הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק תכנון משק החלב אושר בקריאה ראשונה בכנסת


תיקון החוק שהוצג במליאת הכנסת ע''י שר החקלאות יאיר שמיר, יאפשר לעדכן את מחיר המטרה שמשולם לרפתנים עבור ליטר חלב, זאת במסגרת מתווה לוקר להתייעלות ענף החלב, שגובש במשרד ראש הממשלה. על פי המתווה, ההתייעלות שתאפשר את הורדת מחירי מוצרי החלב לצרכנים, תושג גם באמצעות עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי על ידי הפחתת מכסים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2013


הרפורמה במשק החלב התקדמה שלב נוסף. אמש (ב׳) אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את התיקון לחוק תכנון משק החלב. תיקון החוק שהוצג במליאת הכנסת ע״י שר החקלאות ופיתוח הכפר יאיר שמיר, יאפשר לעדכן את מחירי המטרה של החלב (המחיר לליטר חלב גולמי שמקבל הרפתן) ולהפחית ע''י כך את מחירי מוצרי החלב לצרכנים.

בעקבות המחאה החברתית שפרצה בקיץ האחרון הורה של התמ''ת דאז שלום שמחון על הקמת ועדה לבחינת מחירי מוצרי המזון, בראשות מנכ''ל משרדו שרון קדמי. מסקנות הועדה עוררו התנגדות רבה בקרב הרפתנים שטענו כי הממשלה מנסה לחסל את הרפתות המשפחתיות בישראל. לאחר שנתקלו גם בהתנגדות בקרב שרי ממשלה רבים, והיה חשש שלא יהיה להן רוב בממשלה, החליט מנכ''ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר לנסות ולגשר בין הצדדים והציע מתווה חדש לרפורמה בענף החלב, שמטרתו לייעל את הענף ובעקבות כך לאפשר את הורדת מחירי מוצרי החלב לצרכנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי מתווה לוקר, ההתייעלות בענף הבקר לחלב שתביא להפחתת עלות ייצור החלב, תושג באמצעות עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין תאשר להם לפרוש מהענף לצד הגברת מערך ההדרכה והמחקר בתחום רפת החלב. כך יגיע גודל הרפתות בישראל למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. כתוצאה מכך 200 רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקלים לבעליהן. מחיר המטרה (המחיר אותו מקבל הרפתן עבור ליטר חלב גולמי) יקוצץ ב-4 השנים הקרובות בארבע פעימות ב-25 אגורות לליטר (11%). כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.

ההסכם נחתם בין משרדי האוצר, החקלאות ורוה"מ לבין מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר לחלב, ואושר בסופו של דבר בהחלטת ממשלה. חלק מסעיפי ההסכם כבר יושמו עם עדכון שיעורי המכסים ביבוא חלב ומוצריו לארץ בהתאם להחלטת הממשלה, ומכסות החלב האישיות ליצרני החלב חולקו בשנת 2013 בהתאם למתווה שנקבע.

תיקון החוק החדש שהציג שר החקלאות אתמול בכנסת, יאפשר הורדה של מחיר המטרה לתקופה קצרה בהתאם למתווה שהוגדר. לפני חודשיים חתמו השרים שמיר ולפיד על כתב המינוי של ועדת המעקב ליישום המסקנות של מתווה לוקר, מה שאפשר הקצאת כספים לרפתנים המעוניינים לפרוש ויקדם את מימוש המתווה.

החוק יעבור לועדת הכלכלה בראשות ח״כ פרופ׳ אבישי ברוורמן להכנה לקראת ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית. לדברי שר החקלאות יאיר שמיר (ישראל ביתנו): ״התקדמות החקיקה מהווה נדבך משמעותי ביישום הרפורמה להפחתת מחירי מוצרי החלב לצרכנים, ממנה ייהנו כלל אזרחי ישראל״.