הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דיון בכנסת בהמתת אפרוחים: ''משרד החקלאות ינקוט באפס סובלנות''


ועדת החינוך של הכנסת דנה היום בתופעת המתת אפרוחים בגסיסה איטית בפחי אשפה במספר מדגרות בישראל. ח"כ עמרם מצנע, יו"ר הוועדה, קרא למשרד החקלאות להגיש לוועדה תקנות להסדרת התחום בתוך שלושה חודשים. בנוסף, אישרה הוועדה להחיל דין רציפות על הצעת החוק להרחבת הפיקוח על מתקנים המחזיקים בעלי-חיים. נציג משרד החקלאות: ''המשרד ינקוט אפס סובלנות כלפי עבירות צער בעלי חיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-07-2013



צילום: עמותת אנונימוס

ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר בסוגיית הפקרת אפרוחים לגסיסה איטית בפחי אשפה במספר מדגרות בתעשיית הביצים ובשר העוף בישראל. בדיון הוצגו צילומים של אפרוחים המושלכים לאשפה בעודם בחיים מ-5 מדגרות ברחבי הארץ, שתיעדו פעילי "אנונימוס" לאורך השנים האחרונות, וכן צילומים ממדגרת נורדיה שתיעדו פעילי "תנו לחיות לחיות" ונחשפו בתקשורת לאחרונה.

ח"כ עמרם מצנע, יו"ר הוועדה, קרא למשרד החקלאות להביא לאישור הוועדה תקנות להסדרת אופן ההמתה לפי חוק צער בעלי-חיים עד סוף אוקטובר הקרוב. טיוטת תקנות שניסח משרד החקלאות אושרה בוועדה כבר בשנת 2002, אולם טרם נכנסה לתוקף משום שהיא דורשת את חתימת שר החקלאות, דבר שלא נעשה עד היום. ח"כ מצנע קרא למשרד החקלאות לחזק את אכיפת חוק צער בעלי-חיים ואמר: "משרד החקלאות אינו ממצה את סמכויותיו. אני דורש מכם למצות את סמכויותיכם בהטלת קנסות ובהפקעת רישיונות של מקומות שלא מטפלים בחיות כמו שצריך. זה לא מקרה ראשון ולא מקרה שני".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גלי דוידסון, ראש אגף בעלי חיים במשרד להגנת הסביבה, אמרה בדיון כי היקף הכספים שהעביר משרד החקלאות לקרן להגנת בעלי-חיים מקנסות בגין עבירות על חוק צער בעלי-חיים הסתכם ב-2013 באלפים בודדים בלבד, וב-2011 לא הועברו כספים כלל. ח"כ דב חנין: "זו הראיה לכך שהמערכת לא עובדת. [...] בעולם מצאו נורמות להפחית סבל. אולי זה לא אידיאלי, אבל זה פחות סבל. המטרה שלנו כפוליטיקאים היא להקטין את הסבל – של בעלי חיים, ושל בני אדם".

חברי הכנסת דב חנין ואיתן כבל הצביעו על ניגוד העניינים המובנה בכך שמשרד החקלאות, המייצג את האינטרסים של התעשייה החקלאית, הוא המשרד האחראי להגנת בעלי החיים שהיא מנצלת, וקראו להעברת סמכויות האכיפה למשרד הגנת הסביבה. ח"כ כבל: "הרי זה חוזר על עצמו פעם אחר פעם. צריך שיהיה ברור שמי שייתפס עושה מעשה מן הסוג הזה או דומה לו, תסגרו לו את המדגרה. כל כמה חודשים יש סיפור כזה במקום אחר, וזה מה שאנחנו יודעים, דמו בעצמיכם את מה שמתרחש שאנחנו לא יודעים".

ד"ר אסף הרדוף, מומחה למשפט פלילי ומתנדב באנונימוס: "אל לנו לדמיין שהשלכת אפרוחים לפח או התעללות אחרת בבעלי-חיים היא נדירה. התעללות משתלמת כלכלית, כך מסתבר לצערנו. האכיפה דלה, משום שניגוד האינטרסים של משרד החקלאות זועק לשמים. אי אפשר לדאוג גם לחקלאים וגם לבעלי החיים. הגיעה השעה להקים רשות להגנת בעלי חיים, שתוכפף למשרד המשפטים, שאחראי לתביעות פליליות. החברה מתעוררת ורואה שהדרך הטובה והראויה ביותר לצמצם את הסבל היא לעבור לתזונה מהצומח. תפקידו של החוק והמשפט הוא לכל הפחות לצמצם את הסבל שכרוך בהמתה של מיליוני אפרוחים בשנה".

משרד החקלאות: אפס סובלנות כלפי עבירות צער בעלי חיים

משרד החקלאות הציג הבוקר בדיון בועדה שורה של צעדים למניעת צער בעלי חיים במדגרות אפרוחים וכן, את ממצאי החקירה שהתנהלה במקום. נציג המשרד הודיע בוועדה כי משרד החקלאות ינקוט אפס סובלנות כלפי עבירות צער בעלי חיים. עוד הצהיר כי הסתיים הליך כתיבת תקנות המתת אפרוחים מכוח חוק צער בעלי חיים, והוא נמצא עתה באישור נוסח במשרד המשפטים.

