הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה הצעת שר החקלאות לתמיכה במחקר החקלאי בפריפריה


על פי הצעת ההחלטה שאושרה בוועדת שרים לענייני חברה וכלכלה, יוקצבו 15 מיליון שקלים בכל אחת מהשנים 2013-2014 למימון פעילות מחקר חקלאי יישומי באזורים עתירי פעילות חקלאית בפריפריה. שר החקלאות יאיר שמיר: ''משרד החקלאות פועל להפוך את החקלאות לענף כלכלי משמעותי בייצוא באמצעות מחקר ופיתוח''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-07-2013



תחנת יאיר בחצבה. התמונה באדיבות: רבקה אופנבך - מו''פ ערבה תיכונה

למרות הקיצוצים, תקציב המחקר החקלאי האזורי נשמר: וועדת השרים לענייני חברה וכלכלה (קבינט חברתי-כלכלי) אישרה את הצעתו של שר החקלאות ופיתוח הכפר יאיר שמיר, לתמיכה במחקר החקלאי האזורי בפריפריה. על פי הצעת ההחלטה יוקצבו 15 מיליון ₪ בכל אחת מהשנים 2013-2014 למימון פעילות מחקר חקלאי (מו"פ) יישומי באזורים עתירי פעילות חקלאית. המימון ייעשה מתקציב משרד החקלאות, המשרד לפיתוח הנגב והגליל והמשרד לשיתוף פעולה אזורי והחטיבה להתיישבות.

שר החקלאות יאיר שמיר אמר כי ''משרד החקלאות פועל להפוך את החקלאות לענף כלכלי משמעותי בייצוא. המו״פ החקלאי מהווה את אחד האמצעים החיוניים לפיתוח החקלאות הישראלית והגדלת כושר התחרות שלה בשווקי העולם. המשך המימון הציבורי למו״פ היישומי, שכבר הוכיח את עצמו בשטח, ינגיש את פירות המו״פ לכלל החקלאים ויאפשר מציאת פתרונות מותאמים לצרכי האזור, תנאיו הגיאוגרפיים, האקלימיים והאחרים וסיוע לפרנסת החקלאים תוך ניצול היתרונות היחסים בכל אזור".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החקלאות מהווה את ענף הפרנסה העיקרי בפריפריה והמו"פ החקלאי הוא אחד האמצעים החיוניים לפיתוח החקלאות ולשמירה על כושר התחרות שלה. ייחודם של המו"פים האזוריים הוא בעיקר בפתרון בעיות מקומיות נקודתיות ובאיקלום גידולים חדשים, שמביא להגדלת התוצרת החקלאית המקומית ולשיפור האיכות שלה. המו"פים בוחנים ומקדמים תוצרת חקלאית המתאימה ליתרונות היחסיים של האזור בו הם פועלים והמימון הציבורי למו"פ מבטיח שהידע יהיה נגיש לכל החקלאים. תרומה כספית ישירה מתקבלת גם מחסכון במים וניצול משאבי מים מליחים, מחסכון באנרגיה ומחסכון בידיים עובדות.

מחקר חקלאי ציבורי מתבצע בעיקר במוסדות המחקר הארציים הגדולים ובראש וראשונה במינהל המחקר החקלאי (וולקני) במשרד החקלאות. בנוסף לכך מתבצע מחקר חקלאי בכל האוניברסיטאות. מכאן שקיימת חשיבות רבה בפיתוח מו"פ חקלאי יישומי אזורי אשר להבדיל ממוסדות המחקר הארציים, מתמקד במחקר יישומי עם דגש על פתרונות המותאמים לצורכי האזור ותנאיו הגיאוגרפיים, האקלימיים והאחרים ומסייע לפרנסת החקלאים תוך ניצול היתרונות היחסיים בכל אזור. הוא מסייע לפיתוח הכפר, מעודד את החקלאות בפריפריה ואת שמירת הקרקע החקלאית ומסייע לקידום תועלות סביבתיות על ידי מחקר בהפחתת חומרי הדברה, וניצול יעיל יותר של מים ואנרגיה.

לצורך הכנת הצעת ההחלטה נבחנו 40 מחקרים מתוך כלל המחקרים המתבצעים במו"פים האזוריים. מחקרים אלה מקיפים שטח של כ-130 אלף דונם, שהם כשביעית מכלל השטח החקלאי באחריות המופי"ם. התרומה הכלכלית הישירה של 40 המחקרים נאמדת בכ-318 מיליון ₪ בשנה. בחלוקה למספר השנים שהושקעו בכל מחקר ומחקר, מתקבל שהתרומה לשנת מחקר אחת במו"פים היא כ-45 מיליון ₪. בהנחה שהם מייצגים כשביעית מכלל הפעילות, בהתאם להיקף השטחים שהם מקיפים, שהרי שסך התרומה הכספית הישירה לכל שנת מחקר היא כ- 314 מיליון ₪ בשנה, ביחס להשקעה ממשלתית של 15 מיליון ₪ בלבד.