הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


7 חודשי מאסר בפועל לצייד דורבנים


תושב הכפר עראבה שבגליל הורשע השבוע בביהמ''ש בקצרין בעבירות של ציד חיית בר מוגנת, ציד ללא רישיון, ציד באזור אסור והחזקת חיית בר מוגנת. מדובר בעבריין סדרתי בעל עבר עשיר של פגיעה בדורבנים. בין השנים 1999 ועד היום הורשע הנאשם בתיקים פליליים שנפתחו נגדו, בגין עבירות דומות. אי לך החליט השופט להפעיל את המאסר המותנה שנגזר על הנאשם בתיק הקודם ולחייב אותו בקנס כספי

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-07-2013


בית משפט השלום בקצרין, גזר השבוע 7 חודשי מאסר בפועל, על פתחי בן חטיב (42) מהכפר עראבה שבגליל המערבי, שהורשע בעבירות של ציד חיית בר מוגנת, ציד ללא רישיון, ציד באזור אסור, ציד בלילה והחזקת חיית בר מוגנת. בנוסף, הטיל השופט אורי גולדקורן על הנאשם קנס של 10,000 ₪ או 90 ימי מאסר תחתיו, הפעלת קנס מותנה (התחייבות) בסך 10,000 ₪ שהוטל עליו בהרשעה משנת 2006 וחתימה על התחייבות בסך 20,000 ₪ למשך שנתיים, להימנע מביצוע אחת מהעבירות בהן הורשע.

אוכלוסיית הדורבנים בישראל הולכת ומצטמצמת בשל ציד פרוע של פורעי חוק, המתפרנסים ממכירת הבשר בכפרים בעיקר באזור הכרמל והגליל. פקחי רשות שמורות הטבע פועלים כל העת במטרה להגן על חיות הבר המוגנות ולאתר עבריינים הצדים ומחזיקים אותן ללא היתר. לאחרונה, בשל הנחישות של הרשות ללכוד את אותם עבריינים, אירעו מקרי תקיפה אלימים נגד הפקחים וגם נגד צבאים שניצודו וראשיהם שופדו על גדרות בשני מקומות באזור הצפון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בכתב האישום שהוגש כנגד בן חטיב, נטען כי בחודש מאי 2008 בסמוך לשעה 03:05 נמצא הנאשם יחד עם אדם נוסף בתוך רכב בצומת יהודייה שברמת הגולן, כאשר ברשותם דורבן שחוט, אשר ניצוד על ידיהם באמצעות מקל, סכין ופנס. יש לציין כי הדורבן הינו חיית בר מוגנת, וכי אזור רמת הגולן אסור בציד. לנאשמים לא היו רישיונות ציד ואף לא היתר למעשיהם. הנאשם בן חטיב כפר בעובדות כתב האישום והורשע בתום שמיעת ראיות בכל העבירות שיוחסו לו.

בגזר הדין שניתן השבוע נכתב: ''במסגרת פעולת ציד לא חוקית, פגע הנאשם בערך החברתי עליו נועד להגן החוק להגנת חיית הבר. המתת הדורבן היוותה פעולה שפגעה בהתאוששות אוכלוסיית הדורבנים בארץ, אשר מצבה הקשה עקב ציד מאסיבי הביא להכחדתה באזורים רבים בארץ''.

כפי שתואר בהכרעת הדין, על-פי חוות דעת מומחה ''מות הדורבן נגרם כתוצאה משחיטה ודימום למוות לאחר מכה ממכשיר קהה. בהתנהגות זו פגע הנאשם באופן אנוש בערכים עליהם נועד להגן החוק להגנת חיית הבר, וגילה יחס של התאכזרות לחיית הבר.''

עבריין ציד סדרתי

מתדפיס גיליון הרשעות קודמות שהופק על ידי הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים ומהעתקי גזרי הדין שהגישה באת-כוח המדינה, עולה כי לנאשם עבר עשיר של פגיעה בדורבנים וכי מדובר בעבריין סדרתי. בין השנים 1999 ועד היום הורשע הנאשם ארבע פעמים בגין עבירות שכללו ציד דורבנים וחזירי בר ללא רשיון ובשיטות אסורות, פגיעה בשמורת טבע, ציד מלכודות רשתות ודבק, צייד באמצעות כלבים, אחזקת חיות בניגוד לחוק ועוד. בכל המשפטים נגזרו על הנאשם קנסות בסך אלפי שקלים וחתימה על התחייבות כספית שלא לבצע עבירות אלה במשך שנתיים מיום גזר הדין.

השופט גולדקורן קבע כי לאור היות הנאשם עבריין סדרתי, החוזר ופוגע בחיות הבר עליהן ביקש המחוקק להגן, אין מקום להטיל עליו עונש על תנאי ואף דחה את טענות הנאשם כי הוא חולה, "כל מחלותיו של הנאשם, להן טען בא כוחו, ביניהן שיתוק פוליו בשרירי השוקיים, מגבלת ניידות של 80% והיותו נעזר בקביים, לא מנעו ממנו לחזור ולבצע פעם אחר פעם עבירות של ציד לא חוקי של דורבנים וחזירי בר", קבע השופט.

''משמעותה של הרשעת הנאשם בעבירות נשוא כתב האישום הנוכחי הינה כי התקיימו התנאים להפעלת המאסר המותנה שנגזר על הנאשם בתיק פלילי 705/04 האמור לעיל. אף כי אין מתאם מלא של זהות בין עבירות התנאי לעבירות נשוא כתב האישום הנוכחי, הרי על פי ההלכה המבחן איננו מתאם זה כי אם בחינת יסודות עבירות התנאי אל מול היסודות המתקיימים בהתנהגותו של הנאשם כפי שהורשע עליהם הלכה למעשה, תוך הדגשה כי השאלה נבחנת על פי הערך החברתי עליו באה העבירה להגן. המבחן להפעלת מאסר על- תנאי בהתייחס לעבירה המאוחרת שנעברה אינו טכני- פורמאלי אלא ענייני- מהותי.'' נכתב בגזר הדין.

יש לציין כי זהו המקרה השני של הטלת עונש מאסר בפועל לציידי דורבנים. בחודש אוקטובר בשנה שעברה גזר בית המשפט על תושב דלית אל כרמל עונש של 7 חודשי מאסר בפועל, לאחר שרשות הטבע והגנים ערערה על קלות העונש במשפט שנערך לו. בית משפט המחוזי בחיפה הפעיל את עונש המאסר על תנאי ושלח אותו לכלא. בנוסף חויב הנאשם בתשלום של 10 אלף שקלים.

  לגזר הדין המלא - לחצו כאן