הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאות ימית: הברזיאלים מעוניינים ביישום טכנולוגיות ישראליות


משלחת בראשות שר הדגה הברזיאלי, חברי סנאט והקונגרס מבקרת בארץ בימים אלו כדי ללמוד על השיטות והטכנולוגיה הישראלית לגידול דגים בים. לישראל יכולות גידול מהגבוהות בעולם. חוות הכלובים מול חופי אשדוד בה מגדלים דגים בטכנולוגיה ישראלית ייחודית הרשומה כפטנט עולמי, נחשבת לגדולה מסוגה בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-06-2013


למרות הפוטנציאל האדיר של ברזיל בגידול דגים בחקלאות הימית, בפועל היא רחוקה מלמצות אותו. מאידך, לישראל יש את יכולות הייצור מהגבוהות בעולם, ולכן מבקש משרד הדגה הברזילאי לייבא את הטכנולוגיה הישראלית החדשנית לברזיל, זאת כדי שתאפשר להגדיל את היקפי גידול הדגים במדינה.

השבוע ארח מנכ״ל משרד החקלאות רמי כהן את שר הדגה של ברזיל מרסלו קריבלה, שעומד בראש משלחת של כ-50 איש וביניהם חברי הסנאט והקונגרס, אנשי מקצוע ממשרד הדגה, נציגי החברות המסחריות המובילות בברזיל ועוד. המשלחת הפליגה לחוות דגים בלב הים, שנמצאת כ-12 ק"מ מחופי אשדוד, בה מגדלים דגים בטכנולוגיה ישראלית ייחודית, הרשומה כפטנט עולמי. החווה של חברת Subflex נחשבת לגדולה ביותר בעולם עם 18 כלובים בשתי מערכות נפרדות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החקלאות הימית מתבצעת בכל העולם ביבשה או במפרצים (דוגמת אלה שהיו באילת), אך שני המוקדים הפכו לבעייתיים. במפרצים בשל העלייה במודעות האקולוגית והחרפת הזיהום בים, וביבשה בשל מגבלות רבות של סוגי הדגים הניתנים לגידול, מגבלות השטח והסוגיות האקולוגיות. החוות של Subflex מנצלות את יתרון שטחי הים הפתוח עם חמצן ומקורות מזון דגים טבעיים, תוך צמצום דרמטי בהיקף זיהום מי הים. הטכנולוגיה הישראלית מבוססת על 3 עוגנים מרכזיים - גמישות ומודולרית ויכולת צלילה. על רקע הצטמצמות  אוכלוסיית הדגים ולנוכח הגידול בצריכה - 18.8 ק"ג לנפש בעולם בשנה ו-10.5ק"ג בישראל, ובהתאם לתחזית של המחסור בחלבון מן החי וגידול צריכת החלבון מהים, ענף החקלאות הימית צפוי לגדול בשנים הקרובות.

דגים המגודלים בשיטה האינטנסיבית בים גדלים כמעט ללא אנטיביוטיקה, בשיטות גידול ידידותיות לסביבה, ובאיכות גבוהה מזו של דגי הבר. צריכת הדגים בישראל עומדת על כ-72.000 טון לשנה, כאשר חוות הגידול המקומיות מספקות כ-30% מהתצרוכת המקומית. חברת Subflex אשר הוקמה בשנת 2004 וביססה את מעמדה המוביל בעולם, נערכת השנה לפריצה לשוק העולמי, כאשר השווקים המרכזיים מלבד ברזיל הם שווקי המזרח - וויטנאם, סין ומדינות מרכז אמריקה.

שר הדגה מרסלו קריבלה הוא מגדולי ידידיה של ישראל בברזיל ומראשי הזרוע הפוליטית של האוונגליסטים, המונים כ-30-40 מיליון נפש במדינה. במהלך ביקורו, השר קריבלה יבקר גם בחוות הדגים בצפון הארץ, במנהל המשרד החקלאי, יסייר בירושלים וייפגש עם קהיליית המחקר הישראלית.

על הקשרים הכלכליים של ישראל וברזיל: בשנת 2012 היצוא הישראלי לברזיל עמד על 1.15 מיליארד דולר (מקום 9 ביעדי היצוא של ישראל). בברזיל פועלות היום כ-170 חברות ישראל והיקף ההשקעות הישראליות במדינה נאמד בכ-70 מיליון דולר. לאור פוטנציאל שיתוף הפעולה בתחומי הכלכלה תפתח השנה נציגות מסחרית נוספת של ישראל בריו דה ז'ניירו. מהצד הברזילאי נרשם עניין הולך וגובר בהגברת שיתוף הפעולה עם ישראל. רק בחודשיים האחרונים ביקרו בארץ 3 משלחות כלכליות נפרדות - שר הבריאות הפדרלי, מושל המחוז הגדול במדינה ומשלחת של התאחדות התעשיינית הברזילאית. בהמשך החודש צפוי ביקורו של סגן הנשיאה.