הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: בקרוב פחות חומרי הדברה בירקות ובפירות


השינוי הכולל שיזם משרד החקלאות בתחום יתבצע בשתי פעימות כאשר בסופו של התהליך יאסר כליל השימוש בתכשירי הדברה המכילים זרחנים אורגניים, טריאזינים ופחממנים כלוריים. שר החקלאות שמיר: ''המשרד מחויב לשמור על בריאות הציבור, וימשיך לפעול לצמצם עד למינימום את השימוש בזרחנים אורגנים ודומיהם, ולייצר מזון בריא, נקי ובטוח יותר לציבור''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-07-2013



צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

במסגרת פעילותו של משרד החקלאות בשנים האחרונות לצמצום השימוש בתכשירי הדברה בכלל והוצאתם של חומרים מ"הדור הישן", יזם המשרד לאחרונה רביזיה שבסופה נקבל ירקות ופירות בריאים ונקיים יותר מחומרי הדברה.  "משרד החקלאות מחויב לשמור על בריאות הציבור, וימשיך לפעול לצמצם עד למינימום את השימוש בזרחנים אורגנים ודומיהם, ולייצר מזון בריא, נקי ובטוח יותר לציבור" אומר היום שר החקלאות יאיר שמיר.

השינוי הכולל חולק לשתי פעימות, וכל פעימה לשני שלבים: בשלב הראשון המסתיים בימים אלה, צומצם השימוש בחומרים המכילים זרחנים אורגניים, טריאזינים ופחממנים כלוריים, והותר לשימוש אך ורק חומר המוגדר "קריטי" בלבד, וזאת בכדי לאפשר מציאת פתרונות הדברה הולמים למזיקים. בשלב השני, שיסתיים במרץ 2014, יאסר כליל השימוש בחומרים אלה. מדובר ב-16 חומרים פעילים, המרכיבים 46 תכשירים מסחריים. עם איסור השימוש בהם, יבוטלו 285 שאריות מרביות שהיו מותרות עד למועד זה.

הפעימה השנייה של התהליך כוללת עוד 9 חומרים פעילים הנמצאים ב-29 תכשירים מסחריים של זרחנים אורגניים שעדיין מותרים לשימוש באירופה, וישראל פועלת להוצאתם משימוש. פעימה זו תושלם במהלך שנת 2014. עם איסור השימוש בהם, יבוטלו 120 שאריות מירביות נוספות שהיו מותרות עד למועד זה. בכך יסתיים הליך הוצאת שורה ארוכה של תכשירים מה"דור הישן" משימוש בתוצרת צמחית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת מדיניות הפחתת השימוש בחומרי הדברה, מעודד משרד החקלאות שימוש בחומרים "רכים", ידידותיים לאדם ולסביבה, ובטכניקות המאפשרות הדברה ביולוגית ושיטות ידידותיות לסביבה, כדוגמת: שימוש בחרקים מועילים למלחמה במזיקים, פיזור מלכודות ללכידה המונית של מזיקים, פיזור זבובים עקרים להדברת זבוב הפירות וזבוב הזית. בנוסף, המשרד אף תומך באמצעות מענקים מיוחדים בחקלאים העוברים להדברה ביולוגית.

חשוב לציין, כי גם כיום רובם המכריע של הפירות והירקות עומד בתקנים מחמירים ביותר, מקבילים למדינות מערביות, כדוגמת אירופה. הממוצע השנתי בשנים האחרונות של חריגה בחומרי הדברה בירקות ופירות בישראל עומד על כ-5% בלבד.

מנהלת תחום כימיה במשרד החקלאות רינה אשכנזי: "בשנים האחרונות פועל משרד החקלאות להפחתת השימוש בחומרי הדברה בתוצרת הצמחית, והתווה זאת כיעד בתוכניות העבודה שלו. הרביזיה הזו הינה תוצאה של מדיניות זו. הכוונה היא לצמצם עד למינימום את השימוש בזרחנים אורגנים ודומיהם, ולייצר מזון בריא, נקי ובטוח יותר לציבור. בפרספקטיבה של אמצע התהליך ניתן לראות היענות גדולה ושיתוף פעולה מלא מצד החקלאים להחליף את החומרים "הישנים". אין זה מובן מאליו, אחרי עשרות שנים של עבודה".