הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה בישראל: התגלה קינון של ציפור עלווית החורף


בסקר צפרות של החברה להגנת הטבע התגלה לראשונה בישראל קינון של ציפור השיר הקטנטנה 'עלווית חורף', כ-700 ק''מ דרומית למקום הקינון המוכר עד כה בטורקיה. מדובר בתגלית מדעית ייחודית ויוצאת דופן. הגילוי התאפשר בזכות תיאום ושיתוף פעולה של צפרי החברה להגנת הטבע עם חטיבת החרמון של צה''ל, אתר החרמון ורשות הטבע והגנים, שאפשרו את קיום הסקר גם באזורים הרגישים ביותר מבחינה ביטחונית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-06-2013



עלווית החורף, צילום: יוסף כיאט - החברה להגנת הטבע

עולם הצפרות הישראלי יוצא מגדרו: כשמעברו של הגבול נשמעים הדי מלחמת האזרחים בסוריה, התבצע בשבועות האחרונים סקר צפרות רחב היקף על הר החרמון, במסגרת פרויקט למיפוי עופות דוגרים של מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע במימון קרן הדוכיפת. במהלך הסקר שארך חודשיים, נמצאה בעמק מרוחק, שלרוב אין אליו גישה לאזרחים, אוכלוסייה של 20 זוגות דוגרים של הציפור 'עלווית חורף'. מדובר בתגלית מדעית ייחודית ויוצאת דופן, מאחר ומעולם לא נמצא קינון של עלווית חורף בישראל, וגם משום שזוהי האוכלוסייה הדרומית ביותר בעולם של מין זה, המרוחקת כ-700 ק"מ מכל האוכלוסיות האחרות המוכרות עד היום. עוד העלה הסקר כי כ-17 מינים של ציפורים דוגרות בישראל אך ורק בחרמון.

עלווית חורף היא ציפור שיר קטנטנה, במשקל 7 גרם. היא נפוצה ברחבי אירופה, ואזור הדגירה הקרוב ביותר שלה לישראל שהיה מוכר עד היום, נמצא במרכז טורקיה. בישראל עלווית החורף מוכרת כציפור נודדת וחורפת, אולם מעולם לא נמצאה דוגרת בישראל, עד לפרויקט המיפוי הנוכחי של החברה להגנת הטבע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הגילוי התאפשר בזכות תיאום ושיתוף פעולה של צפרי החברה להגנת הטבע עם חטיבת החרמון, אתר החרמון ורשות הטבע והגנים, שאפשרו את קיום הסקר גם באזורים הרגישים ביותר מבחינה ביטחונית.
במסגרת הסקר הלכו צפרים וחוקרים של מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע בעמק המיוער והסבוך, בתחילה הם שמעו שירה של זכרים של עלווית, ובביקורים נוספים באתר נמצאו גם גוזלים שהואכלו על ידי ההורים.

תנאי התצפית היו קשים מאד, מאחר והעלוויות בילו את רוב זמנן בצמרות העצים, ומין זה של העלווית דומה למינים אחרים. בסופו של דבר הצליחו חוקרי החברה להגנת הטבע, למדוד ולהקליט את הציפורים, והתוצאות נשלחו למומחי הצפרות הגדולים בעולם. התגלית כבר מעוררת גלים בקרב צפרים מקצועיים באירופה ובעולם.

לדברי יואב פרלמן, מרכז הסקר מטעם מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע: "התגלית מדגישה את החשיבות העצומה של המערכות הטבעיות הרגישות בחרמון ואת הצורך בשמירה קפדנית עליהן."


יואב פרלמן וחיילי צה''ל בחרמון. צילום: יהונתן מירב - החברה להגנת הטבע