הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר אהרונוביץ’ ערער על הצעת החוק נגד יבוא כבד אווז


השר לביטחון פנים החליט לערער על הצעת החוק שאושרה בועדת השרים לחקיקה , רגע לפני שהונחה להצבעה בקריאה טרומית בכנסת. בעמותת אנונימוס טוענים כי השר אהרונוביץ' הגיש את הערר בעקבות התנגדות שר החקלאות יאיר שמיר. דפי הפייסבוק של השניים הוצפו בהודעות זועמות של גולשים. לשכת שר החקלאות: '' לבחון בקפידה את ההשלכות מול ארגוני סחר בינלאומיים''

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-06-2013


פעילי זכויות בעלי בעלי-חיים זועמים על הניסיונות, לדבריהם, לטרפד את הצעת החוק נגד סחר בכבד שומני של אווזים וברווזים שעברו פיטום בכפייה. אתמול (ד') אמורה היתה הכנסת לאשר בקריאה טרומית את הצעת החוק לאיסור סחר בכבד שיזם חה''כ הרב ליפמן (יש עתיד) ואשר אושרה ע''י ועדת השרים לחקיקה ביום ראשון השבוע.

אלא שברגע האחרון, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ’, הגיש ערר על ההחלטה, מהלך שבעקבותיו נדחתה ההצבעה בכנסת עד לדיון מחודש בנושא.  שלשום פרסמה עמותת "אנונימוס" בעמוד הפייסבוק שלה כי יבואני הכבד המפוטם שכרו את שירותיו של משרד לובי המנסה לטרפד את הצעת החוק. בעמותה טוענים כי השר אהרונוביץ' הגיש את הערר, ככל הנראה בעקבות ההתנגדות שהביע בישיבת הוועדה חבר סיעתו (ישראל ביתנו) שר החקלאות יאיר שמיר. הצעת החוק שהגיש חה''כ הרב ליפמן זוכה לתמיכה רחבה בכנסת ובממשלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

דפי הפייסבוק של שמיר ואהרונוביץ' הוצפו בתגובות של גולשים זועמים שהביעו מחאה על המהלך. מעל 1,300 איש שלחו לשרים מכתבים הקוראים להם למשוך את הערר. מעמותות 'אנונימוס'  ו'תנו לחיות' נמסר: "קומץ יבואנים מנסה להפעיל לוביסטים על מנת לקבור חקיקה שזוכה לתמיכה רחבה בממשלה ובכנסת. אנו מודים לשרים שתמכו בחוק וקוראים להם לא להתקפל בפני גורמים בעלי אינטרס. ישראל החליטה שפיטום בכפייה של אווזים וברווזים הוא התעללות לא חוקית. אם זה לא חוקי לייצר כבד מפוטם, זה אבסורד להתיר את הסחר בו. זה מצער שדווקא שר החקלאות, הממונה על חוק צער בעלי-חיים, נחלץ להגנת התעללות ברברית שצריכה לחלוף מן העולם, רק בשביל לרצות כמה מפטמים הונגרים".  מחר (ו') תיערך הפגנה של פעילי עמותות בעלי החיים בשד' בן-ציון פינת המלך ג'ורג' בתל-אביב.

שר החקלאות: מבקש לבחון בקפידה את ההשלכות מול ארגוני סחר בינלאומיים

מלשכת שר חקלאות נמסר היום כי ''השר שמיר רואה בהצעת החוק הצעה בעלת תכלית ראויה שאף עולה בקנה אחד עם הפעולות הרבות שנוקט משרד החקלאות לקידום נושא צער בעלי-חיים. עם זאת בניסוחה הנוכחי, הצעת החוק אינה לוקחת בחשבון את השלכות הרוחב שחייבות להלקח בחשבון מול ארגוני סחר בינלאומים, כדי למנוע פגיעה בייצוא החקלאי הישראלי ופגיעה בשחיטה הכשרה במדינות רבות בעולם. שר החקלאות שותף למטרות שמקדמים ארגון צער בעלי חיים למניעת התעללות בבעלי חיים, אך מבקש לבחון בקפידה את המשמעויות הנגזרות מהצעת חוק זו ולתת להן ביטוי בתהליך החקיקה. השר שמיר קורא ליוזם ההצעה, ח״כ דב לשבת עם הגורמים המקצועיים ולבחון היבטים אלה ע״מ להמשיך ולקדם את החוק באופן אחראי''.

ישראל אסרה על פיטום עופות מים כבר לפני עשור, כאשר בג"ץ פסק שהפיטום הוא התעללות בלתי חוקית. ואולם כיוון שעד כה לא נאסר על יבוא המוצר, ניתן עדיין למצוא בארץ כבד שומני של אווזים וברווזים שעברו התעללות בחו"ל. ''הצעת החוק מבקשת להשלים את האיסור על פיטום עופות מים, ברוח החקיקה בקליפורניה, משום שהפיטום - בין אם נעשה בארץ ובין אם נעשה בחו"ל - מנוגד לתקנת הציבור הישראלית", נכתב בדברי ההסבר להצעה. יצור כבד שומני נאסר בישראל, איטליה, בריטניה, פולין, צ'כיה, לוקסמבורג, דנמרק, פינלנד, נורווגיה, שוודיה, שווייץ, אוסטריה, גרמניה, תורכיה, אוסטרליה וארגנטינה. בקליפורניה נאסר הן הייצור של כבד שומני והן הסחר בו, בחוק שעליו חתם לפני מספר שנים המושל לשעבר ארנולד שוורצנגר, ונכנס לתוקף בקיץ האחרון..