הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק קידום התחרות בענף המזון אושר בכנסת בקריאה ראשונה


לפי הצעת החוק הממשלתית ייקבעו כללים חדשים להתנהגות בשווקים בתחום מוצרי המזון והצריכה. שר הכלכלה בנט: ''אני לא בעד רגולציה אבל במקום שבו לא נוצרת תחרות אפקטיבית אנחנו לא נהסס להתערב ולעשות סדר בשוק''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-07-2013


מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק קידום התחרות בענף המזון שהגישה הממשלה. כמו כן, אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק פרסום מחירי מוצרים ברשתות שיווק של ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) וקבוצת חברי כנסת, שהוצמדה להצעה הממשלתית. ההצעות יועברו לוועדת הכלכלה, להמשך הכנתן.

לפי הצעת החוק הממשלתית, ייקבעו כללים חדשים להתנהגות בשווקים בתחום מוצרי המזון והצריכה. כמו כן, מוצעות הוראות בדבר חיוב הקמעונאים להגביר את שקיפות המחירים ולפרסם את מחירי כל המצרכים שהם מציעים למכירה באופן שיאפשר השוואה עדכנית שוטפת של מחירי סלי מצרכים, באמצעות יישומים שיפותחו לשם כך.

הצעת החוק של ח"כ שקד, נועדה לחייב את רשתות השיווק לפרסם באופן פומבי ברשת האינטרנט מידע לגבי כלל המוצרים שהן מוכרות, תוך עדכון שוטף של מחיר כל מוצר והמבצעים החלים עליו. על בסיס נתונים אלה, ניתן יהיה לפתח, באופן חופשי וללא כל תמורה, אפליקציות או אתרים שיעבדו את הנתונים בהתאם לדרישות המשתמש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדברי ההסבר להצעת החוק הממשלתית, נכתב כי "מטרתו של החוק המוצע היא לקדם ולהגביר את התחרותיות בענף המזון ומוצרי הצריכה, לשם הפחתת מחירי המצרכים לצרכן, בעקבות המלצות הצוות לבחינת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה ("ועדת קדמי"). הצוות מצא כי שוק מוצרי המזון והצריכה נשלט בידי מספר מצומצם של ספקים בעלי נתח שוק גדול. נמצא, בין השאר, כי בין מקטע האספקה למקטע השיווק מתקיימים קשרים, הסדרים ונהגים שונים, העלולים לחזק את מעמדם של הגורמים הדומיננטיים בענפים השונים, ולהפחית את התחרות ברמת הספקים או הקמעונאים. פגיעה בתחרות בשווקים אלה מביאה באופן ישיר להעלאת המחירים לצרכן ולפגיעה במגוון העומד לבחירתו.

נוכח האמור, מוצע לקבוע בחוק זה כללים חדשים להתנהגות בשווקים אלה. עוד מצא הצוות כי השונות ברמת המחירים בכל סניף וסניף ברשתות השיווק והסיבוך הנובע משיטת התמחור והמבצעים השונים מקשים מאוד על הצרכן להבין את המחירים ולהשוות את רמת המחירים בין קמעונאים שונים. לפיכך מוצעות הוראות בדבר חיוב הקמעונאים להגביר את שקיפות המחירים ולפרסם את מחירי כל המצרכים שהם מציעים למכירה באופן שיאפשר השוואה עדכנית שוטפת של מחירי סלי מצרכים, באמצעות יישומים שיפותחו לשם כך."

לדברי שר הכלכלה נפתלי בנט, שהביא לאישור הכנסת את המלצות ועדת קדמי: "עשינו היום צעד חשוב כדי להתחיל תהליך להורדת מחירי המזון ובעידוד השוק לתחרות. מחירי המזון הם לא גזרה משמיים כמו כל דבר בישראל הם בין היתר תוצאה של חוסר תחרויות. אנחנו רואים שהיכן שיש תחרות בין הרשתות הקמעונאיות המחירים יורדים. אני לא בעד רגולציה אבל במקום שבו לא נוצרת תחרות אפקטיבית אנחנו לא נהסס להתערב ולעשות סדר בשוק. אחת המטרות המרכזיות של קבינט השרים לענייני יוקר המחיה שאני יושב בראשו היא למצוא דרכים להוזיל את העלויות לצרכנים, ואישור חוק המזון היום מהווה בשורה גדולה לצרכנים. אל לנו להקל ראש, יש עוד עבודה רבה בשוק המזון ובהורדת יוקר המחיה, ואנחנו נמשיך ונחוקק ככל שנידרש".