הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בממשלה: המדינה תדאג לפינוי הפסולת מכפרי הבדואים


30 אלף תושבי המגזר הבדואי בדרום חיים היום ללא פחי אשפה. הפסולת מועברת למאכל חיות המשק, והשאר נשרף ע''י התושבים או מושלך לנחלים מה שגורם לזיהום סביבתי גדול אף יותר מפעילות אתר רמת חובב. השר פרץ: ''אנחנו ממשיכים לפעול להעדפת המגזרים החלשים, לרבות המיעוטים והחרדים, והיום אנחנו מובילים עוד צעד חשוב במגמה הזאת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-07-2013



פינוי פסולת, צילום: אברי לכמן - המשרד להגנת הסביבה

ממשלת ישראל אישרה בישיבתה בתחילת השבוע את את תכניתו של השר להגנת הסביבה עמיר פרץ להקמת מערך כולל לטיפול בפסולת ביישובי המיעוטים בדרום. כיום ישנם 30,000 מבני המגזר הבדואי אשר חיים ללא פחי אשפה. את הפסולת המצטברת הם מעבירים למאכל חיות המשק, והשאר נשרף ע''י התושבים או מושלך לנחלים.  על פי המשרד להגנת הסביבה, הזיהום הסביבתי שנגרם עקב כך,  גדול אף יותר מפעילות אתר רמת חובב.

על פי התוכנית שאושרה בממשלה בתחילת השבוע, המדינה תשקיע כ-40 מליון שקלים ובכך, לראשונה מאז שהוקמו ישובי הבדואים בדרום, המדינה תדאג לפינוי אשפה מהכפרים שלהם. התקציב ישמש לתכנון ולניהול משק הפסולת, הקמת תשתיות מחזור, שיקום פינוי מפגעי הפסולת, חינוך והסברה ואכיפה ופיקוח. התוכנית אושרה במסגרת הצעת המחליטים - צה"ל עובר דרומה. במשרד להגנת הסביבה אף מתכוונים להקים יחידה בה ישרתו צעירים בני המגזר הבדואי, במסגרת השוויון בנטל, אשר תפקידם יהיה לוודא כי הפסולת אכן מושלכת לפחים, ולעבור בין הבתים תוך מסע פעילות הסברה כיצד לפנות את הפסולת, לאן וכיצד להפריד פסולת ולמחזר אותה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "החלטתי להעמיד בסדר עדיפות ראשון דווקא את היישובים שבהם מצב איכות הסביבה קשה ביותר. יותר קל להחדיר תרבות של הפרדת פסולת, והפיכתה לחומר גלם לתודעתן של האוכלוסיות החזקות בישראל, אבל המבחן האמיתי הוא כיצד מבצעים זאת באוכלוסיות חלשות ומרוחקות. לצערי, עדיין מתקיים מצב של אוכלוסיות המתפקדות כעולם שלישי, שבהן הפסולת לא מתפנה אלא נשרפת ליד בתי התושבים, והזיהומים לא קטנים אלא מתרבים. ההחלטה היום מאפשרת לנו להשקיע הרבה יותר משאבים גם בחינוך ושינוי תרבותי עמוק, שרובו יהיה השקעה בחינוך לאיכות סביבה הן מרמת ילדים ועד להורים, גם בבתי הספר, גם בקהילה וגם בגנים הפרטיים. ההחלטה היום גם תאפשר לנו להעמיד משאבים לסייע ברכישת ציוד להיכנס לאוכלוסיות חלשות בכל שרשרת הטיפול בפסולת החל מהפרדה ועד למיחזור".

התכנית להקמת מערך כולל לטיפול בפסולת בישובי המיעוטים בדרום אושרה בממשלה לאחר שהכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקון לחוק שמירת הניקיון, שמהווה חלק מתוכניתו של השר פרץ להקים מערך לטיפול מלא בפסולת ביישובי המיעוטים. התוכנית הוצגה בסוף השבוע למנכ"ל משרד ראש הממשלה וקיבלה את תמיכתו.

מליאת הכנסת אישרה ביום ג' 9/7/2013 את התיקון לחוק שמירת הניקיון, המגדיל באופן משמעותי את היקף התקציב אשר ניתן להעביר מקרן הניקיון לפעולות לטיפול בסיסי בפסולת ברשויות מקומיות חלשות. החוק קובע, כי ניתן יהיה להשתמש ב-35% מהכספים המתקבלים בקרן מהיטל ההטמנה לפיתוח, הקמה וייעול של אמצעים לטיפול בפסולת במגזרי המיעוטים. בישובים אלה מתקיימת פעילות לאיסוף הפסולת והתושבים נאלצים לשרוף אותה, ובכך הם יוצרים מפגעים קשים של זיהום אוויר מסוכן. החוק נקבע כהוראת שעה לחמש שנים ובמטרה לצמצם את הפערים בין הרשויות החלשות לכלל הרשויות.