הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קו חדש של מקורות יאפשר תוספת מים לאזור פתחת ניצנה


המועצה אזורית רמת הנגב וחברת ''מקורות'' יחנכו השבוע קו מים שיספק עוד שלושה מיליון קוב מים מדי שנה לתושבי האזור וייתן מענה לעליה של 90% בצריכת המים כתוצאה מתנופת הפיתוח החקלאי וההתיישבות באזור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-10-2012


חדשות טובות לחקלאים באזור פיתחת ניצנה: חברת ''מקורות'' סיימה פרויקט תשתית חשוב ומורכב להנחת קו מים חדש לאזור. הקו יאפשר תגבור מיידי של מים לאזור פתחת ניצנה ובכך יאפשר לעמוד באספקת מים לנוכח העלייה בצריכה כתוצאה מתנופת הפיתוח וההתיישבות במקום, ולנוכח הגידול בכמות הצרכנים כתוצאה מהחלטת הממשלה להקים מתקני כליאה בסהרונים. הנחת הקו נעשתה בהתאם ללוח-זמנים שנקבע על ידי הממשלה ובתנאי "מבצע" באזור המוגדר כבעייתי מבחינה ביטחונית.

החקלאים ביישובים "קדש ברנע", "כמהין" ו"באר מילכה" יזכו לתוספת של 450 קוב מים בשעה, שהם תוספת של כ-3 מיליון קוב מים מידי שנה. החל משנת 2000 עלתה צריכת המים באזור ב-90% כתוצאה מהפיתוח החקלאי והתנופה ההתיישבותית ביישובי האזור ובמועצה אזורית רמת הנגב בכלל. בנוסף, ישמש הקו החדש את מחנות צה"ל באזור, את הקריה החינוכית ואת מתקני הכליאה הקבועים לפליטים.

שמוליק ריפמן, ראש מועצה אזורית רמת הנגב: "הביקוש למים באזור קציעות הולך וגדל מידי שנה ותוספת המים היא הכרחית לקיום החקלאות והחיים באזור. אני שמח שרשות המים הבינה את הצרכים של חקלאי המועצה. ראוי לציין גם את הביצוע המהיר של הפרויקט על ידי חברת "מקורות". בעתיד הקרוב אנחנו מקווים לנצל גם את מי השיטפונות במאגר נחל לבן ומים מליחים מקומיים נוספים לטובת שימושי חקלאות".

שמעון בן-חמו, מנכ"ל "מקורות": ''מקורות רואה חשיבות רבה באספקת מים אמינה ואיכותית לכל רחבי הארץ ולכל המגזרים, ודואגת להגדלת מקורות המים באזורים הצחיחים. זאת במטרה לשפר את איכות החיים של התושבים ולאפשר המשך פיתוח ההתיישבות, מקורות פרנסה נוספים ומיזמים תיירותיים. לחברת מקורות מחויבות היסטורית להפרחת השממה והיא שוקדת על מציאת פתרונות להגדלת מצאי המים במדינה.''

מפעל "הקו השלישי לנגב" מורכב ממערכת משולבת אשר משפרת את קולחי השפד"ן ומעבירה אותם לשימוש חקלאי בנגב. מי הקולחים מתאימים להשקיה בלתי מוגבלת, ללא חשש לבריאות. הנחת "הקו השלישי לנגב" אפשרה הפרדה בין שתי מערכות אספקה: מערכת אחת למי שתייה (קו ירקון-נגב מזרחי וקו ירקון-נגב מערבי) ומערכת שנייה למי השקיה בלבד. לצורך זיהוי מיידי ולמניעת בלבול בין מערכות המים השפירים והמים המושבים נקבעו צבעים שונים למתקני המערכות.

באמצעות השבת מי הקולחים לנגב הגשימה "מקורות" יעדים אלה: ניצול מלא של קולחי גוש דן והפניית כמות גדולה יותר של מים שפירים לצריכה ביתית ותעשייתית, יצירת מטעים ירוקים ושדות חקלאיים פוריים באזורים שבעבר היו צחיחים ושוממים לחלוטין וצמצום פוטנציאל זיהום מי תהום או בגלל אי טיפול וסילוק השפכים.