הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הירקות פוצו בכ-64 מיליון ₪ בגין נזקים בשנה החולפת


רוב הנזקים נגרמו כתוצאה מנזקי טבע ואסונות טבע. בנוסף, נזק משמעותי נגרם השנה לגידולי האבטיח והמלפפון כתוצאה מווירוס ה-CGMMV אשר פגע באזורים שונים בארץ. בימים אלה מחדשת חברת קנט את ביטוח הירקות לעונת 2013/14 תוך שהיא מפרסמת נוהלי עבודה שנועדו לצמצם את הפגיעה מהתפשטות הוירוס

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-08-2013


קנט - הקרן לנזקי טבע בחקלאות פיצתה בשנה האחרונה את מגדלי הירקות בסכום של כ-64 מליון ₪ בגין נזקי טבע ואסונות טבע. כך עולה מנתוני החברה לקראת חידוש ביטוח הירקות לעונה 2013/14. עיקר הנזק נגרם בעקבות סערה וברד המכוסים בביטוח נזקי טבע וכן מאירועי אקלים חריגים, מחלות ומזיקים, המכוסים בביטוח אסונות טבע.

מבין גידולי הירקות, את מירב הנזקים בשנה האחרונה ספגו גידולי תפוחח האדמה, בעקבות סופה שהתרחשה במהלך ינואר 2013 ופגעה בשטח של כ-35,000 דונם. הסופה גרמה לפגיעה בנוף הצמחים, והביאה לכך שהיבול פחת בצורה משמעותית בחלקות רבות. היקף הפיצוי הכספי למגדלי תפוחי האדמה עמד השנה על כ-20 מליון ₪.

נזק משמעותי נוסף נגרם השנה לגידולי האבטיח והמלפפון, בעיקר כתוצאה מווירוס ה-CGMMV אליו נחשפו המגדלים בשנים האחרונות, ואשר פגע בחלקות רבות באזורים שונים בארץ. הווירוס מועבר דרך הזרעים והשתילים וכן בצורה מכאנית ע"י כלי עבודה, כמו מזמרות, ארגזי קטיף, נעלי עבודה וביגוד, מגע עובדים, מגע בין צמחים פצועים, מי ההשקיה וכו'. התנהגות זו של הווירוס מוסיפה על הקושי הרב במניעה ושליטה בעת הדבקה ומחזקת את הצורך במניעה מקדימה וטיפול מיוחד לאחר גילוי ההדבקה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הנזק שגרם הוירוס לגידולי האבטיח חמור במיוחד ובשנה האחרונה פיצתה קנט את מגדלי האבטיח והמלפפון בסכום של למעלה מ- 17 מיליון ₪. בגידולי האבטיחים פגיעת הווירוס חמורה במיוחד כיוון שהיא אינה נראית על קליפת האבטיח. על מנת לאתר את הפגיעה יש צורך לפתוח את האבטיחים, כך שלא ניתן לשווק גם את אלה שלא נפגעו. יתרה מזאת, היות והווירוס נמצא באדמה, לא גם בשנה הבאה לא ניתן יהיה לגדל דלועים באותה חלקה, מבלי לבצע סניטציה נרחבת, ובעלות גבוהה.

על מנת למנוע נזקים כבדים למגדלים, גיבשה קנט בשיתוף עם גורמי ההדרכה, נוהלי עבודה שיסייעו לצמצם ואף למנוע את נזקי הווירוסים והמחלות בירקות. בין שאר הפעולות השוטפות, החברה ממליצה למגדלים להזמין זרעים ושתילים מאושרים בלבד ולדרוש מחברת הזרעים או מהמשתלה אישור בריאות הכולל גם בדיקה לניקיון הזרעים והשתילים מווירוס CGMMV וממחלות נוספות.

באזור הנגב וחבל הבשור נפגעו השנה גידולים בהיקף של למעלה מ-40,000 דונם, בעמק חפר כ-6,000 דונם, ובתענך למעלה מ-2,000 דונם של גידולי ירקות.

כמידי שנה ענף הירקות במועצת הצמחים רכש ביטוח נזקי טבע ואסונות טבע בסיסיים לכלל מגדלי הירקות אשר רשומים במועצה כחוק, כאשר חלק ניכר מהמגדלים רכש ביטוח גבוה יותר. ביטוח נזקי הטבע וביטוח אסונות הטבע מורחבים שמציעה קנט מעניקים למגדלים כיסוי ביטוחי מקיף יותר המכסה עד 100% מהוצאות הייצור. חשוב לציין שבחלק מהגידולים, ניתן לרכוש כיסוי ביטוחי גבוה יותר, המכסה הוצאות ייצור גבוהות מהנורמה.

בקנט מציינים כי ביטוח גידולי הירקות אינו כולל את ביטוח בתי הצמיחה ובתי הרשת. כזכור בשנה האחרונה נגרמו נזקים למגדלי הערבה כתוצאה מסערה שגרמה לקריסת בתי צמיחה. קנט מאפשרת לרכוש, בנפרד, ביטוח עבור בתי צמיחה.