הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הדבש: ירידה של 6% בתפוקת הדבש השנה


השנה נרשמה ירידה בהיקף ייצור הדבש שיגיע ל-3,000 טון, בעקבות מיעוט במשקעים ובפריחה. דבורת הדבש הינה בעלת חשיבות אדירה, בשל היותה המאביקה המרכזית בטבע. בעשר השנים האחרונות נעלמו כשליש מהדבורים, תופעה המאיימת על עתיד החקלאות והמזון בעולם. מחיר צנצנת דבש יעמוד השנה על 20 שקלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-08-2013



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ייצור הדבש בישראל פחת השנה וצפוי להגיע להיקף של כ-3,000 טון המופקים מכ-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ. כך מוסר מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור לקראת ראש השנה.  הירידה בהיקף הייצור נובעת ממיעוט המשקעים בחודשי פברואר-אפריל, מפריחה מועטה, ובשל התופעה העולמית של התמוטטות מושבות הדבורים שנמשכת כבר למעלה מעשור ברחבי העולם, וגרמה השנה להיעלמות רבת היקף של דבורים בעיקר בדרום הארץ. צריכת הדבש השנתית בישראל מסתכמת בכ- 4,000 טון דבש ובחגי תשרי ישווקו כ- 1,600 טון דבש שהם 40% מהביקוש השנתי.

דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש, אלא בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, בשל היותה המאביקה המרכזית בטבע. על פי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, 71 מבין 100 היבולים האחראים לכ-90% מכלל המזון לבני אדם בעולם, מופרים על ידי דבורים. ''היבולים החקלאיים תלויים הן בתנאי מזג האוויר והן בהאבקה שהינה תנאי בסיסי להפריה, לחנטה וליצירת פרי'' אומר אבידור ומוסיף, כי יבולי פירות רבים כמו המנגו, האבוקדו, השקד, התפוח, האגס, והדובדבן  היו נמוכים השנה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. באזור הגידול המרכזי של ישראל בצפון הכנרת עומד השנה יבול המנגו על  כ-10,000 טון, שהם כמחצית מהכמות הממוצעת השנתית. גם יבול הדובדבן השנה צנח ביותר מ-60%, כאשר באזור מטולה כלל לא היה פרי השנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

רק לאחרונה דיווחו דבורים מקליפורניה למועצת הדבש בישראל, כי בשל העלמות הדבורים, נאלצו לייבא לאזור מטעי השקד כ-מיליון וחצי כוורות,  זאת בנוסף ל-500,000 כוורות שהובאו ממקומות אחרים ברחבי המדינה, להאבקת 760 אלף דונם של עצי שקד. בארצות המפותחות מסבסדות הממשלות באופן קבוע את ענף הדבש, בכדי לא ליצור מצב של מחסור במזון. גם בישראל נערכת מועצת הדבש לקידום המודעות לצורך שמירה על ענף גידול הדבורים ומעודדת נטיעות צופניות והרחבת שטחי המרעה בשיתוף קק"ל ובהקצאה שנתית של 100 אלף שתילים לנטיעה על ידי הדבוראים.

על פי מועצת הדבש, המחיר הקמעונאי הממוצע לצנצנת של 350 גרם יעמוד השנה על כ- 20 ₪ כולל מע"מ. מחיר זה נמוך מהמחיר אשתקד, למרות עליית המע"מ באחוז. המחיר שמקבל הדבוראי-היצרן, הינו כ- 18 ₪ לק"ג דבש גולמי כך שנותרים לדבוראי רק 6 ₪ על כל 350 גרם שהוא מייצר, דבר שמביא לביטוי שחיקה ברווחיות הייצור של הדבש.

אבידור מציין, כי מנתוני השנה האחרונה ניכרת עלייה בצריכת הדבש, לא רק בחגי תשרי, אלא גם לאורך כל חודשי השנה ובעיקר בעונת החורף, נתון המצביע על עלייה במודעות לחשיבות צריכת הדבש כמקור חשוב למזון בריאות. אבידור ממליץ לרכוש דבש איכותי מתוצרת מכוורות ישראל, בכדי לתמוך בחקלאות הישראלית, ולוודא כי על צנצנת הדבש מודבק תו האיכות - "דבש איכות תוצרת ישראל" המאשר את היותו דבש איכות טבעי.

בישראל היום כ-500 דבוראים המטפלים ב-100,000 כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. בארץ קיימות מכוורות גדולות לצד מכוורות משפחתיות שחלקן מוכרות דבש באופן עצמאי. הכוורות פזורות בכ- 6,300 נקודות, כאשר הפיקוח על ייצור הדבש מתקיים בהתאם לתו תקן הישראלי.

בין התאריכים 16.8-28.9 יתקיים "פסטיבל הדבש" במכוורות ברחבי הארץ, במטרה לעודד צריכת דבש ישראלי כחול לבן ומודעות לחשיבות קיום הענף בישראל.