על פי הנתונים שהציג המשרד, בתחילת 2012 הושלם מהלך הפיכת עברות לפי חוק ותקנות צער בעלי חיים לעבירות מינהליות, המהלך ייעל את פעילות האכיפה ואפשר הטלת 152 קנסות. בנוסף, בשנת 2011 נפתחו 90 תיקים חדשים בעבירות צער בעלי חיים, בשנת 2012 נפתחו 85 תיקים חדשים ובמחצית הראשונה של 2013 נפתחו 52 תיקים חדשים. מתחילת 2012 עד היום הוגשו 21 כתבי אישום בעבירות צער בעלי חיים עתה מתנהלים 84 תיקים משפטיים פעילים.

במסגרת החקירה של האירוע במדגרת נורדיה, לאחר שהתגלה שהמדגרה המיתה אפרוחים בניגוד לחוק צער בעלי חיים, הורה משרד החקלאות להפסיק את הפעילות העבריינית, והדריך את המדגרה כיצד לפעול מבלי לגרום סבל מיותר לאפרוחים. בנוסף, הורה מנהל שירותים וטרינרים על נוכחות של פקח ממשלתי במדגרה בכל עת בה יש בקיעה של אפרוחים לפיקוח על תקינות התהליך, וזאת עד להודעה חדשה. נכון להיום, אומרים במשרד החקלאות, המדגרה עובדת בהתאם לחוק והמשרד ימשיך לבצע במקום ובמדגרות הנוספות ביקורות פתע. בהתאם לתוצאות החקירה יחליט משרד החקלאות אילו הליכים לנקוט נגד המדגרה.

עוד נמסר ממשרד החקלאות, כי במקביל לטיפול הנקודתי במדגרת נורדיה, יזם המשרד שורה של צעדים רוחביים מול כל המדגרות בישראל. בין השאר,הופץ מכתב רענון לכלל המדגרות בדבר חובתן לפעול להמתת אפרוחים בהתאם להנחיות השירותים הווטרינריים. בנוסף, נדרשת מעתה כל מדגרה למנות עובד אחראי מטעמה שתפקידו יהיה למנוע צער בעלי חיים ולהבטיח תקינות התהליך.  מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות נתן למדגרות 60 יום לעמוד בהוראה זו. אי עמידה בה, תביא לביטול רישיונות ההפעלה של המדגרות. חידוש רישיונות ההפעלה של המדגרות לשנת 2014 יותנה ביישום מלא של ההנחיות להמתת אפרוחים. זאת ועוד, משרד החקלאות ינסח תוך חודש נוהל חדש לפיקוח על מדגרות, שיכלול פרק מפורט של מניעת צער בעלי חיים, הכולל את פירוט הביקורות, תדירותן, תיעודן והנושאים שייבדקו בהן. משרד החקלאות מקדם התקנת תקנות להמתת אפרוחים במדגרות בכדי למנוע סבל מיותר של אפרוחים שלא לצורך. התקנות מצויות כעת בשלב אישור הנוסח על ידי משרד המשפטים.

הצעת חוק: אכיפת חוק צער בעלי חיים ללא חשד בדבר עבירה

בתוך כך, אישרה היום וועדת החינוך את החלת דין הרציפות על תיקון לחוק צער בעלי-חיים, שיאפשר להרחיב את הפיקוח על מתקנים המחזיקים בעלי-חיים באמצעות ביקורות פתע, גם כאשר אין חשד מוכח לביצוע עבירה. התיקון יאפשר לפקחי המשרד לבצע פעילות אכיפה וביקורת שוטפים ויזומים ללא קשר לחשד לדבר עבירה, ומבלי לקבל תלונה מראש. תיקון חשוב נוסף בסמכויות האכיפה נוגע לצורך בהוצאת צו בית משפט לחיפוש. אם עד כה נדרשו הפקחים להוציא צו חיפוש מבית משפט, דבר שעיכב את פעילות האכיפה. הם יוכלו להיכנס ללא צו לכל חנות לממכר בעלי חיים, מחסן, שטח אדמה בבעלות פרטית, בית גידול לבעלי חיים וכד', למעט דירות מגורים. שינוי זה ייעל דרמטית את עבודת האכיפה ויקצר משמעותית את יכולת התגובה בזמן אמת לעבירות של התעללות בבעלי חיים.

מדובר בהצעת חוק פרטית שהוגשה בכנסת הקודמת, כאשר לפני מספר שבועות שר החקלאות יאיר שמיר, העביר בוועדת השרים לענייני החקיקה את החלת דין הרציפות עליה, מה שיאפשר את המשך קידומה מהמקום בו הופסק הדיון בה עם פיזור הכנסת הקודמת. ועדת החינוך גם היא הצביעה בעד החלת דין רציפות על הרחבת הסמכויות. עתה הוא צפוי להיות מובא להצבעה בכנסת.