הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה לפיתוח הגליל: יבול התפוחים השנה איכותי במיוחד


הטמפרטורות המתונות ששררו בחודשי הקיץ בגליל ובגולן, תרמו ליבול של תפוחים גדולים, צבעוניים ואיכותיים במיוחד. בחגי תשרי נמכרים בישראל 15,000 טון תפוחים, לעומת 10,000 טון בשאר חודשי השנה. הישראלים צורכים 22-24 ק''ג תפוחים לשנה לנפש. ב-15 השנים האחרונות עבר ענף התפוחים בישראל מהפכה של ממש והישראלים יכולים ליהנות מתפוחים איכותיים לאורך כל השנה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-08-2013


תפוחים בקירור, צילום: עומר שביט
תפוחים בקירור, צילום: עומר שביט

יבול תפוחים איכותי במיוחד צפוי השנה במטעי הגליל ורמת הגולן, בזכות הטמפרטורות המתונות בקיץ הנוכחי, ובעיקר הטמפרטורות הנמוכות יחסית לעונה בלילות. השנה צפוי בישראל יבול של כ-100 אלף טון תפוחים, המיועדים לצריכה בשוק המקומי, כ-20% פחות מאשר בשנה שעברה.  לקראת ראש השנה עולה משמעותית צריכת התפוחים ובחודש חגי תשרי נמכרים בישראל 15,000 טון תפוחים, לעומת 10,000 טון בממוצע בשאר חודשי השנה. הישראלים צורכים 22-24 ק''ג תפוחים לשנה לנפש.

עמוס לוין, סמנכ"ל לפיתוח החקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים מוסר, כי עונת קטיף התפוחים הנוכחית מצטיינת ביבול באיכות מעולה מבחינת גודל הפרי, צבעו וטעמו: "הקיץ הנוכחי שמתאפיין בטמפרטורות נמוכות יחסית, במיוחד בשעות הלילה וכן כמות פרי ממוצעת שאינה מעמיסה על העצים, הביאו לכך ליבול של תפוחים גדולים, צבעוניים ואיכותיים במיוחד. בימים אלה, ערב ראש השנה תשע"ד, ניתן להתגאות בהישגי המחקר והפיתוח בגידול התפוח בהרי הגליל והגולן והתפוחים השנה הינם ההוכחה להישגים אלו".

ב-15 השנים האחרונות עבר ענף התפוחים בארץ מהפכה של ממש בכמות ואיכות היבול, אשר באה לידי ביטוי בהתמקצעות והתארגנות משופרת בגידול הפרי במטעים תוך דגש על חסכון במים ואיכות הפרי. ''ענף התפוחים מספק לצרכנים בישראל לאורך כל השנה מוצר איכותי בכל המדדים, גודל פרי, צבע, מירקם, עסיסיות וחיי מדף ארוכים. התפוח אהוב על החך הישראלי ומייצב עצמו כמוצר איכותי העדיף על התפוח המיובא. הפרי נארז באריזות חדשניות התורמות לחזות שלו בחנויות ובמרכולים'' אומר לוין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת החדשנות במחקר ופיתוח, שופרה איכות ועסיסיות התפוח, פותחו מודלים יישומיים לחסכון במים ודישון, וחלה התפתחות מרשימה בייצור שתילים פוריים יותר. עיצוב העצים בשיטה החושפת את הפרי לשמש ומקלה על הקטיף מסייע ליציבות ביבולים, לגודל פרי ראוי באיכות שוק מעולה ולחסכון בימי עבודה. כמו כן נמשך גם פיתוח תחום ההדברה הביולוגית ושימוש בטכנולוגיות חדישות, ידידותית לסביבה בשיתוף פעולה עם מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון.

גם בתחום הטיפול בפרי לאחר הקטיף נעשתה התקדמות גדולה בשנים האחרונות. מהמעבדה לאחסון פירות בשטח מפעל "גליל קירור" בקרית שמונה, בו יאוחסנו השנה כ- 16,000 טון תפוחים נמסר, כי המחקר בענף התפוח התקדם ביכולותיו, ובאמצעות טכנולוגיות קירור חדישות מיישמים היום את החידושים לטובת הצרכן הישראלי, שנהנה מתפוחים עסיסיים לאורך כל השנה, זאת על ידי אחסנתם בקירור באוויר מבוקר, אשר מאריך את חיי המדף של הפרי אשר שומרים על מרקם מעולה ואיכות תזונתית לאורך כל השנה.

מטעי התפוח בישראל משתרעים על שטח של כ-42 אלף דונמים, כאשר 95% מיבול התפוחים בארץ גדלים בהרי הגליל והגולן בגבהים של לפחות 600 מטר, כיוון שהתפוח הינו פרי שאוהב קור. ערך התוצר השנתי של שוק התפוחים בישראל עומד על כ- 700 מיליון שקלים בשנה. מידי שנה מיובאים לישראל כ- 7,000 טון תפוחים מאירופה וארה"ב, אך איכותם נחשבת לנמוכה מזו של הפרי הישראלי. בשמונה השנים האחרונות, שווקו מידי שנה 5,000-14,000 טון תפוחים ישראלים לסוריה בתיווך מגדלי התפוחים הדרוזים ברמת הגולן. כך גם בשנה החולפת, אך לאור המצב בסוריה עדיין לא ברור האם ייצוא זה ימשך גם השנה.  הייצור השנתי העולמי של תפוחים נע סביב 50-60 מיליון טונות. המדינות העיקריות המגדלות תפוחים הן סין, עם  כ- 25-30 מיליון טונות לשנה, מדינות אירופה עם כ- 10 מיליון טונות לשנה וארצות הברית המגדלת כ- 5 מיליון טונות תפוחים בשנה.