הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הפנים: יש להתיר כניסה חינם לכל חופי הרחצה


תמימות דעים בקרב חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון שהתקיים היום בכנסת, באשר להארכת שעות העבודה של המצילים, כניסה חינם לכל החופים בחודשי הקיץ, ופיקוח על מחירי המוצרים הנמכרים לציבור בחופי הרחצה בים. יו''ר הועדה חה''כ מירי רגב ציינה כי עוד בזמן הפגרה יתקיים דיון המשך על מנת לוודא ''שאזרחי ישראל נהנים מהחופים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-08-2013



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הפנים והגנת הסביבה, קיימה היום (א') דיון המשך בנושא תפעול חופי הרחצה בארץ. בפתח הדיון, הגדירה חה''כ רגב את מטרותיו: כניסה חופשית לכל החופים בחודשים יולי עד ספטמבר - לכך מונו חברי הכנסת דוד אזולאי ותמיר זנדברג להציע תיקוני חקיקה במידת הצורך; הארכת שעות העבודה של המצילים בהתאמה להארכת שעון הקיץ; ופיקוח על מחירי המוצרים הנמכרים ע''י זכיינים בחופי הים, כמו ארטיקים, משקאות וכד'.

כיום חופים רבים ברחבי הארץ מותנים בתשלום בכניסה, זאת למרות החלטת בג"ץ משנת 2007 שקבעה כי אין לגבות תשלום עבור שירותי רחצה בסיסיים בחוף.  לפני כשבועיים דנה הועדה במצב החופים בישראל, שבמסגרתו הציגו ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ואגודת "אדם טבע ודין" הצעת חוק שמטרתה לבטל את גביית התשלום בכניסה לחופי הרחצה.  על פי ההצעה, ייאסר לגבות דמי כניסה לחופים שמספקים שירותי רחצה בסיסיים ולא יאושר לגבות דמי חניה בחניות הצמודות לחופים, כאשר הדרך היחידה להגיע אליהם היא באמצעות רכב פרטי.  הצעת החוק החדשה, אם תעבור, עתידה לעגן בחוק את החלטת בג"ץ ולאסור גביית דמי כניסה לחופים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק
  
יו"ר ארגון המצילים הארצי אבי אפיה, שהשתתף היום בדיון בכנסת, אמר כי לדעתו בהחלט ניתן להאריך את שעות ההצלה עד לשקיעה. הוא ציין כי בת"א קיים סכסוך עבודה מקומי בין ארגון המצילים המקומי לבין העירייה. יאיר מוהר, סגן מנהל אגף החופים בעיריית ת"א, אמר כי ארבעה חופים מוכרזים סגורים כרגע ואינם מאוישים במצילים. לדבריו, המצילים נקלטים כעובדי עירייה עונתיים, וישנם חוזי העסקה שונים עם דור הוותיקים, דור א' המועסקים שבעה חודשים בשנה ועם מצילים דור ב' המועסקים במשך ששה חודשים ומשכורותיהם נמוכות יחסית. בשל המשכורות הנמוכות וההעסקה העונתית, רבים ממצילי דור ב' מעדיפים לחפש עבודה קבועה ולהפסיק את העבודה בהצלה.

מנהל אגף החופים בחיפה יעקב לופו, אמר כי הארכת שעות העבודה בחיפה שם עובדים המצילים עד השעה 6 בערב עלולה להסתכם בעלות של 1.8 מיליון ₪. הוא ביקש את אישור משרד האוצר במידה ומתקבלת החלטה כזו. מנכ"ל עיריית הרצליה, יחיעם השמשוני, ציין כי בעירו המצילים עובדים עד 7 בערב ואין גבייה על הכניסה לחופים. גם הוא ציין כי הארכת שעות העבודה תגרור עלויות של מערכות תומכות נוספות לשירותי ההצלה. לגבי פיקוח על מחירי המוצרים הנמכרים בחופים, אמר כי העירייה אינה מפקחת על המחירים. יהודה שביט, ראש המועצה האזורית מטה אשר, שבשטחה החופים מראש הנקרה ועד עכו (למעט נהריה), אמר כי הבעיה היא ביחסים בין השלטון המקומי למרכזי. הארכת שעות ההצלה לדבריו, פירושה תוספת כספית לשירות התומך.

חה''כ רגב: על משרד הפנים מוטלת החובה לדאוג לשירותי ההצלה

חה"כ דב חנין בירך על קיום הדיון באמצע הפגרה בכנסת ואמר כי הוא מבטא את נחישותה של הוועדה לטפל בכל הנושאים שהועלו. הוא ציין בצער את אובדן חיי האדם בחופים בסוף השבוע האחרון וקרא לציבור להישמר על חייו. "הצלה אינה מותרות. היא עניין של חיים ומוות", אמר ח"כ חנין. "הרסני, שבמקומות רחצה מוכרזים אין מצילים בתחנות. תחנות אלו חייבות להיפתח.  הארכת שעות ההצלה גם היא עניין של חיי אדם ועליה להיות צמודה להארכת שעון הקיץ''. חנין הוסיף ואמר כי שנים רבות הוא עוקב אחר עבודת המצילים ולדעתו הם עושים עבודת קודש. חנין קרא למשרד הפנים לממן את שירותי ההצלה מאחר ומדובר בעניין ממלכתי.

מנהל האגף לרישוי עסקים ואתרי רחצה במשרד הפנים אשר גרנר, ציין כי ב-130 מתוך 140 חופי הרחצה הכניסה היא חופשית. לגבי פיקוח על מוצרים בחופים, אמר כי הנושא אינו בסמכותו. ח"כ מירי רגב הגיבה בחריפות ואמרה כי היא דורשת שבכל החופים הכניסה תהיה ללא תשלום בחודשי הקיץ וכי יהיה פיקוח על מחירי המוצרים.

יו''ר הועדה חה''כ רגב סיכמה את הדיון ואמרה כי על משרד הפנים מוטלת החובה לדאוג לשירותי ההצלה ויש להאריך את שירותי ההצלה בהתאם להארכת שעון הקיץ. כמו כן יש לוודא שבחודשים יולי עד ספטמבר הכניסה תהיה חופשית לכל החופים. במידת הצורך החוק יתוקן כך שוועדת הפנים תפקח על נושא זה. כמו כן ביקשה היו''ר לדעת באלו רשויות היו מכרזי זכיינים בחופים והאם יש פיקוח על מחירי המוצרים הנמכרים. חה''כ רגב ציינה כי עוד בזמן הפגרה יתקיים דיון המשך על מנת לוודא שאזרחי ישראל נהנים מהחופים.