הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רפתנים בועדת הכלכלה: ''מתווה לוקר יביא להרס ענף החלב''


ועדת הכלכלה אישרה היום (ה') לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק תכנון משק החלב. רפתנים שנכחו בועדה התריעו כי הרפורמה לא תביא להפחתת המחיר לצרכן, וכי מתווה לוקר התקבל בהחלטה חפוזה ויביא להרס ענף החלב. חה''כ דוד צור: ''אם המחיר לצרכן לא ירד בעקבות הצעד הזה אז מישהו יעשה קופה על חשבון הרפתנים'' יו''ר הוועדה פרופ' ברוורמן דרש ממשרד החקלאות לבצע מעקב הדוק ולדאוג שהענף לא יתרסק

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-07-2013


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אישרה היום (ה') לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק תכנון משק החלב, שנועד לעדכן את מחיר המטרה של החלב (המחיר לליטר חלב גולמי שמקבל הרפתן) ולהפחית ע''י כך את מחירי מוצרי החלב לצרכנים.

התיקון לחוק תכנון משק החלב מתבסס על מתווה שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, ונחתם בין משרדי האוצר, החקלאות ורוה"מ לבין מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר לחלב, ואושר בהחלטת ממשלה.  על פי המתווה, שייושם במהלך 4 שנים, ההתייעלות תושג באמצעות עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין תאשר להם לפרוש מהענף לצד הגברת מערך ההדרכה והמחקר בתחום רפת החלב. כך יגיע גודל הרפתות בישראל למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. כתוצאה מכך 200 רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקלים לבעליהן. מחיר המטרה יקוצץ ב-4 השנים הקרובות בארבע פעימות ב-25 אגורות לליטר (11%). כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.

נציגת משרד החקלאות תניב רופא, שהשתתפה בדיון היום בועדת הכלכלה, הסבירה כי מחיר המטרה של החלב הגולמי לרפתנים נקבע בתהליך מורכב הכולל סקר עלויות ייצור, שנעשה אחת לשנתיים. לדבריה, במסגרת מתווה לוקר נקבע כי הסקר של שנת 2015 יבוטל, תתבצע התייעלות של 2% בשנה ובנוסף לכך, בכל שנה ירד מחיר המטרה בעוד 1.7 אגורות. במסגרת התוכנית הוסכם על מענקי פרישה לרפתנים מרפתות קטנות, במהלך שתוקצב ב-200 מיליון שקלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

דביר גואטה, רפתן ממושב בן זכאי, הציג את עצמו כבעל משק יעיל לפי משרד החקלאות, אשר מייצר כ-700 אלף ליטר בשנה, אך עם זאת אמר, כי הוא עומד בפני קריסה. ''כל הפחתה של אגורה במחיר המטרה היא פגיעה של 3% בשכר הרפתן. שכר העבודה הוא בממוצע 35 אגורות לליטר, וברפת יעלה משמעותו 12 אלף שקל בחודש גם לרפתן וגם לעובד נוסף, וכל זה ברוטו ולא כולל מסים, חופשות, שעות נוספות, הפרשות לפנסיה ועוד''. עוד טען גואטה כי הצעד לא יביא להפחתת מחיר לצרכן, ותהה אם הבעיה היא לא ברפתן מדוע פוגעים דווקא בו. אביו של דביר, עמוס גואטה, אמר עוד כי מתווה לוקר התקבל בהחלטה חפוזה והזהיר כי הוא יביא להרס ענף החלב.

הרפתן יואב צור מבאר טוביה הוסיף כי הענף נשען על כרעי תרנגולת. הוא ציין כי מדובר בהפחתה של 25 אגורות ממחיר המטרה על פני 5 שנים, ומשמעותה לקחת לרפתנים את המשכורת. לדבריו, הסרת הפיקוח ממחיר הקוטג' והגבינה אפשרה לא רק ליצרניות להעלות מחירים אלא גם לרשתות השיווק. ''הפיקוח קבע כי רשתות השיווק יוכלו לגבות חצי שקל לגביע, ולאחר הסרת הפיקוח הן החלו לגבות מרווח של שקל וחצי לגביע. "שופרסל מרוויחה מזה 100 אלף דולר ביום", אמר צור.

חה"כ דוד צור אמר כי אם המחיר לצרכן לא ירד בעקבות הצעד הזה אז מישהו יעשה קופה על חשבון הרפתנים. עו"ד אפרת אביאני ממשרד החקלאות ציינה כי מחיר המטרה מתפרסם וכבר עכשיו ראינו כי כאשר ירד מחיר המטרה תנובה ויתרה על כוונתה להעלות מחירים. רופא הוסיפה כי הפחתת מחיר המטרה מאפשרת להוריד את מחירי המוצרים המפוקחים.

יש לציין כי הורדת מחיר הקוטג' והגבינה הלבנה ע''י תנובה בחודש האחרון גררה תגובות לא מפרגנות של מובילי מחאת הצרכנים שציינו כי תנובה עושה מהלך פופוליסטי ותו לאו. אייל עופר, דובר "ישראל יקרה לנו" וממובילי מחאת יוקר המחייה אמר אז בתגובה על הורדת מחיר הקוטג': "בפועל, לפני שנתיים בעקבות המחאה מחירי הקוטג' ירדו למחיר שבין 4.5 ל-4.9 שקלים. במשך שנתיים המחיר בפועל לצרכן עלה וטיפס בעשרות אחוזים. כעת, בצעד שיווקי מבריק, תנובה גורמת לנו לחשוב שהיא עושה לנו טובה גדולה למרות שגם הם יודעים שמחיר הקוטג' שאותו מכרו מייד לאחר המחאה היה מחיר הרבה יותר הגון. הורדת מחיר הקוטג' בזמן המחאה היתה הוכחה שכלל מחירי המזון בישראל יכולים לרדת בעשרות אחוזים".

ח"כ אורי מקלב הצטרף לדעת הרפתנים ואמר כי הממשלה מורידה עוד ועוד את המחיר ובסוף תגרום לחיסול הענף. לדבריו, הממשלה קיבלה את ההחלטה בנושא בצורה חפוזה, ערב בחירות. הוא הוסיף כי אין הצדקה להוריד את מחיר המטרה, באופן שישפיע על מוצרי פרימיום ומוצרי בסיסיים באותה צורה. רופא ציינה כי היא עומדת בראש ועדת מעקב שנועדה לפקח על השינויים ולוודא שלא תהייה קריסה של הענף.

בתום הדיון אישרה הוועדה כאמור את ההצעה. היו"ר ברוורמן אמר כי הוא מודע לכך שהמפתח להורדת מחירי מוצרי החלב לא נמצא בתיקון הנוכחי, אלא בטיפול ביצרנים ובמשווקים. עם זאת הוא הורה למשרד החקלאות לבצע מעקב הדוק אחר המציאות בשטח, ולעשות הכל כדי למנוע התרסקות של ענף החלב.