הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בדיקות משנה לבשר קפוא מיובא אינן מבוצעות כנדרש


בדיון שהתקיים אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת נחשף כי בדיקות המשנה לבשר קפוא מיובא אשר צריכות להתבצע בכניסה לרשויות מקומיות בהן נמצאים המפעלים לעיבוד בשר, אינן מבוצעות. עובדה זו התבררה במסגרת דיון בבקשת משרד החקלאות להסדיר בתקנות את גביית האגרה עבור אותן בדיקות. היו''ר ברוורמן הגיב בזעם ודרש מנציגי משרד החקלאות לבדוק את הנעשה בשטח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-07-2013


במהלך דיון שהתקיים אתמול (ג') בועדת הכלכלה של הכנסת, נחשף כי בדיקות המשנה לבשר קפוא מיובא, שאמורות להתבצע כאשר הבשר יוצא מבית קירור ונכנס לתחומי הרשות המקומית בה נמצא מפעל לעיבוד הבשר, כלל לא מבוצעות, זאת בעוד התשלום בעבור אותה בדיקה התבצע כאשר הבשר שוחרר מהנמל.

הדברים נחשפו במהלך דיון בתיקון לתקנות מחלות בעלי חיים, שהגיש משרד החקלאות לצורך הסדרת הגבייה המרוכזת של אגרות בדיקות המשנה לבשר קפוא מיובא. יו"ר הועדה, חה''כ אבישי ברוורמן הגיב בחריפות על המידע  וסירב לאשר את התקנות עד שהוועדה תקבל תמונה מלאה שתבהיר אם המצב בשטח תואם את הוראות החוק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נציגת משרד החקלאות, עו"ד אפרת אביאני, הסבירה כי בדברי חקיקה שונים נקבעה חובה להעביר כל מוצר מן החי בדיקה וטרינרית בעת כניסה לתחום רשות מקומית, שעליה משולמת אגרה. לדבריה, בשנת 1982 נעשה הסדר בין הממשלה לרשויות המקומיות, לגבייה מרוכזת של האגרה עבור בדיקת המשנה של בשר קפוא מיובא. המציאות בשטח אמורה להיות כזו שבעת הכניסה של הבשר הקפוא לנמלים בישראל הבשר צריך לעבור בדיקה ראשונית על ידי וטרינר ממשלתי, שבאותו מעמד מוודא ששולמה האגרה גם עבור בדיקת המשנה בכניסה לרשות המקומית. עוד הסבירה עו"ד אביאני כי ב-2008 הוגשה עתירה לבג"ץ בטענה שההסדר מתקיים ללא בסיס חוקי מספיק, וכעת מבקש המשרד להסדיר את הנושא בתקנות.

היועץ המשפטי של קבוצת נטו שהגיש את העתירה לבג"ץ, עו"ד אריאל מילרמן, טען כי ליבואנים אין התנגדות לביצוע הבדיקה ולתשלום, אלא שהם דורשים שתתבצע בדיקה אחת ותשלום אחד. "אם נאלץ לשלם אגרה נוספת זה יגולגל לצרכן", אמר. עם זאת, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינריים ברשויות המקומיות, ד"ר משה רפאלוביץ, טען כי כאשר הבשר יוצא מהנמל ונכנס לרשות המקומית בה נמצא מפעל העיבוד של היבואן – הוא צריך לעבור את בדיקת המשנה הראשונה שהאגרה עבורה שולמה בנמל. לאחר העיבוד יוצא הבשר למכירה ברשות אחרת, ואז נדרשת בדיקה נוספת שעבורה יש לגבות שוב אגרה.

גם עוזרת המנכ"ל של חברת זוגלובק, אורלי זאבי, אישרה כי בדיקת המשנה לא מתבצעת כשהבשר נכנס למפעל החברה בנהריה אלא רק כשהמוצר הסופי נכנס לרשויות המקומיות לצורך מכירתו. לדבריה זו למעשה בדיקת המשנה הראשונה שהסכום עבורה שולם בנמל. עו"ד אביאני ציינה כי אם בדיקת המשנה בכניסה לרשות המקומית לא מתבצעת בעוד האגרה עבורה שולמה - אז המצב אינו תקין.

ח"כ ברוורמן הגיב בזעם ואמר כי אם הבשר לא נבדק בהתאם לדרישות הדבר חמור מאוד. הוא דרש מנציגי משרד החקלאות לבדוק את המצב בשטח ולדווח על כך לוועדה. לנוכח העובדה שהוועדה לא קיבלה תמונת מצב מהימנה של הנעשה בשטח החליט היו"ר ברוורמן לדחות את הדיון ודרש ממשרד החקלאות להעביר דיווח לוועדה בהקדם. לאחר שתתבהר תמונת המצב בשטח תתכנס הוועדה שוב לדון בתקנות.