הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת מושבי הנגב מקדמת מחקר בתחום העלקת בחמניות


עד כה הושגה התקדמות משמעותית במחקר שעשוי להתמודד בהצלחה בצמחי העלקת ולהגדיל באופן משמעותי את כמות ואיכות החמניות בנגב בפרט, ובארץ בכלל. המחקר נערך על-ידי עובד החברה עוז בן דוד, במסגרת לימודיו לתואר שני בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-06-2013



ביקור בשדה החמניות, צילום: חברת מושבי הנגב

חוקרים, מדריכים חקלאיים ומגדלים מכל רחבי הארץ הגיעו לשדות חברת 'מושבי הנגב' כדי לצפות בתוצאות מחקר מצליח בתחום הדברת העלקת בחמניות.  עד כה השיגו החוקרים התקדמות משמעותית במחקר שעשוי להתמודד בהצלחה בצמחי העלקת ולהגדיל באופן משמעותי את כמות ואיכות החמניות בנגב בפרט, ובארץ בכלל.

העלקת הוא מין של צמחים עשבוניים טפילים. קיימים מינים שמסוגלים להיטפל למגוון של גידולים, והם לרוב המזיקים המשמעותיים ביותר לחקלאות. בעוד נביטה של צמח טיפוסי תלויה בתנאים של לחות ואור, נביטת העלקת נעשית כתגובה לחומרים המופרשים משורש הצמח הפונדקאי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המחקר בחמניות, מתבצע על-ידי עובד חברת 'מושבי הנגב' עוז בן דוד, במסגרת לימודיו לתואר שני בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים. עוז, יחד עם שני מנחיו דר' חנן אייזנברג ופרופ' ברוך רובין, חוקרים מזה שנה את נושא העלקת והשפעתה על החמנית. "עד היום, אם העלקת הייתה פוגעת בשדה החמניות, כמות היבול הייתה יורדת וכמעט ולא היה מה לעשות נגד זה", מסביר בן דוד. "הבעיה בסוג כזה של טפיל, שהוא מתפתח מתחת לפני השטח, חובר לשורשי החמנית ושואב ממנה את כל מה שהצמח זקוק לו בכדי להתפתח".

החידוש שמביאים בן דוד ומנחיו הוא במודל חדשני שפיתחו, שבעזרתו ובעזרת ניסויי מעבדה, ניתן לחזות את הזמן בו יתחברו הנבטים לשורשי החמנית ואז לייעל את אופן ההדברה של העלקת. "אחרי מספר ניסיונות הגענו למרווחי זריעה וחתכי הרטבה אידיאליים כך שניתן להדביר את הטפיל באופן יעיל, שהרי ההדברה נעשית דרך טפטפות".  אומר בן דוד.