הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוסר הערר על הצעת החוק לאיסור סחר בכבד אווז מפוטם


לאור הסכמתו של יוזם החוק חה''כ ליפמן להיענות להצעתם של שרי החקלאות וביטחון הפנים לשנות את איסור היבוא לאיסור סחר, הסיר השר אהרונוביץ' את הערר על הצעת החוק והוא יובא להצבעה טרומית ביום רביעי הקרוב. חה''כ ליפמן: ''אני מברך את השרים על ההכרה בחשיבות שמירה על זכויות בעלי החיים. אנחנו נעבוד בשיתוף פעולה עם השר שמיר על מנת להעביר את החוק במהירות האפשרית ובכך נוקיע את המאכל משחית הנפש הזה מישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-07-2013


שר החקלאות יאיר שמיר הודיע היום כי בכוונתו לתמוך בחוק לאיסור סחר בכבד מפוטם, זאת לאחר שיוזם הצעת החוק ח״כ ליפמן הסכים להיענות לבקשת שרי החקלאות וביטחון הפנים לשנות את איסור היבוא לאיסור סחר, הכולל מכירה גם במסעדות.

על פי הסיכום, המילה יבוא תמחק מהצעת החוק ובמקומה ייאסר הסחר, באופן שלא ניתן יהיה להרוויח כסף או שווה כסף משיווק המוצר בישראל. בעקבות כך, החוק יעלה להצבעה טרומית ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת.

לפני כחודש אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה וזכתה לתמיכה רחבה, כולל מצד שלושת המשרדים האמונים על תחומי הסחר - המשפטים, האוצר והכלכלה. אולם השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ', חברו לסיעה של שר החקלאות, יזם ערר על ההחלטה ובכך מנע את ההצבעה במליאת הכנסת. לפני שבועיים הודיעו השרים שמיר ואהרונוביץ' כי יסירו את הערר שעצר את קידום הצעת החוק, בתנאי שאיסור הייבוא יוחלף באיסור הסחר, וזאת בכדי למנוע פגיעה בייצוא ונזק כלכלי למדינת ישראל תוך הפרת הסכמי הסחר הבינלאומיים.
  
» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השרים שמיר ואהרונוביץ ציינו היום כי המתווה החדש של החוק מאפשר לקדם את תכליתו ההומאנית והראויה במניעת צער בעלי החיים אך בלי לפגוע ביצוא ובהסכמי הסחר הבינלאומיים ולהימנע מיצירת תקדים מסוכן בנושא השחיטה הכשרה.

יוזם הצעת החוק חה"כ הרב דב ליפמן: "אני מברך את השרים שמיר ואהרונוביץ' על ההכרה בחשיבות על שמירת זכויות בעלי החיים, אלו שאינם יכולים להגן על עצמם. אנחנו נעבוד בשיתוף פעולה עם השר שמיר על מנת להעביר החוק במהירות האפשרית, וכך נוקיע את המאכל משחית הנפש מישראל".

חגי כהן מעמותת "אנונימוס": "אנו מברכים על ההסכמה לקדם את הצעת החוק, שסוף סוף תנקה את ישראל מכבד מפוטם - איבר חולה, שכבר מזמן הפך לסמל של התעללות ואטימות מוסרית. יש בישראל ציבור גדול של אנשים שאכפת להם מבעלי-חיים, שפעלו בנחישות להסרת ההתנגדות החוק בשבועות האחרונים. אנו מודים לשר שמיר על כך ששינה את עמדתו וקוראים לחברי הכנסת לתמוך בחוק גם בשלבי החקיקה הבאים".

ישראל אסרה על פיטום עופות מים כבר לפני עשור, כאשר בג"ץ פסק שהפיטום הוא התעללות בלתי חוקית. ואולם כיוון שעד כה לא נאסר על יבוא המוצר, ניתן עדיין למצוא בארץ כבד שומני, של אווזים וברווזים שעברו התעללות בחו"ל. "הצעת החוק מבקשת להשלים את האיסור על פיטום עופות מים, ברוח החקיקה בקליפורניה, משום שהפיטום – בין אם נעשה בארץ ובין אם נעשה בחו"ל – מנוגד לתקנת הציבור הישראלית", נכתב בדברי ההסבר להצעה. ייצור כבד שומני נאסר בישראל, איטליה, בריטניה, פולין, צ'כיה, לוקסמבורג, דנמרק, פינלנד, נורווגיה, שוודיה, שווייץ, אוסטריה, גרמניה, תורכיה, אוסטרליה וארגנטינה. בקליפורניה נאסר הן הייצור של כבד שומני והן מכירתו, בחוק שעליו חתם לפני מספר שנים המושל לשעבר ארנולד שוורצנגר, ונכנס לתוקף בקיץ האחרון.