הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ציפור השיר הנדירה 'זמירון' נצפתה באגמון בראשון-לציון


הציפור שנראתה לאחרונה במרכז לפני שנים רבות נצפתה באגמון ליד הסופרלנד בראשל''צ יחד עם עוד מינים רבים ונדירים. האגם שאוסף את מי הנגר של העיר לצרכי השקייה וגינון, מוקף בצמחייה עשירה ומגוונת, הפ0ך לאחד מאתרי הצפרות הטובים והחשובים כיום בארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-06-2013



זמירון באגמון בראשל''צ, צילום: יואב פרלמן - החברה להגנת הטבע

מאגר לאיסוף מי גשמים ליד הסופרלנד בראשון-לציון הפך במשך הזמן מוקד משיכה לצמחייה טבעית ולמגוון רחב של עופות, בהם מינים נדירים במיוחד. צפרים של החברה להגנת הטבע גילו במאגר ציפור שיר קטנה ונדירה בשם זמירון, שנצפתה לאחרונה במרכז הארץ לפני שנים רבות. עוד עשרות מינים של ציפורים, מהן ציפורים נדירות נצפו בסקר שנערך באגם.

האגמון שהחל כפרויקט לאיסוף מי נגר עילי מכבישי מערב העיר להשקיית הגינון העירוני, יצר במרוצת הזמן פנינת טבע ייחודית של צמחיה סבוכה וציפורי מים, ועם ההתמעטות הקיצונית בבתי הגידול הלחים במישור החוף, המקום הפך לאטרקטיבי יותר עבור הציפורים ובעלי החיים. האגם שמוקף צמחייה ותיקה עשירה ומגוונת הטובלת במים, היוצרת לגונות מבודדות, נחשב לאחד מאתרי הצפרות הטובים והחשובים כיום בארץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הקרבה לפארק השעשועים הסמוך ומרכז בתי הקולנוע הומה האדם, לא מפריע מסתבר לעופות. די להם בחיץ שיוצרת הצמחייה הטבעית כדי להגיע, לאכול דגים ולקנן באגמון. יחד עם הזמירונים דוגרים באגמון גם כ-10 זוגות של אנפית גמדית, קניות ושיחניות קטנות, צטיות, טבלנים גמדיים וסופיות. בחורף מצטרפים אליהם שחפים רבים, קורמורנים, עופות דורסים כגון עקבי חורף, זרוני סוף ועיט צפרדעים ושלל מיני ברווזים, בינם גם צולל הביצות הנדיר. שלדגים גמדיים, לבני חזה ופרפורים מצויים  מתמודדים כאן עם האנפות האפורות , הארגמניות והמשורטטות הנדירות על הדגה העשירה. אנפות סוף ולילה מתחבאות בסבך ואפילו הפורפיריה (תרנגולת הביצה הצבעונית והנדירה) נצפתה באגמון. הסקר שביצע מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, מצא באגמון מעל מאה מינים בתוך 3 ימים בלבד! חלקם אף בסכנת הכחדה עולמית.

עיריית ראשון לציון, שלומדת להכיר את אתר הטבע העירוני האיכותי והייחודי כל כך, החליטה להפוך את האתר הסמוך לאגמון הסופרלנד - אגמון הנקיק, לאתר טבע עירוני והכשירה צוות גדול ואיכותי של נאמני סביבה שמדריכים שם את המבקרים ושומרים על המקום.  רז קינסטליך, סגן ראש העיר והממונה על תיק איכות הסביבה בעיר, אשר יזם את קידום אתר הטבע העירוני הסמוך, הבטיח כי כרגע אין לעירייה תוכניות לפתח את החלק הדרומי של האגמון – בו דוגרים הזמירונים, וכי ישקול את הרחבת אתר הטבע העירוני כך שיגן על האזורים האיכותיים עבור הציפורים גם באגמון הסופרלנד. כולנו, בחברה להגנת הטבע מקווים שאוכלוסיית הזמירונים ימשיכו לשגשג בראשון לציון, וכך לתושבי העיר תהיה הזדמנות ליהנות מאחד מאתרי הטבע המקסימים בארץ באופן נגיש, חוויתי וללא תשלום.


האגמון בראשל''צ, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע