הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החל פרויקט שיקום הצמחייה בנחלי אגן ההיקוות של הכנרת


רשות ניקוז ונחלים כינרת בשיתוף עם משתלת הרדוף החלה בימים אלו בפרויקט אקולוגי ייחודי ליצירת ''בנק צמחים'' הנמצאים בסכנת הכחדה או שנעלמו כליל מאפיקי הנחלים באגן ההיקוות של הכינרת. המטרה היא לשקם את בתי הגידול הטבעיים בנחלים ובמעיינות, שנפגעו קשה במהלך עשרות שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-08-2013


הזרמת שפכים לנחלים, הרחבת שטחי החקלאות והפיתוח המבני המואץ, גרמו במהלך השנים לפגיעה קשה בבתי הגידול הטבעיים באפיקי הנחלים באגן ההיקוות של הכנרת ולהכחדת צמחים ובעלי חיים שנעלמו מהנוף. בסקר אקולוגי שנערך באזור נמצאו 40 זני צמחים שונים המתאימים להגדרה זו, ביניהם - ארכובית סנגלית, כדורן ענף ושיח אברהם. 

בימים אלו החלה רשות ניקוז ונחלים כינרת בשיתוף עם משתלת הרדוף המעסיקה אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים ופגועי נפש, בפרויקט אקולוגי ייחודי ליצירת ''בנק צמחים'' שנמצאים בסכנת הכחדה או שנעלמו כליל מאפיקי הנחלים. זאת במטרה לשקם את הצמחייה הטבעית בנחלים ובמעיינות של אגן ההיקוות של הכינרת המהווים מסדרונות אקולוגיים טבעיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"פרויקט שיקום הצמחים הינו נדבך נוסף במסגרת תפקידנו במטרה להחיות את הנחלים וגדותיהם'' אומר רן מולכו, מהנדס רשות ניקוז ונחלים כינרת. ''לרצועות תוואי הנחלים השפעה ישירה על טיב איכות מי השתייה שלנו. זני הצמחים מהסוג הטבעי אינם 'צמחי מדף' ועל כן שיתוף הפעולה עם משתלת הרדוף הינו חיוני. עובדי משתלת הרדוף מבצעים את עבודת ריבוי הצמחים, זריעה, הנבטה, חיתוך והעתקה ובשלב הסופי מעבירים את השתילים לאתרי הנחלים וכך התהליך חוזר''.

מולכו מוסיף כי האתגר בפרויקט הוא להחזיר את המופע הטבעי של הירדן על ידי פיתול אפיק הנחל, העשרת מגוון הצמחים והשבת מינים מקומיים שנכחדו במהלך עשרות שנים של הזרמת שפכים לנחל. ''אנו מקווים, כי בעקבות שיקום צמחי הנחל והשבתם למערכת האקולוגית המתחדשת, יופיעו בערוצי הנחלים בתי גידול חדשים ובעלי חיים שבמשך שנים לא נראו".

לדברי מנהל משתלת הרדוף נועם רבין, הפרויקט המשותף עם רשות ניקוז ונחלים כינרת, מאפשר עיסוק המשלב עניין וכוחות מרפאים לחוסים ופגועי הנפש במשתלה, המסייע בתהליך שיקומם.  ''במשך השנה לומדים פגועי הנפש על מקורות המים ומאפייניו של כל נחל ובכך מרחיבים את תחומי חייהם. חשוב לנו שהמטופלים יראו שעבודתם המסורה במשתלה אכן בעלת ערך" אומר רבין.

רשות ניקוז ונחלים כינרת אחראית על אגן ההיקוות של הכינרת ממטולה בצפון ועד מנחמיה בדרום, ממזרח רמת הגולן ועד רכס הרי נפתלי והרי מירון במערב. במסגרת אחריותה, מניעת נזקי שיטפונות, סחף וקרקע, שיקום מעיינות וגדות הנחל בפן האקולוגי והנופי.