הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המעבר הצפוי של יעקב בכר לתנובה מעורר זעם במושבים


במושבים רואים במינויו של בכר לתפקיד בכיר בתנובה, אם יתבצע, חלק מתוכנית שתגביר את הדומיננטיות של הקיבוצים בענף החלב, על חשבון האינטרסים של המשק המשפחתי. הדברים מתרחשים על רקע החרפה ביחסים בין רפתני הקיבוצים והמושבים, שביום שני האחרון ערכו את כנס היסוד של התאגדות נפרדת לרפת המשפחתית. לטענתם הם לא פורשים מהתאחדות מגדלי הבקר, אלא מקימים גוף להגנה על האינטרסים של הרפת המושבית

עלי קדם, הזמן הירוק  25-07-2013


על פי ידיעה של נווית זומר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות", מקיים יעקב בכר מקיבוץ מענית, שהודיע לפני מספר שבועות על פרישתו מתפקיד מזכ"ל התאחדות מגדלי בקר, מגעים על השתלבותו באגף החלב של תנובה, כאחראי על הקשר עם הרפתנים ספקי המחלבה. זומר גם העלתה השערה שהמעבר, אם יתבצע, קשור לכוונתה של אייפקס למכור את חלקה בתנובה, ואת השליטה, לידי מאיר שמיר ותאגידי הקיבוצים, שלאחד מהם, מפעלי גרנות, יש לבכר קשר מיוחד. מתנובה סירבו לאשר את הידיעה ורק מסרו שאם יסוכם על המינוי הם ישמחו לעדכן.

בכר התפטר מראשות ההתאחדות, בין היתר, על רקע המשבר עם חלק מרפתני המושבים, שהתנגדו לתמיכתו בהסכם "מתווה לוקר" שלטענתם מוביל לסגירה של עשרות רפתות משפחתיות. את המינוי האפשרי של בכר בתנובה הם מקבלים בכעס רב, ורואים בכך אישור לחששותיהם. ארנון אושרי, מכפר ויתקין, ממובילי מאבק המושבניקים: "בכר התנדב לחתום על מתווה לוקר, שמוביל ממש בימים אלה לחיסול של משקים קטנים. עכשיו הולכים ובונים פה ציר של קיבוצניקים שכולל את בכר, איציק בדר יו"ר גרנות, ואביתר דותן (מי שכנראה ייבחר למזכ"ל הבא של התאחדות מגדלי בקר - ע.ק.), וכנראה יש גם צלע רביעית. המטרה היא להשיג שליטה בתנובה על ידי הקיבוצים, ובעיקר משקי גרנות שהיא הארגון החזק ביותר. וכדאי לזכור גם שמאיר שמיר, השותף השלישי בתנובה הוא בן דוד של בדר. במקביל רוצים להביא את דותן להתאחדות, שאין לו שום רקע בענף הרפת או בענף החלב, אלא רק קשרים פוליטיים ומפלגתיים, וכבר ראינו מהדוגמא של בכר למה התנהלות כזאת יכולה לגרום - לנזק אדיר למשק המשפחתי. יש פה עוד תמיהה, כיצד זה בכר, שנימק את פרישתו בסיבות בריאותיות, הולך לקחת על עצמו, בלי פסק זמן, תפקיד כזה. דיברתי עם מנכ"ל תנובה, אמרתי לו שאני מתפלא על חוסר הרגישות, אבל כנראה שמי שמשפיע הם בעלי המניות ובראשם איציק בדר". אומר אושרי.

יש לכם הוכחות לתיאוריית הקונספירציה הזאת?

לדברי אושרי "הדברים נאמרים על דרך הסקת מסקנה. מדוע אצה הדרך לבכר לרוץ ולהעביר את מתווה לוקר, כשידע שהתוצאות יהיו כה קטלניות? מדוע סרב לצרף מושבניק מההנהלה או המועצה למו"מ? יתכן שאני מייחס תחכום יתר לדמויות הפועלות, אבל התהליך נראה כדבר דבור על אופניו ובכל מקרה, אינו מבשר טובות למשק המשפחתי."

יעקב בכר הגיב, שבשלב הנוכחי עניין עיסוקיו העתידיים כלל אינו ברור ובוודאי לא עניין קבלת תפקיד בתנובה.

הדברים מתרחשים על רקע החרפה ביחסים בין רפתני הקיבוצים לבין המושבניקים, שביום שני השבוע ערכו את כנס היסוד של התאגדות נפרדת לרפת המשפחתית. לטענתם הם לא פורשים מהתאחדות מגדלי הבקר, אלא מקימים גוף להגנה על האינטרסים של הרפת המושבית. גם בישיבת הפתיחה של הכנס השנתי למדעי הבקר שנערך לפני כשבועיים בירושלים ערכו נציגי המושבים הפגנת מחאה. כשהגיע תורם של הקיבוצניקים אבו וילן, מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, ויעקב בכר לשאת את דברם, הוציאו כמה עשרות מהנוכחים משרוקיות וסירבו לתת לדוברים להתבטא. וילן לא נבהל והכריז: "אני רפתן לשעבר, בן של רפתנים, ואף אחד לא יסתום לי את הפה". כפי שדווח ב"הזמן הירוק" בשבוע שעבר, ביום חמישי (אתמול) היתה אמורה מועצת ההתאחדות לאשר את מינויו של אביתר דותן משמרת כמזכ"ל ההתאחדות החדש, לאחר שהועדף על ידי ועדת האיתור ונותר למעשה מועמד יחיד.

ובינתיים, בחזית המשפטית נחלו המושבניקים מפלה במאבקם נגד יישום מתווה לוקר: הרכב של שלושה שופטי בג"ץ, בראשות השופט ג'ובראן, דן ב-15 בחודש שעבר בעתירת תנועת המושבים נגד החלטת ועדת המכסות ושר החקלאות לחלק את תוספת המכסות לשנת 2013 למשקים המייצרים מעל 700 אלף ליטר, וזאת בהתאם למתווה לוקר. בג"ץ החליט שלא להתערב בחלוקת תוספת המכסות לשנת 2013, אך הותיר את העתירה תלויה ועומדת, תוך התחייבות של משרד החקלאות להגיש לכנסת טיוטת תקנות בנושא הרלוונטי עם תחילת מושב החורף של הכנסת באוקטובר השנה.

הכתבה פורסמה בעתון ''הזמן הירוק''