הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


וירוס קטלני: מאות אלפי דונמים של עצי פרי בסכנה


עצי הפרי שנמצאים בסיכון בשל הוירוס הגורם למחלת השרקה, הם האפרסק, משמש, נקטרינה, דובדבן, שקד ועוד. מועצת הצמחים מבקשת את שיתוף הפעולה של כל המגדלים על מנת לזהות את מוקדי הוירוס ולרכז את המאמץ באזורים הנגועים. ''תקלה חמורה שמקורה על פי ההערכה בהברחה של חומר ריבוי של חקלאיים חסרי אחריות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-06-2013


ענף הגלעיניים במטעי הפירות נמצא בסכנה בשל הוירוס PPV-Plum pox virus הגורם למחלת השרקה (Sharka) הקטלנית, שהתגלה במספר מטעים באזור זיכרון יעקב ומאיים להתפשט למטעים נוספים ברחבי הארץ. כך מזהירה היום (א') מועצת הצמחים.

עצי הפרי שנמצאים בסיכון הם האפרסק, משמש, נקטרינה, דובדבן, שקד ועוד. מועצת הצמחים מבקשת את שיתוף הפעולה של כל המגדלים על מנת לזהות את מוקדי הוירוס ולרכז את המאמץ באזורים הנגועים . 
  
בתכנית עבודה מאומצת בהשתתפות ענף הפירות במועצת הצמחים, השירותים להגנת הצומח, שה"מ ומשרד החקלאות בניהולו של הפרויקטור עמי הברמן, סומנו כל העצים באזורים הנגועים, נלקחו דגימות מכל העצים והועברו לבדיקה במעבדה. תוצאות המעבדה הראו בברור ש-4 חלקות שנבדקו בזיכרון יעקב נגועות בוירוס השרקה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בפגישות שנערכו בשירותים להגנת הצומח עם מנכ"ל משרד החקלאות סוכם על תכנית עבודה כללית שבה יעקרו מספר החלקות הנגועות מיידית, נקבע גובה הפיצוי לבעלי החלקות והוחלט על תכנית בדיקה של מטעים ברדיוסים נרחבים יותר. בתכנית מושקעים סכומי כסף גדולים, במטרה להכחיד את הוירוס אשר פגע כבר בשטחים נרחבים באירופה ובארה"ב.

סמיני מחלה אופייניים לנגיעות בנגיף נראו לראשונה ביפן באביב 2009 על עלווה ופרי של עצים הידועים בשם העממי שזיף סיני או משמש יפני. מחלת השרקה, הנגרמת מפעילות של נגיף ה-PPV , מוכרת באירופה מזה כ-100 שנה. לפני מספר שנים התגלה הנגיף בארה”ב, ומאוחר יותר גם בקנדה.

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים אומר כי במשך שנים נשמרו  מטעי הגלעיניים מפני המחלה. במועצת הצמחים דואגים להכניס לבידוד למשך 4 שנים זנים חדשים המיובאים כל העת לארץ, זאת כדי לוודא כי הם נקיים ממזיקים. ''לצערנו, לפני מספר חודשים התגלו עצים נגועים בוירוס זה. זוהי תקלה חמורה ואנחנו מעריכים שמקורה בהברחה של חומר ריבוי של חקלאים חסרי אחריות. כעת, יש לעקור את כל האיזור הנגוע ולקוות שהוירוס לא יתפשט למקומות אחרים בארץ". אומר אלון