הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התוכנית להקמת מתקני קליטת גז יבשתיים נדחתה בחצי שנה


התוכנית הלאומית שהיתה אמורה לעבור במהלך החודש לאישור הממשלה נדחתה לתחילת השנה הבאה, זאת בשל בחינת תסקיר שמתבצע בימים אלו על ידי מומחי המשרד להגנת הסביבה. השר פרץ: ''אנו עושים ככל שביכולתנו לעמוד בלוחות הזמנים אך לא נתפשר על ביטחון התושבים והסביבה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-08-2013



הפגנה מול משרד האנרגיה, צילם: עומרי גל

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ הודיע היום כי התוכנית הלאומית להקמת שני מתקני זיקוק יבשתיים לגז טבעי תובא לאישור הממשלה בתחילת 2014 ולא החודש כפי שתוכנן, זאת בשל בחינת התסקיר שמתבצע בימים אלו על ידי מומחי המשרד להגנת הסביבה. "אנו עושים ככל שביכולתנו לעמוד בלוחות הזמנים אך לא נתפשר על ביטחון התושבים והסביבה'' אמר השר פרץ. 

התסקיר הועבר למשרד להגנת הסביבה לפני כחודש וחצי, ועל פי חוק מוקצבים לו שלושה חודשים להכנת חוות דעת. ''כיוון שמדובר בתכנית מורכבת, הנבחנת בישראל זו הפעם הראשונה והמידע הנוגע אליה חריג בהיקפו, אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת לעמוד בלוחות הזמנים. על כן ובשל החשיבות הרבה שאנו רואים בהבאת הגז הטבעי לישראל, אנו מעסיקים יועצים חיצוניים ונעזרים במומחים מנוסים ממכוני מחקר ופועלים לילות כימים הן במהלך הקיץ ותקופת החגים הקרובה וזאת על מנת להגיש את חוות הדעת במהלך חודש אוקטובר, בתיאום מלא עם מינהל התכנון במשרד הפנים ועם משרד האנרגיה והמים" נאמר בהודעה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההחלטה התקבלה בסיפוק רב בקרב חברי מטה מאבק כרמל-מנשה, שנפגשו עם השר לאחרונה והציגו בפניו את הסוגיה הסבוכה, ובקרב שאר מטות המאבק למען החלופה הימית המלאה. כזכור, לפני כארבעה חודשים הגישו העמותה להגנת הסביבה כרמל מנשה ועיריית יקנעם, עתירה לבג"צ כנגד המועצה הארצית, ממשלת ישראל ושר האנרגיה והמים, ומספר מועצות אזוריות ומקומיות, זאת לאחר שהמועצה קיבלה החלטה לקדם את מתקן זיקוק הגז בחגית - בניגוד מוחלט לתסקיר הסביבתי וללא כל נימוק אחר. לאחרונה אף הצטרפה לבג"צ המועצה האזורית עמק חפר. בג"ץ קבע כי דיון בנושא ייערך מול הרכב שופטים במהלך חודש אוקטובר. התושבים מקווים כי בעזרת לחץ ציבורי ממשלת ישראל והמועצה הארצית ישקלו מחדש את הנושא. בחודשים האחרונים קיימו התושבים מספר הפגנות, האחרונה שבהן מול משרד האנרגיה בירושלים, והעלו את הסוגיה בדיון מיוחד שנערך בוועדת הפנים.

לירון שפירא, מנהל מטה מאבק כרמל- מנשה: "זו החלטה מבורכת ואחראית, ואני מקווה שמדובר בצעד ראשון בדרך לביטול התוכנית ההרסנית הזו. השר פרץ הבטיח בפגישתו עמנו לרדת לעומקם של דברים ואכן כך היה. הזמן שנוסף חייב לשמש את מקבלי ההחלטות על מנת לבחון לעומק ובצורה ממצה את החלופה לזיקוק מלא של הגז בלב ים. זוהי החלופה המתקדמת ביותר בעולם כיום, אשר כבר נמצאת בשימוש ביותר מ-250 נקודות ברחבי העולם. הזיקוק יכול להתבצע על גבי אניות ענק בלב ים, תוך הקטנת הסיכון לתושבים ולסביבה כמעט לאפס, אך התוכנית כיום כלל לא בחנה את החלופה הימית המלאה ובמקום זאת קבעה הקמה של מפעלי ענק בקרבת אוכלוסייה ובלב המסדרון האקולוגי החשוב ביותר במדינת ישראל. ביטול ההחלטה יהווה ניצחון לא רק לתושבים ולחיות הבר, אלא גם ליזמים ולכלל תושבי המדינה, שכן החלופה הימית היא גם החלופה שניתן לקדם במהירות הגבוהה ביותר ובלוח זמנים קצר. נמשיך להיאבק עד אשר ההחלטה על מתקנים ביבשה תבוטל כליל."