מקיף לפתיחת שוק החלב הטרי ומוצריו ליבוא. המתווה כולל הפחתת מכסים של עשרות אחוזים והגדלת מכסות יבוא על מגוון מוצרים שעד כה המכס מנע את יבואם. החלטה זו באה כמהלך נגדי להחלטת משרד החקלאות להעלות את מחיר המטרה וסרובו למתן את העליה, והתקבלה במהלך ישיבה בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ, סגנו איציק כהן, הממונה על אגף התקציבים גל הרשקוביץ ובכירים נוספים.

"לאחר כל זאת, בא ראש הממשלה והודיע על הקדמת הבחירות. קיימת שאלה האם מותר לאוצר לשנות את 'צו המס' תוך כדי ממשלת מעבר. לדעתנו, זהו שינוי מהותי לענף, מכאן שאין כל סמכות, לא לממשלה ובוודאי לא לשר בודד בה, לבצע שינוי כה מרחיק לכת בתקופת ממשלת מעבר'' אומר בכר.