הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רגע לפני ש.. חולות אשדוד נחשפים


מוסדות התכנון בדרום ידונו מחר (ב') בהתנגדויות שהוגשו להקמת איזור תעשיה בחולות אשדוד. רגע לפני, יצאו צלמי האגודה הישראלית לצילום טבע לתעד את הטבע ובעלי החיים באזור - צבי במנוסה, מחילות שועלים וציפורים נדירות. צפו בתמונות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-10-2012




האם חולות אשדוד ינצלו ? מחר (שני) ידונו מוסדות התכנון בדרום בהתנגדויות שהוגשו לתכניות הבנייה המאסיביות בחולות אשדוד הערכיים ויכריעו בסוגיית הקמת אזור תעשייה בחולות. החברה להגנת הטבע פועלת לשמירת חולות אשדוד ולקידום אתר חלופי לאזור התעשייה, הנמצא בצפונה של העיר, קילומטרים ספורים בלבד מהחולות. אל התנגדות החברה להגנת הטבע, שהוגשה לוועדה המחוזית דרום, צורפה חתימתם של עוד כ-3500 איש. גם האגודה הישראלית לצילום טבע נרתמה לפעילות למען שמירת החולות וצלמיה יצאו בימים האחרונים לתעד את הטבע ובעלי החיים, באזור בו מתוכנן להיבנות אזור התעשייה, מזוויות שונות. התוצאה לפניכם.

ייחודם של חולות מישור החוף נובע מצירוף נדיר של גורמים היוצרים "אי אקולוגי" שבו שוררים תנאי קרקע יובשניים באקלים ים תיכוני. רוב שטחי החולות בארץ כבר נוצלו לבניית ערי החוף, לפיתוח תעשייה ולמתקנים צבאיים. החול שנותר נכרה בקצב מהיר כחומר גלם לבנייה. שטחי נוף טבעי של חולות ורכסי כורכר בשטח של 43 קמ"ר בלבד בדרום מישור החוף נותרו כלואים.

עיריית אשדוד מובילה ומקדמת תכנית מתאר המציעה הקמת אזור לתעשיות עתירות ידע, המשתרע על שטח של כ-230 דונם ובהיקף של 430 אלף מ"ר, ממערב לתחנת הרכבת אשדוד ולכביש מס' 4 וממזרח לדיונה הגדולה. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי אזור התעשייה מתוכנן על שטח המהווה שריד כמעט אחרון לחולות הלבנים במרכז הארץ. התכנית מוצעת על שטח חולות נדיר, הכולל בין השאר עצי שקמים, בוסתנים ועצי שיטה מלבינה ומשמש בית גידול נדיר למינים שונים של בעלי חיים.

ד"ר בעז שחם, אקולוג וזואולוג, כותב בחוות דעת שהוכנה עבור החברה להגנת הטבע: "בתחום התכנית קיים מגוון של בתי גידול עשירים מבחינת נוף צומח וחי, בדיונות באזור זה ניכרים בדרך כלל סימני פעילות רבים של זוחלים, מכרסמים ועופות. בשטח זה צפויים להימצא מרבית מיני הזוחלים מתוך הרשימה האזורית המוכרת, הכוללת 34 מיני זוחלים. עשרה מהמינים שברשימה נכללים ברשימת המינים האדומים של ישראל."

פרטים נוספים - באתר החברה להגנת הטבע