הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל ואוקראינה פותחות במו''מ לקראת הסכם אזור סחר חופשי


השלמת הדיונים וחתימת ההסכם ייצרו הזדמנויות עסקיות חדשות עבור התעשייה הישראלית ויאפשרו מימוש של הפוטנציאל הכלכלי המצוי בשוק האוקראיני הצמא להשקעות זרות, במיוחד בתחומי החקלאות, השירותים פיננסיים, התוכנה, וציוד רפואי. בנוסף יחזק ההסכם את דריסת הרגל של ישראל במזרח אירופה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-07-2013


ישראל ואוקראינה יחלו מחר (ב') במו"מ לכריתת הסכם אזור סחר חופשי, במסגרתו ידונו הצדדים בהסרתם של חסמים שונים החלים כיום על הסחר בין המדינות. סבב הדיונים הראשון, אשר יתקיים בירושלים, מתוכנן להימשך יומיים.

פתיחת המגעים הינה תוצאה של מדיניות המינהל לסחר חוץ במשרד הכלכלה, להגדלת היקף היצוא הישראלי, באמצעות סלילת דרך לשווקים חדשים. השלמת הדיונים וחתימת ההסכם ייצרו הזדמנויות עסקיות חדשות בפני התעשייה הישראלית ויאפשרו מימוש של הפוטנציאל הכלכלי המצוי בשוק האוקראיני הצמא להשקעות זרות, במיוחד בתחומי החקלאות, השירותים פיננסיים, התוכנה, והציוד הרפואי. בנוסף יחזק ההסכם את דריסת הרגל של ישראל במזרח אירופה.

בראש הצוות הישראלי למו"מ לדיונים תעמוד נטלי גוטמן-חן, מנהלת תחום הסכמי סחר בילטראליים במינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה. בנוסף ייטלו חלק בדיונים נציגי משרדי המשפטים, החוץ והחקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאוקראינה הסכמי סחר חופשי עם מדינות חבר העמים לשעבר, עם מדינות אפט"א והשלימה המו"מ עם האיחוד האירופי. בנוסף היא נמצאת בדיונים עם מדינות נוספות בהן קנדה וטורקיה. לישראל הסכמי סחר חופשי עם האיחוד האירופי, ארה"ב, מדינות אפט"א (שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין), מדינות מרקוסו"ר (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי), קנדה, מקסיקו וטורקיה. לאחרונה הושלם בהצלחה מו"מ לכריתת הסכם סחר חופשי עם קולומביה, ובנוסף מתנהל כיום מו"מ על כינון הסכם סחר חופשי עם הודו.

שר הכלכלה נפתלי בנט: ״משרד הכלכלה מחויב לקידום הייצוא הישראלי ומשקיע משאבים רבים על מנת להביא את בשורת התעשייה והחדשנות הישראלית לשווקים הבינלאומיים. הסכמי סחר חופשי מחזקים את הכלכלה הישראלית, יוצרים מקומות עבודה ומורידים את המחירים עבור הצרכן הישראלי. הסכם סחר חופשי עם אוקראינה, יביא לחיזוק קשרי הסחר עם מדינה חשובה זו המהווה צומת דרכים מרכזי בין אירופה ואסיה. אוקראינה מאופיינת על ידי בסיס תעשייה מגוון ועשירה במחצבים ואני סבור כי הידוק שיתף הפעולה הכלכלי עם מדינה זו באמצעות הסכם סחר חופשי יצור הזדמנויות עסקיות רבות עבור היצואן הישראלי״.

אוהד כהן, מנהל המינהל לסחר חוץ מציין כי ''הסכמי סחר חופשי מהווים מסגרת תשתיתית משמעותית עבור היצוא הישראלי. כיום, 65% מהיצוא הישראלי מופנה למדינות עימן יש לישראל הסכם סחר חופשי המקנה ליצואנים, בין היתר, הטובות מכסיות ויתרון תחרותי. מינהל סחר חוץ ממשיך לפעול לטובת היצואנים ע"י הבטחת התחרותיות של מוצריהם ויצירת גישה נוחה יותר לשווקים חדשים וזאת תוך חתירה להסרת חסמי הסחר השונים בהם הם נתקלים בעת היצוא לשווקים אלו".

ממינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה נימסר כי היצוא לאוקראינה עמד בשנת 2012 על כ-294 מיליון דולר, כאשר ענפי היצוא העיקריים הם מינרלים ומוצרים כימיים, פלסטיק וגומי, מוצרי קוסמטיקה ומוצרי חקלאות. ישראל מייבאת מאוקראינה בעיקר מתכות ומוצרי חקלאות. בשנת 2012 היבוא מאוקראינה לישראל עמד על כ-971 מיליון דולר.