הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הקלמנטינה 'אורי' נרשמה בספרד כהמצאה ישראלית מוגנת


רישום הזכויות יאפשר להגביל את הנטיעות בספרד, למנוע הצפה של הפרי ע''י מגדלים ספרדים, ובכך לשמור על רווחיות המגדלים הישראלים. מדובר במהלך שנמשך כ-10 שנים מאז החלה מועצת הצמחים לטפל בנושא. בימים אלו כבר הוחל בהכנת תביעות משפטיות ראשונות כנגד מפירי הזכויות שנטעו את הזן בשנים האחרונות ללא רשות. רישום מקביל בקהילה האירופית אמור להסתיים בימים אלו ויעניק לזן הגנה בכל שווקי אירופה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-06-2013




הקלמנטינה הישראלית "אורי" שפותחה במנהל המחקר החקלאי 'וולקני' בסיוע ענף ההדרים במועצת הצמחים, נרשמה ב-8 ליוני בעיתון הלאומי הרשמי לרישום זכויות מטפחים בספרד, כנכס ישראלי של מנהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות. מדובר בשיאו של מהלך שנמשך כ-10 שנים מאז החלה מועצת הצמחים לטפל ברישום הזכויות של הזן המדהים הזה בספרד. הזן "אורי" נרשם בספרד הן כפטנט ישראלי מוגן והן כסימן מסחרי מוגן. רישום זה יאפשר להגביל את הנטיעות במדינה, למנוע הצפה של הפרי המבוקש ע''י הספרדים, ובכך לשמור על רווחיות המגדלים הישראלים.

הרישום מעניק הגנה כוללת מפני מפירי זכויות בספרד, ומצבו המשפטי של הזן יציב ומעוגן בחוק. בזכות המעמד החדש, תוכל מועצת הצמחים באמצעות באי כוחה, לתבוע תמלוגים ופיצויים ממפרי הזכויות וכן לדרוש עקירת חלקות שנטעו ללא רישיון. כבר בימים אלו שוקדים במועצה עם נציגיה בספרד, בהכנת תביעות משפטיות ראשונות כנגד מפירי הזכויות שנטעו את הזן בשנים האחרונות ללא רשות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''למיטב ידיעתנו, קיימים היום בספרד אלפי דונם שנטעו ללא רשות בנוסף לכ-7,000 דונם שנטעו ברשותנו כחלק ממהלך רישום הזן בספרד'' אומרים מנכ''ל מועצת הצמחים צבי אלון ומנהל ענף ההדרים טל עמית. ''כידוע ספרד הינה מעצמת הדרים מספר אחת עם כ-400,000 דונם של מטעי קלמנטינות מסוגים שונים. למרות ההישג הכביר בספרד, אנו רק באמצע הדרך, שכן במצב הנוכחי אנו יכולים לשלוט רק על הנעשה בספרד עצמה. הליך רישום מקביל לשמירה על זכויות הקלמנטינה בקהילה האירופית, אמור להסתיים בימים אלו ויעניק לזן הגנה רחבה הרבה יותר. עם השלמת רישום הזכויות "האירופאי" לא ניתן יהיה לשווק קלמנטינות מהזן "אורי" בשווקי אירופה כולה, מלבד משטחים שקיבלו את אישור מועצת הצמחים. הגנה זו תכלול גם יבוא מארצות שבהן לא ניתן לבצע הגנות אחרות''.

הזן "אורי" הפך ל"מנוע הצמיחה" החדש של ענף ההדרים. בארץ נטועים 46,000 דונם ( 24% מהענף), והנטיעות נמשכות. הזן מבוקש מאוד בשווקים השונים (אירופה, יפן ואפילו ארה"ב וקנדה ) ובארץ החזיר את "הצבע" ללחיי הפרדסנים. בעתיד הקרוב, עם כניסת לניבה של הפרדסים הצעירים נגיע ל כ- 180 אלף טון "אורי" , מרביתו ליצוא. כבר כיום, בזכות התמורה הגבוהה עליו, תורם הזן לכ-35% מהכנסות המגדלים בענף ההדרים.