הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ירקות עלים נקיים מחרקים: ריסוס טבעי סמוך לקטיף


מספר חברות המשווקות ירקות עלים נקיים מחרקים החלו להשתמש בתחליב החדש, פרי פיתוח של חברת אגרו-שלף הישראלית, ביניהן חברה המשווקת ירקות למגזר הדתי, שהצליחה להפחית ב-50% את הריסוס בחומרי הדברה הודות לשימוש בתכשיר. התחליב אושר על ידי משרד החקלאות לאחר סדרת ניסויי שדה בשיתוף מינהל המחקר החקלאי - מכון וולקני

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-07-2013



צילום: חברת אגרו שלף

המלחמה במזיקים היא משימה קשה במיוחד בעונת הקיץ, תקופה שבה החרקים נמצאים בשיא פעילותם, בעיקר בגידולי ירקות עלים כמו חסה ועלי בייבי האהובים עליהם מאוד. לאחרונה גברה גם המודעות הציבורית למחיר הבריאותי הכבד של ריסוס בחומרים כימיים בסמוך לקטיף, שמתבצע בכדי לוודא שאין על העלים חרקים, זאת לטובת מי ששומר על כשרות.

תרסיס הדברה על בסיס טבעי בשם "תמר טק" שפותח בישראל, מאפשר להדביר עלי מאכל גם שעות ספורות לפני הקטיף. התרסיס מבוסס על שילוב של שמנים רגילים ואקזוטיים שמרחיקים את החרקים בדרך טבעית שאינה מסוכנת לאדם.

''בעזרת המוצר החדש ניתן לשווק מזון נקי ובריא יותר'' אומר אלמוג יעיש ממפתחי תחליב ההדברה. ''הפיתוח מועיל לא רק למגזר הדתי. גם מי שאינם מקפידים על כללי הכשרות שמחים לאכול ירק שאין בו רעלים ואין בו חרקים''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מספר חברות המגדלות ומשווקות ירקות עלים נקיים מחרקים החלו כבר להשתמש בתחליב החדש. חברת "קטיף הארץ הטובה" המשווקת עלי מאכל למגזר דתי הצליחה להפחית ב-50% את הריסוס בחומרי הדברה הודות לשימוש בתמר טק. לדברי יוסי דהאן ממושב איתן, בעלי החברה, מרבית התוצרת של החברה היא בגידול עצמי בשדות, כך שיש שליטה מלאה על ניקיון ירקות העלים.

פיתוח תכשיר ההדברה ''תמר טק'' החל לפני כ-5 שנים ע"י חברת שלף אגרו-טכנולוגיות בע"מ בשיתוף עם מינהל המחקר החקלאי - מרכז וולקני.​ במהלך המחקר נלמדו תכונותיהם של שמנים צמחיים רבים וכיצד ניתן להשתמש בהם לצרכי הדברה.​ ידוע כי לכל צמח ישנה מערכת הגנה כנגד מזיקים או מחלות, והחברה שמה לה למטרה ללמוד כמה שיותר על המערכות הללו ולרתום אותן לשירות החקלאות.​

התכשיר "תמר-טק" מורשה מטעם השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות להדברת אקרית אדומה המצויה בגידול עגבנייה, לגידול קונבנציונלי וגם ולגידול אורגני.​ בנוסף, התכשיר הראה במהלך הניסויים יעילות כנגד מגוון רחב של מזיקים ומחלות.''תמר טק'' הינו בר-קיימא, אינו רעיל, בעל יעילות הדברה מעולה שאיננה נופלת מתכשירי הדברה כימיים ולא פחות חשוב - המחיר משתלם מבחינה כלכלית.

פרטים נוספים ניתן למצוא בעמוד הפייסבוק ובאתר האינטרנט של החברה.