הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אפשר אחרת: שמן זית בלי כימיקלים ומזיקים


בשיטת גידול הזיתים האורגנית אין שימוש בחומרי הדברה כנגד עשבייה והחומרים המעטים שבשימוש מופקים מן הטבע בלבד. קבלו טיפים לקניית שמן זית אורגני

אורנית רז *  14-10-2012



סימון חלקה אורגנית צילום: אורנית רז

בימים אלה החלה עונת מסיק הזיתים. הזית האורגני הישראלי מפורסם באיכותו וזוכה תדיר בתערוכות בינלאומיות. הזית האורגני נבדל ממקבילו הקובציונאלי באופן ההתמודדות עם העשביה, בהזנת הקרקע ובהגנת הצומח. כאשר אנו רוכשים שמן אורגני אנו תומכים בצורה ישירה בשימור הסביבה ותורמים לקידום השימוש בחקלאות ברת קיימא שאינה פוגעת באדם, בחי ובצומח.

בשיטת גידול הזיתים האורגנית אין שימוש בחומרי הדברה כנגד עשבייה והחומרים המעטים שבשימוש מופקים מן הטבע בלבד. ממשק הגידול של הזית האורגני מבוסס על שימוש במלכודות ללכידה של זבוב הזית שהינו המזיק העיקרי בזיתים. בנוסף, אין בגידול האורגני שימוש בדישון כימי וריסוס כימי נגד עשבייה. הזית האורגני מוזן בקומפוסט והעשבייה מושמדת בעזרת קלטור (מכשיר חקלאי המתחח ומפורר את השכבה העליונה של הקרקע ועוקר ממנה את העשבים המיותרים לשם הכנת הקרקע לזריעה) או כיסוח העשבים.

שמן הזית האורגני הישראלי מפוקח על פי סטנדרטים אורגניים בינלאומיים, בהתאמה לתקנות החוק הישראלי לייצור תוצרת אורגנית. סמל "טוב השדה" על גבי הבקבוק מעיד כי המגדל הנו חבר בארגון לחקלאות אורגנית וכי שמן הזית הנו שמן איכותי ותוצרת הארץ בלבד.

בארץ יש כ-40 מגדלי שמן זית אורגני. הדרומיים הם ביותר "נאות מדבר" ו"עזוז", הצפוני ביותר פועל במתת. המגדלים מפוזרים ברחבי הארץ, קיבוץ מגל, חוות מקורה, רישלקיש, רותם, שבבקעה ועוד ועוד. את רשימת המגדלים עדכנית ניתן למצוא באתר האינטרנט של הארגון לחקלאות אורגנית.

טיפים לקניית שמן זית אורגני:

לא רק ירוק: צבע שמן הזית אינו מצביע על טיבו, אלא מושפע מהזיתים מהם הוא מופק. מזיתים ירוקים הנמסקים בראשית העונה יופק שמן זית "ירוק" ומזיתים שהשחירו על העץ יופק שמן זית בצבע בהיר. לצערנו ישנם משווקים שמוסיפים צבע ירוק מלאכותי לשמן הזית - ראו הוזהרתם.

על התווית: כדאי לבדוק היטב את התווית ולוודא את תאריך התפוגה של שמן הזית (שמן זית לא משתבח עם הזמן). שמן זית איכותי טוב לשנתיים בלבד.

עולה ביוקר: לא להתפתות למחירים נמוכים. שמן זית איכותי לא יכול להיות זול מדי, כיוון שתהליכי ההפקה שלו יקרים.


מוסק זיתים. צילום: אורנית רז

קנייה ישירה: שמן זית כתית מומלץ לקנות ישירות מבית הבד או מהמגדל. בקנייה ממקורות לא מוכרים הסיכון גדול מדי והסיכוי לזיוף ואכזבה גדולים מדי. הכירו את המגדלים ויצרני השמן.

עקיבות התוצרת: על פי החוק האורגני, מקור השמן חייב להיות כתוב בצורה ברורה על הבקבוק. אל תתפשרו על שמן מיובא, אפילו אם כתוב עליו שהוא "אורגני".

הכי חשוב. קראו את האותיות הקטנות. אל תסתפקו במילה: "בריא" או "אורגני". כדאי לראות שמדובר בתוצרת מקומית ולא מיובאת. גם ברשתות הטבע מוכרים לכם לעיתים שמן מיובא תחת שם ישראלי.

הכותבת - ד''ר אורנית רז היא מנכ''לית הארגון לחקלאות אורגנית
וחוקרת בבית הספר למנהל עסקים ב-MIT.

לטורים נוספים של ד''ר אורנית רז בפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה:
לא רק ג'אנק פוד: ארה''ב היא מעצמה אורנית
לפתוח את השנה עם תפוח בדבש אורגני
על הדבש האורגני - ועל העוקץ
הולך (גם) לעזה.. - תמר ישראלי
מהומה אורגנית על לא מאומה
סנדוויץ לבי''ס ? שוקולד out, טחינה אורגנית in
קריסת אגרקסקו טילטלה את המגזר החקלאי
''השף הערום'' מאכיל ילדים בבריטניה. ומה קורה ארץ?
חלב אורני ? כן, בתנאי שפרות חיות טוב
תפריט אורגני לקיץ במחירים (כמעט) שפויים
למה לשלם 30 שקלים לקילו מנגו אורגני ?