הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכון המחקר מיגל לרה''מ: לא לעצור שיתוף הפעולה עם האיחוד


בעקבות הנחיות האיחוד האירופי להחרמת גורמי מחקר ישראלים הפועלים מחוץ לקו הירוק, והדיווחים כי במשרד החוץ שוקלים אם להשתתף בתוכנית ''הורייזון 2020'', פנה מכון המחקר ''מיגל'' לנתניהו בבקשה לאפשר את המשך התקצוב האירופי למחקרים בפריפריה. ''ההיקף המחקרי הרחב בסיוע האיחוד האירופי מאפשר מחקר ברמה בינלאומית ובמידה וייפגע יכול להחזיר אותנו שנים לאחור''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-08-2013


מכון המחקר "מיגל" בגליל העליון פנה לראש הממשלה ולשרי הביטחון, המדע, החינוך והחקלאות בבקשה שלא להפסיק את שיתוף הפעולה בין ישראל לאיחוד האירופי. זאת לאחר שאתמול (א') נודע כי במשרד החוץ שוקלים אם להשתתף בתוכנית של האיחוד בתחום המחקר והפיתוח "הורייזון 2020", זאת בעקבות החלטת אירופה להחרים את ההתנחלויות.   המפגש הראשון של התוכנית נקבע ל-14 באוגוסט,  וישראל צריכה עד אז להחליט אם תשתתף בה. המשמעות של אי הצטרפות היא, שכמיליארד אירו לא יועברו לחברות טכנולוגיה ישראליות בשבע השנים הבאות.

לקראת הדיון הצפוי של ראש הממשלה, בהשתתפות השרים וראש המועצה לביטחון לאומי, בשאלת המשך שיתוף הפעולה בין ישראל לאיחוד האירופי בתחומים השונים, פנה פרופ' אורי מר חיים, ממכון המחקר מיגל בגליל העליון לראש הממשלה ולשרים, בבקשה שלא לקבל החלטות חפוזות ולשקול את כלל ההיבטים הנוגעים בעניין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במכתבו כותב פרופ' מר חיים: ''שיתוף הפעולה המחקרי בין מכוני מחקר בישראל ואירופה, מעניק למוסד מיגל בגליל העליון לא רק מימון ברמה גבוהה, אלא גם מביא את האזור שלנו הנמצא בפריפריה הרחוקה של ישראל לקדמת המדע והטכנולוגיה העכשווית והעתידית. תקציבי העתק של האיחוד האירופי, הנאמדים במיליוני יורו לשנה, המועברים למכוני המחקר הישראלים, מאפשרים גישה לתשתיות מחקרים שאינם קיימים בישראל, התחברות לידע המתפתח באירופה שתורם לנו לקידום נושאים חדשניים ובעלי השלכות יישומיות, מגביר שיתוף פעולה מדעי על בסיס מקצועי רחב וכן תורם למוניטין של חוקרים ישראלים ושל ישראל כמדינה מתקדמת בעולם הרחב. ההיקף המחקרי הרחב בסיוע התמיכה של הקרנות באיחוד האירופי מאפשר מחקר ברמה בינלאומית ובמידה וייפגע יכול להחזיר אותנו שנים לאחור ברמת היכולות המחקריות והתקציביות. כמוסד הממוקם בקריית-שמונה הצלחנו להגיע לפתרונות חדשניים הודות לקשרים הן עם מוסדות מחקר והן עם תעשיות באירופה בעקבות הפרויקטים בהם זכינו''.

פרופ' מר חיים מוסיף ואומר, כי גם מבחינה מדעית וגם ברמה בינלאומית, הקשר בין מדענים בגליל העליון למדענים בעולם לקידום כלל המחקר העולמי במחקרים מובילים הביא לגיבוי ואהדה מקצועית רבה וכן למיצובם הגבוה של החוקרים בעולם המדעי. בקשר זה מתקיים דו שיח גם בין ארצות ידידותיות לישראל באמצעות הקשר המחקרי החוצה גבולות. פרופ' מר חיים מציין, כי ישראל נהנית ממעמד מיוחד כמדינה לא אירופאית הזכאית להשתתף כחברה שוות זכויות בתכניות המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי, והחלטה על חרם עלולה לטרפד את עתיד המחקר בישראל לשנים הבאות וכי הנזק הכבד ביותר יגרם למכוני מחקר בפריפריה, כדוגמת מכון המחקר מיגל, הממוקם בקרית שמונה שבאצבע הגליל. ''מאחר ובפריפריה אין כמעט אפשרות להשגת תרומות עבור מחקרים מקיפים. רוב התרומות, לצערנו, מוענקות למוסדות במרכז הארץ. תמיכת האיחוד האירופי במחקרים ומכוני מחקר כמו מיגל, מקדם את המחקר ומאפשר לחוקרי מיגל לתרום למחקר בעולם וכן מאפשר למיגל לקלוט חוקרים (ישראלים חוזרים) הבאים להתיישב בפריפריה הרחוקה'' כותב פרופ' מר חיים לראש הממשלה נתניהו.

מכון המחקר מיגל נמצא במרכזו של פרויקט גדול SCOW ביזמת האיחוד האירופי, בעלות כוללת של 5 מיליון יורו, העוסק באיכות סביבה באזורי חקלאות ותיירות כאשר מכון מיגל מוביל פתרונות יישומיים בתחום הזה יחד עם ברצלונה, קורסיקה, מלטה, וגנואה מהאזורים השונים באירופה, והרשות הפלסטינאית.

העתקים מהמכתב נשלחו גם לשרי הביטחון, המדע, החינוך והחקלאות, למנהל המכון לביטחון לאומי מל"ג ועוד.