הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוף עונה: הדובדבן בגירסא אורגנית ישראלית


הוא ידוע בהשפעתו על האמנות היפנית, הוא נחשב בעל סגולות רפואיות ואיראן היא אחת המדינות העיקריות שמגדלת אותו באופן מסחרי. הדובדבן. אז איך הוא נראה בגרסא האורגנית, הישראלית

ד''ר אורנית רז *  22-06-2013



צילום: הארגון לחקלאות אורגנית

הוא ידוע בהשפעתו על האמנות היפנית, הוא נחשב בעל סגולות רפואיות ואיראן היא אחת המדינות העיקריות שמגדלת אותו באופן מסחרי. הדובדבן. אז איך הוא נראה בגרסא האורגנית , הישראלית.

לא פשוט לגדל בארץ דובדבן אורגני
דרושים מספר זנים להפריה- רוב זני הדובדבן דורשים אבקה מזן אחר על מנת ליצור פרי. במילים אחרות, הזנים זקוקים לזנים אחרים על מנת לאפשר הפריה. אם תגיע אבקה מאותו הזן לא תהיה הפריה. למשל הזן "בורלא" חייב מפרה מזן אחר. זני לאפניס וסאם, במקרה זה יהיו מתאימים. המשמעות היא שלא ניתן לנטוע מטע שבו קיים רק הזן בורלא, אלא יש צורך בזנים נוספים לצורך ההפריה. אלא שזה לא כל כך פשוט שכן, כל זן פורח בתקופה שונה ולא תמיד מתקיימת חפיפה בתקופת הפריחה.

הדבורים באות לעזרה
על מנת לעזור בהפריה, נעזרים המגדלים בכוורות דבורים, כ-2 כוורות לדונם. אך גם פה קיימת התמודדות לא פשוטה שכן הדבורים מוגבלות בשל הטמפרטורה הנמוכה במהלך הפריחה. כאשר קר מידי, הדבורים אינן פעילות.

התמודדות עם בעיות הגנת הצומח ועשביה
המטע האורגני מכוסה רשתות דבר שמפחית באופן משמעותי בעיות רבות של הגנת הצומח. התמודדות עם העשבייה נעשת לרוב דרך כיסוח העשבייה. בקיבוץ רמת רחל , מספר דותן, מנהל המטע, מתמודדים עם העשביה ע"י גידול שיבולת שועל בין השורות. שיבולת השועל מתפתחת מהר ומשתלטת על הקרקע , ועל כן לא מאפשרת התפתחות עשביית בר.

אסור שימוש בהורמונים וזרזי גדילה
בגידול האורגני אסור להשתמש בהורמונים על מנת לגרום לפרי להיות גדול יותר. אסור להשתמש בחומרים לסיוע התעוררות בהם משתמשים בחקלאות הקונבציונאלית על מנת לעורר את העץ מתרדמת החורף. בנוסף, אסור השימוש בחומרים נוספים וקוטלי פטריות וחיידקים שמאפשרים שימור ארוך באחסנה .

חיי מדף קצרים
מדובר בפרי בעל חיי מדף קצרים. אם נשמר רצף קירור מהקטיף ועד לשיווק הפרי, הפרי יכול להגיע לשלושה שבועות. בגידול הקונבציונאלי, חיי המדף יכולים להגיע לחודש וחצי.


 יועד מלקר במטע הדובדבנים, צילום: הארגון לחקלאות אורגנית

רמת הייבול של הדובדבנים
נקבעת במידה רבה על פי מנות הקור שהיו בחורף. ככל שיהיה קר יותר כך הסיכוי לייבולים גבוה יותר.

לא קל לגדל דובדבן אורגני
המשמעות של כל התנאים האלה יחד בשילוב עם התחממות גלובלית היא שממש קשה לגדל דובדבן בארץ ורמת הייבולים שונה באופן קיצוני בין שנה לשנה. זו גם הסיבה שיש רק 3 מגדלי דובדנים אורגניים בארץ . מדובר מגדלים מצויינים ובעלי נסיון, שלא מפחדים מאתגרים. בסה"כ מדובר על כ-100 דונם. דותן מקיבוץ רמת רחל , אפרים ממתת בגליל ומשפחת מלקר, מוש מוש ובנו יועד במושב שעל שברמת הגולן.

כמה זה עולה לנו?
הפרי רגיש ועתיר עבודה- ומחירו לא זול. אך כאשר קונים אותו ישירות מהמגדלים, המחיר נעשה הרבה יותר נוח. באריזה של 250 גרם הוא עולה בימים אלה כ- 12 שקלים לאריזה . בחנויות טבע וברשתות המזון המחירים מאמירים ולא פעם זה מגיע לצרכן במחיר כפול.

קריאה אחרונה
אוטוטו הפרי יורד מהמדפים ונפרד מאיתנו עד לשנה הבאה. ברמת רחל ובמתת, הפרי כבר אזל. במשק מלקר, יש עדיין פרי. דובדבן מהזן "סטלה" - פרי מתוק ואדום בצורת לב, טעים מאוד ומחזיק יפה בקירור ודובדבן מהזן "לאפינס" - פרי גדול, מוצק ומתוק מאוד - צבעו כמעט שחור.

אז אל תגידו שלא ידעתם- הזדמנות אחרונה לטעום את הדובדבנים האורגנים הנפלאים. כמו תמיד, נמליץ לצרוך ישירות מהמגדל. - 058-4784587 (משק מלקר).

רוצים דובדבן בחצר?
יועד ממליץ, לנטוע 2 זנים שונים של דובדבן, זה לצד זה. זנים, להם פריחה מקבילה.
שימו לב, שהפרי מתחיל לשנות את הצבע לאדום מומלץ למהר ולכסות את הפרי עם רשת. מסתבר, שלא רק אנחנו אוהבים דובדבנים, גם הציפורים.

 
הכותבת - ד''ר אורנית רז היא מנכ''לית הארגון לחקלאות אורגנית, ארגון גג המרכז את כלל החקלאים, יצרני המזון האורגני והתעשייה בישראל. 
חוקרת בבית הספר למינהל עסקים ב-MIT
תודה לד"ר רועי בורוכוב, מרכז תחום מטעים בארגון לחקלאות אורגנית, מגדלי הדובדבן האורגני: יועד מלקר, אפריים אזוב ודותן רון.
 

לטורים נוספים של ד''ר אורנית רז בפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה:
מה אסור לשר החקלאות הנוכחי לפספס
כנגד ארבעה בנים - התשובה האורגנית
החקלאות האורגנית היא לא "דת"
10 מיתוסים על מזון אורגני
לא יוצאים מהפוך - משלוח סלים אורגנים
חייבים לשמור על המגזר ההתיישבותי
זה הסתיו עם הענן: טיפים לגידול תוצרת אורגנית
משרד החקלאות יגביר את הפיקוח על יבוא שמן זית אורגני
אפשר אחרת: שמן זית בלי כימיקלים ומזיקים
לא רק ג'אנק פוד: ארה''ב היא מעצמה אורנית
לפתוח את השנה עם תפוח בדבש אורגני
על הדבש האורגני - ועל העוקץ