הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות יגביר את הפיקוח על יבוא שמן זית אורגני


בעקבות חשדות לזיוף שמן זית מיובא, משרד החקלאות יערוך בדיקות איכות מקיפות למשלוחי שמן אורגני לבקשת הארגון לחקלאות אורגנית. מנכ''ל הארגון אורנית רז: ''יש חשש כי השוק מוצף בשמן זית מיובא שאינו עומד בתקנות החוק''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-10-2012


הנהלת משרד החקלאות הנחתה את היחידה להגנת הצומח להגביר את הפיקוח על יבוא שמן זית אורגני, זאת בעקבות הפרסום  על חקירה המתנהלת כנגד יבואן שמן זית  בחשד ליבוא שמן שאינו עומד בדרישות האיכות והחוק.

משרד החקלאות נענה בנושא זה לפנייתה של מנכ"ל הארגון לחקלאות אורגנית, ד"ר אורנית רז, שביקשה להחמיר את הבדיקות על שמן אורגני מיובא. "לאור גל השמועות, הספקולציות ואי הוודאות בנוגע ליבוא שמן זית אורגני מזויף, על המשרד להיערך באופן מיידי לבדיקות מעבדה מקיפות, לשמן האורגני המיובא, הנמכר לפי החשד ברשתות השיווק המקומיות", כתבה ד"ר רז להנהלת המשרד. "קיים חשש כי השוק מוצף בשמן זית מיובא שאינו עומד בתקנות החוק. התופעה פוגעת במגדלי שמן הזית האורגני המקומי, בשל האפשרות שהשוק הוצף בתוצרת ירודה, הנמכרת לצרכנים כאיכותית", הסבירה ד"ר רז.

ממשרד החקלאות נמסר כי מנהלת תחום סטנדרטים והסמכה במשרד החקלאות, פנינה אורן-שנידור, הנחתה את גופי הבקרה במשרד לערוך בדיקות מעבדה מקיפות לכל משלוח שמן זית אורגני מיובא, טרם מכירתו בישראל.

טיפים לקניית שמן זית אורגני - באדיבות הארגון לחקלאות אורגנית:

לא רק ירוק: צבע שמן הזית אינו מצביע על טיבו, אלא מושפע מהזיתים מהם הוא מופק. מזיתים ירוקים הנמסקים בראשית העונה יופק שמן זית "ירוק" ומזיתים שהשחירו על העץ יופק שמן זית בצבע בהיר. לצערנו ישנם משווקים שמוסיפים צבע ירוק מלאכותי לשמן הזית - ראו הוזהרתם.

על התווית: כדאי לבדוק היטב את התווית ולוודא את תאריך התפוגה של שמן הזית (שמן זית לא משתבח עם הזמן). שמן זית איכותי טוב לשנתיים בלבד.

עולה ביוקר: לא להתפתות למחירים נמוכים. שמן זית איכותי לא יכול להיות זול מדי, כיוון שתהליכי ההפקה שלו יקרים.

קנייה ישירה: שמן זית כתית מומלץ לקנות ישירות מבית הבד או מהמגדל. בקנייה ממקורות לא מוכרים הסיכון גדול מדי והסיכוי לזיוף ואכזבה גדולים מדי. הכירו את המגדלים ויצרני השמן.

עקיבות התוצרת: על פי החוק האורגני, מקור השמן חייב להיות כתוב בצורה ברורה על הבקבוק. אל תתפשרו על שמן מיובא, אפילו אם כתוב עליו שהוא "אורגני".

הכי חשוב. קראו את האותיות הקטנות. אל תסתפקו במילה: "בריא" או "אורגני". כדאי לראות שמדובר בתוצרת מקומית ולא מיובאת. גם ברשתות הטבע מוכרים לכם לעיתים שמן מיובא תחת שם ישראלי.